Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Holloman
#1291713
Är det någon som fått felmeddelandet ”Strålkastarfel, service erfordras”. Har fått det 2-3 gånger nu (försvinner när jag stänger av motorn och startar om). Det får bli med på,listan över diskussion med servicetekniker, men jag är nyfiken på vad det betyder. Bilen är tre veckor gammal.
Bilagor
7B837D61-2820-48BD-AF4A-C6528E4ED957.jpeg
7B837D61-2820-48BD-AF4A-C6528E4ED957.jpeg (292.59 KiB) Visad 2364 gånger
av Mjölby
#1291734
Jag har den varningen på min V70.
Kurvljusfunktionen låser fast. Fungerar igen när man stänger av bilen, men återkommer.

Dom har bytt styrenheten till vänster strålkastare, men det hjälpte inte. Nästa steg är att byta strålkastaren.

Försäkringsärende som tur är, så kostar inget mer än tid...
av Mjölby
#1291750
Holloman skrev:Då ska den definitivt tas upp med teknikern!
Har du kollat hur kurvljuset fungerar med varningen?.

Jag ser tydligt hur ljuset följer rattens rörelser normalt. Men med varningen aktiv så blir strålkastarna stilla på min bil.

Nu har vi så pass olika bilar du och jag, men varningen verkar ju vara samma, så helt klart ska du kolla upp detta .

Återkom gärna med vad det var för fel på din bil.
av Holloman
#1291882
Har bara stängt av och satt på när det hänt hittills, men det låter som en god ide att prova att testa med ratten nästa gång det händer! Tack för tipset!
av Daviddd
#1291895
Holloman skrev:Är det någon som fått felmeddelandet ”Strålkastarfel, service erfordras”. Har fått det 2-3 gånger nu (försvinner när jag stänger av motorn och startar om). Det får bli med på,listan över diskussion med servicetekniker, men jag är nyfiken på vad det betyder. Bilen är tre veckor gammal.
Ändra gärna det under citattecken till det faktiska felmeddelandet så denna tråd dyker upp vid sökning. Fick detta på min bil i går efter jag hade gjort några snabba rattrörelser när jag vände på en smal väg och då var det mycket riktigt kurvljuset som lagt av. Startade om och allt var bra igen och har kört idag utan problem. Sökte här och hittade ett par andra trådar där detta bara verkar vara något tillfälligt men du får gärna återkomma när du vet vad det handlar om, Mjölby.
av toompo
#1292046
Jag hade samma problem från det att bilen vara bara någon vecka gammal. Det slutade med att Volvo fick byta hela strålkastaren på garantin. Teknikern så att det skulle kostat minst 10 000 kr om det inte varit garanti.
Det var tydligen så att allt verkade fungera och teknikern hittade inte något fel mer än att felmeddelande hela tiden kom. Så han fick ge upp och byta hålla strålkastarenheten.
av Mjölby
#1292270
Nu har jag varit på Bilia och dom har bytt vänster strålkastare. Än så länge efter 1 timme så har den inte varnat igen.
Det gäller att få fatt i rätt mekaniker som visar lite intresse, så går det bra. Tog 10 minuter att få monterat strålkastaren.

Enl mekanikern så har volvo haft problem med lyktorna och Kurvljusfunktionen.

Min bil är 3 år gammal, och med lyktorna som bilen levererades med hade jag inga varningar. Dom stals dock, och nya monterades. Efter det har bilen varnat flera ggr/dag. Nu ska vi se om det slutar.
av VetteC6
#1292286
På min XC70 2016 fick jag samma meddelande när den var ny. Det visade sig vara kablar som blivit monterade på "fel sida" så att justermotorn för lyset inte "orkade" justera i sidled. Volvo hade en service bulletin på detta så de visste exakt vad det var när jag kontaktade dem och det var löst på typ 1 minut när jag väl kom dit. Inget byte av lykta utan de tog ut lyktan och lade kablarna på andra sidan. Det har nu fungerat i 3 år utan problem.
Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]

Slutsteg original

Undrar var sitter slutsteget till original woofern[…]

Missljud höger bak v60cc II

Hade tråkigt missljud i höger bakvagn p[…]

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https[…]