Volvo V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AramisKD
#1291930
Tjena!

I februari är det dags att lämna tillbaka min V40 som jag leasat i tre år. Undrar om någon nyligen lämnat tillbaka sin Volvo och har några råd?

Bilen är i bra skick, fick dock för ett halvår sen en liten buckla efter ett uppslag på en parkering (den andra bilen slog upp sin dörr mot min), tror inte det är några större konstigheter att bara trycka ut bucklan. Den syns bara om ur vissa synfält. Har ett mindre stenskott på en dörr som gick ner till plåten (plasten?) bakom. Fyllde i det lite snyggt med en mini-pensel och Volvos egna färg för min lack samt klarlack. I övrigt har jag kört mindre än avtalat, några få vanliga små små stenskott här och där, men inga mängder och inga stora samlingar av stenskott. Kommer nog även behöva köpa sommardäck som har iaf 4mm kvar i däckdjup, men det bör inte vara någon större kostnad.

Har ni några erfarenheter kring detta?
av john.h
#1291971
Jag och mina päron, har precis lämnat tillbaka varsin v40 efter tre år,det gick hur smidigt som helst.
När vi beställde bilarna, så malde försäljaren (vi hade samma) på om hur seriös återlämnade skulle vara och man skulle få var med när dom lyfte bilen.
Man kunde också räkna med att det skulle ta minst 30 min, antagligen mer 60 minuter.

I verkligheten tre år senare, var det snabbt avklarat.
En tekniker hämtade bilen, bad en att sitta ner och ta en kaffe,.
10 minuter senare, var han tillbaka med för oss båda, ett blankt papper.
Så det var inte tal om att hänga med och diskutera saker o ting, antagligen för att dom var i bra skick.(eller att alla andra är i kasst skick?)
Pappret säger direkt om dom kommer kräva "extra" pengar för reparationer eller att saker saknas, inga vidare krav kommer efter att "kvittot" skrivs under.

Båda bilarna hade ett fåtal stenskott, dessa lagade jag med Volvos "färgpenna", några var riktigt djupa, men det blev helt ok efter lite tlc.
Jag hade också en liten buckla, som likt din, bara kan ses i visa synvinklar och ljus, men inte ett ljud om den.
Mina föräldrar hade kanske en 5-6 stenskott i rutan, men inga i det direkta synfältet.
Själv så bytte jag rutan precis innan återlämnandet, den den hade då säkert 20 stenskott och jag kände inte för att ta en diskussion.
På båda bilarna var alla 4 sommardäcken nya, så inget att klaga på där, mindre märken i fälgarna på päronens bil, men inget tjafs om det.

På punkten besiktning, valde vi olika spår.

Enligt avtalet som vi skrev på(som nog fortfarande är det samma) så får bilen inte lämnas tillbaka med körförbud= utebliven besiktning.
Mina föräldrar besiktade sin och den gick igenom med blankt papper.
Jag besiktade inte min, då jag inte ville bjuda Bilia på en besiktning, men ingen frågade om det ändå
Lämnade tillbaka min bil, med marginal innan körförbudet började bara.

Själva returen verkar vara väldigt flexibel också, vi tog båda första veckan i december, men avtalen gick ut i slutet av december.
Men eftersom vi redan betalat för hela december, så hade nog första december gått lika bra.
av Isty
#1291975
Vi köpte ut våran v40 i somras men skulle egentligen lämna tillbaka den nu i februari.

Kan med gott samvete säga att vår v40 är i toppskick och 10x bättre skick än våra vänners volvos som också nyligen lämnat tillbaka sina.

Vi skulle få pröjsa 10k för 2st däck, 1 stenskott på kolfiber taket och 1 litet stenskott i rutan inom det svarta området.

Hade vi inte köpt ut bilen så hade vi överklagat nåt så in i *******!

Detta var på BraBil. Våra kompisars bilar hade mycket sämre skick och fick betala 0kr.
Dem hade bilia och bildepån.
Användarvisningsbild
av SebSE
#1292163
Isty skrev:Vi köpte ut våran v40 i somras men skulle egentligen lämna tillbaka den nu i februari.

Kan med gott samvete säga att vår v40 är i toppskick och 10x bättre skick än våra vänners volvos som också nyligen lämnat tillbaka sina.

Vi skulle få pröjsa 10k för 2st däck, 1 stenskott på kolfiber taket och 1 litet stenskott i rutan inom det svarta området.

Hade vi inte köpt ut bilen så hade vi överklagat nåt så in i *******!

Detta var på BraBil. Våra kompisars bilar hade mycket sämre skick och fick betala 0kr.
Dem hade bilia och bildepån.
"Överklagat" :-D :-D :-D :-D :-D
Du är la gullig du.
Användarvisningsbild
av W.A.P.E.
#1292485
Isty skrev:Vi köpte ut våran v40 i somras men skulle egentligen lämna tillbaka den nu i februari.

Kan med gott samvete säga att vår v40 är i toppskick och 10x bättre skick än våra vänners volvos som också nyligen lämnat tillbaka sina.

Vi skulle få pröjsa 10k för 2st däck, 1 stenskott på kolfiber taket och 1 litet stenskott i rutan inom det svarta området.

Hade vi inte köpt ut bilen så hade vi överklagat nåt så in i *******!

Detta var på BraBil. Våra kompisars bilar hade mycket sämre skick och fick betala 0kr.
Dem hade bilia och bildepån.
Fick ni en kampanjad månadskostnad? V40 Carbon Edition måste jag vara snordyr att privatleasa? Men jag vet Volvo körde en del grymma kampanjer på den!
Användarvisningsbild
av joel80
#1292596
Fjonsson skrev:Överklagat?
Ni hade väl tillsammans med säljaren fått gå igenom vad ni skrev på för tre år sedan...
Det står inte i kontraktet vad exakt dom menar med t.ex "normalt skick".
Vissa anser ju att typ 6 stenskott på 5000 mil är för många och att man då ska betala.
av Lövet
#1292601
joel80 skrev:
Fjonsson skrev:Överklagat?
Ni hade väl tillsammans med säljaren fått gå igenom vad ni skrev på för tre år sedan...
Det står inte i kontraktet vad exakt dom menar med t.ex "normalt skick".
Vissa anser ju att typ 6 stenskott på 5000 mil är för många och att man då ska betala.
Nej Volvo har ju problemet att det inte är finansbolaget centralt som står för privatleasing utan återförsäljarna själva. Det gör att det blir lite vilda västern vad gäller bedömningar. Hittar ingen skötselguide exempelvis, det vet jag att konsumentverket egentligen kräver men jag hittar ingen sådan. Halvskakigt vid återlämnande då...
Användarvisningsbild
av SebSE
#1292620
Lövet skrev:
joel80 skrev:
Fjonsson skrev:Överklagat?
Ni hade väl tillsammans med säljaren fått gå igenom vad ni skrev på för tre år sedan...
Det står inte i kontraktet vad exakt dom menar med t.ex "normalt skick".
Vissa anser ju att typ 6 stenskott på 5000 mil är för många och att man då ska betala.
Nej Volvo har ju problemet att det inte är finansbolaget centralt som står för privatleasing utan återförsäljarna själva. Det gör att det blir lite vilda västern vad gäller bedömningar. Hittar ingen skötselguide exempelvis, det vet jag att konsumentverket egentligen kräver men jag hittar ingen sådan. Halvskakigt vid återlämnande då...
Här sätter du fingret på något viktigt. Jag har ett par vänner som leasar via Volvo. När de konfiggade sin bil så gick deras säljare (ny på jobbet) till säljchefen som sa "ja det här är en ok konfiguration. Den kan vi sälja sen".
Så det handlar ju om att säljaren kommer uppskatta om de får iväg bilen.

I fallet ovan där det uppenbart var en misskött T5 Carbon vet ju bra Bil att de kommer få lägga ner pengar på att fräscha upp den innan de kan sälja den Då köpare kommer vara lite kräsna när de köper en lite mer "fräsig" bil.
Lämnar man tillbaka en vanlig pendlarbil som ska köpas av en pendlare och det är ett hyffsat lågt restvärde kommer det säkert vara en annan sak. Plus då hur man beter sig. om man är kränkt och vill "överklaga" kanske det inte blir en så smidig överlämning.

Sen har man även den lilla dimensionen vad man ska ha för nästa bil. När jag lämnade mitt inbyte på Bilia för att köpa en V40 med all sköns lullull så tog genomgången av den 2 exakt minuter. (Mätarställning och att det inte var några synliga lackskador). Jag lovar att det även gäller för leasing om man ska leasa en Volvo igen.

Skulle säga "vårda leasingbilen som om det var din egen". Men med tanke på att folk här i Sthlm tvättar sina bilar med borsten för rutor i servicebåset så skulle jag nog säga "vårda din bil som om det var en annans bil som du får betala för skadorna på" :-D

Som i rubriken, någon som fått P3.0.3 […]

Nytt avgasrör B234F

745-an har rullat uppskattningsvis drygt 50000 mil[…]

Torkarblad till strålkastarna verkar ha utg&[…]

Motortvätt, vad tänka på?

Vill slänga in en varning, en ballast till […]