Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

av ICEnow
#1291925
Johpyl skrev: lör 12 jan 2019, 19:08
ICEnow skrev: lör 12 jan 2019, 19:06
Johpyl skrev: lör 12 jan 2019, 11:27

Problemet är att automat är ett krav. Tycker det är svårt att hitta bensinare med automatlåda.
Fråga: Varför automat? Jag har automat nu, men vill hellre ha manuell för man har bättre kontroll på bilen och mindre förbrukning.
10% bekvämlighet och 90% fru som vägrar köra manuellt
Synd. För manuell ger säkrare bilkörning speciellt nu på vintern. Regeringen bestämmer ;-)
Om några 5 år finns det nog inte manuella bilar mer, bara vissa bruksbilar kommer att ha det och kanske någon enstaka sportbil
Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1291943
Sportbilar handlar ju om prestanda, så då är ju dubblekoppling och "flappypaddle"-växling det som gäller.
"Riktiga" manuella lådor är nog mer eller minne ett minne blott. Speciellt eftersom allt fler "vägrar" - eller rent utav inte kan(handikap, inkompetens, lateri, etc) - köra manuell.
av ICEnow
#1291993
Jallemet skrev: lör 12 jan 2019, 23:53
fjohan82 skrev:Inte att förglömma att det finns dieslar som är som sportbilar, men dolda under ett "Svensson-skal". :-)
Diesel behöver inte vara tråkigt eller upplevas som 70-tal.

https://www.bytbil.com/vasternorrlands- ... 8-12841770

M550.JPG
Bra pris på den! Bild

Skatt under 4000:- är ju helt ok Bild
Lite off topic kanske.
Kollade upp den för skoj skull. Väldigt låg förbrukning med ändå 400 hk. Men konstigt att en Bil för 1.000.000 kr bara kan ta 3-4 passagerare och ingen last. Det är ju ändå en stor bil. med bara 414 kg och folk på alla platser blir det bara frigolit kvar att att ha med i skuffen.
Användarvisningsbild
av Derank
#1291994
Prio 1 är nog inte att skjutsa folk. Jag har då Aldrig funderat på vad jag får lasta. På gamla 740 tiden satt man ju 6pers + 10 dunkar sprit i skuffen utan probs, bilen gick som en ål efter vägen men fram kom man......för det mesta

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av Lucif3r
#1291995
Derank skrev:På gamla 740 tiden satt man ju 6pers + 10 dunkar sprit i skuffen utan probs, bilen gick som en ål efter vägen men fram kom man......för det mesta

På vintern var det ju t om en fördel med fullpackad bakdel :-D
av ICEnow
#1292003
off topic egentligen. Men kass att man inte ens kan dra på semester med den med 3-4 kompisar och väskor i en bil för 1 miljon. På E4 i Skåne än vägde de alla såg jag nu inför julhelgen. Även min, men de vinkade förbi mig tror att Det var för jag satt själv i bilen. Det var många bilar som fick lasta ur och böter. 550 kg tycker jag borde vara minimum för 5 sitsiga bilar med bagagelucka.

lämnar detta pdf topic nu.
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1292261
Inga problem med diesel på den sträckan! Provkör och se hur du gillar den. Annars är t.ex V60 T5 med VOC och värmare en mycket trevlig kombination. Vea T5 med automat är väldigt trevlig. Mjukare gång och betydligt piggare än D4.

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]