Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1291979
Dex skrev:Elbil= Stadsbil är inte frågan egentligen.
Men jag tycker att lägger man så mycket pengar på bilar så vill man ha den till att fungera i alla situationer.
Vill jag köra 220-240km/h på autobahn en stund så ska bilen klara av det utan att tackla av.
Kör man här hemma bara så duger det med en D2 diesel kanske.
Ganska snabb 0-70km/h
Tror den klarar 120km/h utan problem och 0,39l/mil.
Skulle jag snåla så hade jag köpt en ex V40 D2 och sparat en massa pengar på det.
Men vi har alla olika krav på våra bilar.
Smaken är som baken.... :-)
Olika krav ja.. Och klarar min bil som nu att dra nästan alla vid rödljusen, kan tanka hemma, har milkostnad för bränsle på under 2kr och klarar 0-100 på ca 7sek så är det mer än vad jag egentligen behöver. Att kostnaden per månad dessutom är hälften, eller ännu mindre om jag räknar med den första förhöjda avgiften jag hade på min D5 TE, gör det ägandet ännu trevligare. Om jag nån gång skulle få ett sånt enormt sug efter att kunna köra i 220km/h på autobahn kan jag hyra ett riktigt vrålåk för pengarna jag sparar in på bara nån månad. ;)
#1291981
Jag förstår att du kör på ekonomi alternativet.
Har full förståelse för det.
Jag kommer säkert själv köra en en elbil förr eller senare.
Men då kommer den användas till korta sträckor och stadsbil.
För hastigheter över 220km/h måste man nog ha något annat att köra med.
#1291984
Jag har aldrig haft behov av en bil över 220km/h. Det är inte ett krav när jag köper bil.
Däremot ska den vara rolig att köra. Aldrig mer en seg bensin eller dieselbil.
Drivlinan i en elbil är så mycket trevligare att köra utmanande med.
Att det sen behövs fler val av bilmodeller och funktioner på bilar är jag ju helt med er på. Dragkrok, kombi, den utrustning och bilmodell man gillar bäst.. Men senaste året och kommande år har vi elbilar som faktiskt kunkurrerar på riktigt med ICE-bilar. Där ägandekostnaderna faktiskt blir lägre.
#1292050
laddtiden är ju inte nådig på en leaf med 40kw batt

"Laddtiden är beroende av typ av laddbox, dess kondition, batteritemperatur och dess storlek liksom lufttemperaturen vid laddtillfället. Under 7,5 timmar kräver tillgång till 32 A. Med en 16 A laddbox blir laddtiden den dubbla"

15timmar! för att ladda fullt med 16a är det ens möjligt att ladda en Leaf med 220v kabel? och vad tar det ett dyngn?
#1292051
Hur många har tillgång till 32 ampere hemma? 16 ampere har nog många, men då räcker knappt dygnet om man ska ladda i "båda ändar" av resan, eller?
#1292055
och bor du i lägenhet är det ju helt kört, att ladda från en 10a motorvärmarstolpe går kanske, men det är ju oftast 3timmars intervall, och vad får man ihop i timmen, 1mil? på 10A
många verkar ju ha 2bilar och då är det väl inga problem men att förlia sig på en elbil och bo i lägenhet utan riktiga möjligheter att ladda är bara att glömma
#1292060
I värsta scenariot ja, om man kommer hem med 0% kvar och skall ladda till 100% så tar det tid.
I normalfallet så räcker det gott och väl med att ladda varje natt för flertalet gör nog inte av med mer än 50% under en dag.
Visst, det finns de som knappt behöver ladda i veckorna och de som måste ladda varje dag, samma med motordrivna bilar att det finns de som måste tanka varje dag...
Skaffar man sedan en laddbox hemma så laddar man med normal 16A istället för med "mormorskabelns" 10A så minskar man laddtiden också.

Sen, på tal om 32A, det finns också en box som "gör" om 2 st 16A faser till en 1-fas 32A så man behöver inte säkra upp.
#1292062
Vad yrar ni om? :) Jag laddar med 16A enfas. Alltid fullt på morgonen.
Som lägst har jag kommit hem med 3% i batteriet. Då man ändå har en liten buffert även under 0% så var det väl ca 6-7kWh kvar i batteriet. Att då ladda ca 33kWh tog ungefär 10h, och då jag kom hem kring 19 var det alltså klart långt innan jag skulle åka hemifrån på morgonen. Och även om jag kommit hem mitt i natten och bara kunnat ladda säg 7h skulle jag alltså ändå ha runt 23-25kwh laddat oxh alltså kunna köra ca 13-18 mil igen beroende på körstil och hastighet.

Flesta gånger jag kommer hem har jag ju dessutom mycket mer än 3%. Till skillnad från laddhybriden så struntar jag nu ibland att stoppa i kabeln när jag kommer hem.. Har jag bara kört några mil har jag ändå en bra bit över 80% och känner inget behov av att ladda.

(kör jag längre än typ 18 mil nu vintertid (eller 20 mil om jag tar det lite lugnare..) har jag behov at att snabbladda. Då fyller jag från 10-75% på runt 25 min. Mkt längre än så brukar jag inte vare sig behöva eller tjäna på. Hastigheten efter ca 70% laddning är lite lägre och man spar mer tid på att köra vidare och om man behöver ladda igen senare. Alltså om man nu inte stannat för att äta eller nått som ändå tar längre tid än 25min..
Senast redigerad av 1 joel80, redigerad totalt 0 gånger.
  • 1
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 22
  • 390

Besiktigade bilen idag och fick 2a på fö[…]

0,7 L blandad körning. Varvvillig och pigg mo[…]

Dräneringen till panoramataket v90

Har för mig jag har sett här i forumet. […]

Har inget vinande ljud i min V60 T8 2022 eller i f[…]