NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av robinb3rgsten
#1291947
Skulle väl ge noll eller sämre o byta spridare och fuelrail får den inte mer luft så vill den inte ha mer bränsle de e ju ingen diesel
av Rådlös
#1291982
Köp inget sportluftfilter för allt i världen! Etanol vill ha några tiotal fler värmegrader än vad bensin vill ha för att ge en fullständig förbränning. Bränsledropparna blir mer gasformade i den högre värmen. Har du ett sportluftfilter som kyler förbränningsluften så kondenseras bränsledropparna och blir svårantändbara. Du får alltså ut mer effekt ur det tillförda bränslet med en fungerande luftförvärming som bilen är utrustad med från början. E85 har 104 oktan. Det säger inte att bilen går fortare, men motorn kan utnyttja det högre oktantalet till en tidigare förtändning utan att börja spika. Och styrdatorn är programmerad för att klara detta. Vilket i sin tur kan vara positivt för effektuttaget när körsituationen medger det.
Så den billigaste och enklaste trimningsåtgärden du kan göra i en F-motor är att köra på E85. Och när min bil, en V70 2.0F -08 var yngre än 5 år gällde den som en miljöbil. Det förutsattes att man körde på E85, (vilket jag gjorde och gör än i dag) Då stog det i Bilregistrets uppgifter 147 hkr. Efter 5 år var bilen inte längre någon miljöbil på grund av "något politiskt trolleri". Den har enligt Bilregistret bara 145 hkr i dag. Men jag lurar dom jä****na på Bilregistret och kör alltid på E85 i alla fall! :-)
Det finns tester och mätningar som visar att du får ett bättre bottendrag och en bit upp i mellanregistret om du kör på E85 i stället för bensin. Teknikens Värld har kollat detta. Googla.

Om du är händig och har gott om pengar så kan du ju fundera på en 2.0F-motor. Det är ju samma motorblock så jag tror inte det syns på utsidan? Frågan är väl vad bl.a OBD2-protokollet säger vid besiktningen? Jag vet inte om det syns något där?
av Alx
#1291986
Wow fint trådlyft hehe. Spridarna i bilen räcker nog för att sura ner motorn på fullgas. Går inte ens att köra bilen med större spridare då styrboxen är mappad för ett specifikt flöde på spridarna.
Byta Mätarhus v70 2005

OBD-tuning brukar skicka tillbaka mätarhusen […]

Givare i kylaren hoppar ur

Alla sätt är bra, utom dom dåliga.[…]

Jag har då en v70 från 2001 2,4t med[…]

Härligt snabbt agerat!