Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Morsan
#1291915
Hej!
Håller på med länkarmsbyte på V70 2005 (T5:a). Monterat nya länkarmen, båda fästena längst in. Sen blev det svårt att få på länkarmen på spindelleden. Lyckas inte lyfta upp spindelleden utan att den samtidigt vinklar ut. Och ja... sen gick det inte bättre än att axeln åkte ur växellådan. Suck... Men att det inte gick att lyfta upp spindelleden (med domkraft), ska det vara så svårt..? Hur skulle jag ha gjort? Om någon vill svara, så utgå ifrån att jag behöver grundlig förklaring.
av Andreas12
#1291958
Använder kofot/brytjärn.
Sätter den längst inne vid infästning länkarm vid lämpligt ställe , brukar bli mellan infästningarna i hålet där blir.
Sen tvingar jag ner bärarmen samtidigt som jag sneställer spindelleden för att lättare komma i.
Sen lägger jag bara in den på plats o släpper.
Har även använt spänband att spänna ner bärarmen i billyften.
Lossar alltid skruven som håller drivaxelen så den lättare kan röra sig o inte trilla ut.
Kanske är lättare o ta bort krängningsstaget?
Rengör noga o smörj så brukar staget vara lätt o plocka bort
av MickeM
#1292021
Morsan skrev: lör 12 jan 2019, 19:26 Hej!
Håller på med länkarmsbyte på V70 2005 (T5:a). Monterat nya länkarmen, båda fästena längst in. Sen blev det svårt att få på länkarmen på spindelleden. Lyckas inte lyfta upp spindelleden utan att den samtidigt vinklar ut. Och ja... sen gick det inte bättre än att axeln åkte ur växellådan. Suck... Men att det inte gick att lyfta upp spindelleden (med domkraft), ska det vara så svårt..? Hur skulle jag ha gjort? Om någon vill svara, så utgå ifrån att jag behöver grundlig förklaring.
Vadå?
"Men domkraft"

Alltså, man får ju tvinga NER länkarmen så man kan trä i spindelleden.
Brytjärn som ovan säger. Snedställ spindelledstappen innåt först.
Lite bökigt är det,och säkert än bökigare om bilen står på marken. (Har billyft själv)

Men går tappen i snett, så den inte bara med bussningarnas hjälp kommer igenom, så får man INTE sätta domkraft under och pressa uppåt. Då förstör du spindelleden. Kanske redan är gjort.

Jag sätter en spännrem runt fjäderben och subframe, så inte fjäderbenet kan dras för långt ut, så inre knuten rasar isär.
Dvs man kan dra fjäderbenet innåt och lite i längsledd, men inte utåt.
Åkte axeln ur lådan utan att knuten ramlade isär kom du billigt undan.

Och krängningsstaget släpper jag också, för den jäkeln vill vrida på fjäderbenet.
av Morsan
#1292114
Tack för bra och tydliga svar från er båda! Mycket uppskattat stöd! Domkraften sattes under bromsskivan för att trycka ihop fjäderbenet, så spindelleden är det nog ingen fara med.
Drivaxeln med tripodknuten har åkt ur inre ”drivknutshuset” (om det nu heter så) och smörjmedlet har runnit ut och behöver ersättas med nytt. Men med vad, och hur ska man tänka när det gäller mängden?
av Andreas12
#1292135
Morsan skrev:Tack för bra och tydliga svar från er båda! Mycket uppskattat stöd! Domkraften sattes under bromsskivan för att trycka ihop fjäderbenet, så spindelleden är det nog ingen fara med.
Drivaxeln med tripodknuten har åkt ur inre ”drivknutshuset” (om det nu heter så) och smörjmedlet har runnit ut och behöver ersättas med nytt. Men med vad, och hur ska man tänka när det gäller mängden?
Ha ha ja domkraft på bromsskivan har man ju testat nån gång..inte så lätt o flytta benet sen..
Är det olja el fett som runnit ut?
Är det olja är det växellådsolja
av Morsan
#1292196
Nä det var ju grymt svårt 😂 Det är fett som runnit ut, men ganska lättflytande. Molybdendisulfidfett 190 gram har jag hittat att det ska vara. Så får det bli. Tack så jättemycket för support från er! Andra sidan kommer att vara lätt som en plätt! 😀
av MickeM
#1292299
Om inre knuten är en tripod har du automatlåda.
Den knuten är lättare att återställa.
"Bara" att trycka in, om alla lager sitter kvar.
Rengör NOGA.

De till att damasken är oskadd, annars byt.
av Morsan
#1292304
Yes, stämmer, det är en automatlåda. Ja alla lager sitter kvar och det är rent och fint. Damasken är också hel. Tack för svar MickeM!
av Stefan62
#1292642
Finns det någon möjlighet att Du satt länkarmen på fel sida, dvs förväxlat dem?

Det hände mig på verkstaden...
av Morsan
#1292644
Ja jag läste den tråden, om det var du. Så det kollade jag en extra gång :-) Stora frågan var nog bara huruvida fjäderbenet o bromsskivan skulle upp eller om länkarmen skulle tvingas ned. Man vill ju inte tvinga det som inte ska.

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]