Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Aida
#1291813
Min bil är byggd i slutet av april 2018. Kanske längre personers svank hamnar högre upp? Hittills så har jag haft stolen i nedersta läget med rätt upprätt rygg och nästan max uppvinklat lårstöd.

För övrigt så är det lite synd att bromspedalen sitter så långt ner samt är så tjock på baksidan och/eller sitter så nära gaspedalen. På BMW och Mercedes så kan man få in foten under och/eller till höger om den så att man kan sitta med raklånga ben på långresor. (Det finns så mkt plats att det snabbt o enkelt går att slänga foten på bromsen).
Användarvisningsbild
av NorskT8
#1291829
2016 XC90 med Inscription-stol/nappa. 188 cm og 87 kg. Sitter helt perfekt, kunne ikke vært bedre.


Sent from my iPhone using Tapatalk
av Flajjan
#1291922
Det slog mig nu, jag köpte en kilkudde som jag har suttit på i bilen, det fungerar ganska bra. Kan ju vara värt för dig att prova.

Jag förstår att dom som har XC90 sitter perfekt - dom sitter Rakt i sina bilar, den bakåtlutande sittställningen avser S&V bilarna.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1291946
Läser i tråden att vissa efter 30-40 minuter får ont i ryggen. Tråkigt förstås. Men, er provkörning innan beställning måste väl varit längre än dessa 30-40 minuter?

Jag har läderstolar med dynförlängning. Åker över 5000 mil per år. Sitter jättebra. Är 195/95.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1291951
Jag har som regel att alltid "ta bort" svankstödet.
Då kan jag i princip köra vilken bil som helst, annars blir det ofta kämpigt.
Inte skönt att åka runt med en knuten näve i ryggen.
av AndS
#1291991
Svankstödet är ju ställbart in/ut och upp/ned utifrån att det ska anpassas, finns ju ingen grundinställning som passar alla.
Fungerar alldeles utmärkt för mig och jag provade först ut på vilken höjd det skulle vara och sedan hur mycket det skulle stödja ryggen. Och vid långkörning utan stopp kan man få justera ut det lite efter några timmars körning, det är ju bara ett lätt tryck på knappen. Syftet är ju att man ska kunna finjustera, t.ex. för de som har "dålig" rygg kanske man får göra det oftare utifrån dagsformen. Jag tillhör de som vill ha tygklädsel och det är inga problem med svankstödet.
Så trycker man ut svankstödet på fel höjd blir det ju inte så bra ;-) Men sedan är det ju så att att för några % så passar inte Volvos nya stolar, men för det är inte stolarna dåliga utan passar helt enkelt inte alla.
Senast redigerad av 1 AndS, redigerad totalt 0 gånger.
av AndS
#1291992
Fisch skrev: lör 12 jan 2019, 22:15 Läser i tråden att vissa efter 30-40 minuter får ont i ryggen. Tråkigt förstås. Men, er provkörning innan beställning måste väl varit längre än dessa 30-40 minuter?
Nej inte gör man det, har inte gjort det med de senaste nya bilarna. :-)
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291998
Folk tar för enkelt på det där med nya bilar. Man provkör för lite. Värre kommer det väl att bli. Är den eldriven? Var skriver jag på förhandsbeställningen? Att bilen inte existerar ännu är inget problem.
av beachman
#1292024
AndS skrev: sön 13 jan 2019, 07:20 Svankstödet är ju ställbart in/ut och upp/ned utifrån att det ska anpassas, finns ju ingen grundinställning som passar alla.
Jag tror TS bara har tygstolarna och där är väl svankstödet bara 2-vägs?

Själv kryssade jag i allt på min V90cc, ventilerat nappa med massage. Åker som en kung :-D , kör massage varje dag till jobbet. Massagen jobbar med luftkuddar ända från ländryggen upp till skuldrorna vilket stimulerar blodcirkulationen.

Stolarna kändes till en början väldigt hårda, men efter en del finjustering och några hundra mils inkörning sitter jag perfekt.
Som många andra skriver så sitter jag bäst med svankstödet ganska långt inskjutet.
Att man sitter med sittdynan bakåtlutad i v90 är inte så mycket att göra åt med min längd. Takutrymmet räcker inte till, däremot har jag ryggstödet så upprätt som möjligt. Med 195cm finns det i princip bara stora suvar och mpv som jag kan sitta helt upprätt i, men de biltyperna vill jag inte ha. Det var jag mycket väl medveten om vid val av bil.

Provade v70 classic innan v90 lanserades, men den fick jag knappt plats i, väldigt trång och obefintligt benutrymme bakom mig...

195cm 90kg
av Aida
#1292039
Nä det är svårt att provköra mer än 40 min då det i provkörningsavtalet står ca 30 minuter. Volvohandlare generellt är inte lika tillmötesgåemde som andra bilmårken eftersom de vet att de ändå får sina bilar sålda så låna hem bil är inte att tänka på... Likaså så har de aldrig annat än fullutrustade demobilar vilket är synd då majoriteten av försäljningen ändå måste vara Business och Business Advanced. Det är ju i grunden samma stol.

Jag vet inte om det är fel på min stol pga den lilla frimärkesstorametalldelem som sticker ut. Ingen har svarat på det - Känner ni en likadan? Jag tycker att det logiska ska vara att denna ska vara placerad innanför stoppningen - inte utanpå denna direkt innanför tyget...

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]

Dagens ungdom