Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1291643
Söker någon i Märsta med omnejd som kan hjälpa mig att felsöka min bil samt lufta bromsarna.
Bilen det gäller är en V70n T5 -00.
Jag får upp felmeddelandet "Bromsfel, stanna omgående" i displayen samt att ABS- och antisladd-lampan lyser i instrumentpanelen.
Har endast enklare felsökningsutrustning hemma som inte kan visa felkoder från Volvon.
Naturligtvis kan ersättning för hjälpen erbjudas.
Tacksam för all hjälp jag kan få.

//Johnnie
#1291765
Vad får sig att tro att det är luft i bromsarna?
Jag vet inte om en utan DSTC har dom två tryckgivarna på huvudbromscylindern ,för isf skulle luft kunna kännas av elektroniken.

Eller har vi ett fall av "damn you autocorrect", och det ska stå LÄSNING av bromsarna, som i "felkodsläsning"?

Lyser varningarna redan från start, eller måste bilen börja rulla först?
#1291836
Bilen har stått avställd sedan 1 juli 2017. I bak byttes belägg, skivor och bromsok våren 2017. Nu bytte jag skivor och belägg i fram. Bilen bromsar inte förens bromspedalen är i botten. Jag ser inte heller att det läcker bromsvätska och det finns bromsvätska i behållaren. Därav måste jag lufta.
Felmeddelandet i displayen, Bromsfel, stanna omgående, tror jag kan ha att göra med att det inte finns något tryck i bromssystemet? Har ingen aning men det är min teori. Att ABS-lampan lyser har säkerligen med en givare att göra. Vill få reda på vilken.
#1291863
linx skrev: lör 12 jan 2019, 13:06 Felmeddelandet och ABS-lampan tänds direkt vid start av bilen.
Då är nog inte luften relaterad till felmeddelanden och lampor.

Felkoder krävs för att veta ABS felet.

Om bromsok byts utan att lufta, så får man ingen broms.
Dvs inget pedalmotstånd. Kanske en smula längs ner....
#1291866
MickeM skrev: lör 12 jan 2019, 15:51
linx skrev: lör 12 jan 2019, 13:06 Felmeddelandet och ABS-lampan tänds direkt vid start av bilen.
Då är nog inte luften relaterad till felmeddelanden och lampor.

Felkoder krävs för att veta ABS felet.

Om bromsok byts utan att lufta, så får man ingen broms.
Dvs inget pedalmotstånd. Kanske en smula längs ner....
Vi använde klämmor på bromsslangen när vi bytte oken. Vi luftade efter det, dock så blev det aldrig riktigt bra.
#1291871
Då är det väl "bara" att lufta vidare.
Oftast får man lufta igen, efter en provtur.

Det finns flera sätt, men med metoden : hålla broms - öppna nippeln - stänga nippeln - pumpa med bromsen - hålla broms - öppna nippeln - stänga nippeln, osv så lyckas man alltid.
Gör man det inte, är något fel.
Huvudcylindern kanske...

Dom andra metoderna med backventiler, tyckluft ,eller sugande är bara arbets/besvär och tidsbesparande.
Lyckas man inte "oldschool",( några gånger krävs ofta) lyckas inte andra metoderna heller.

Personligen bor jag för långt bort för att kunna hjälpa dig.
#1292056
Jag skulle köpa en "Luftman"(42-71340) på Mekonomen för 247 Kr och trycksätta huvudbromscylindern med hjälp av ett bildäck. Lufta enligt Haynes: vänsterfram, höger fram, vänster bak och höger bak. Se bara till att oljebehållaren inte töms!!! Om bromspedalen känns hyfsad, ta en runda med bilen och upprepa sen luftningen igen(viktigt). Fördel med denna metod är att man kan lufta själv utan assistans, övervinner luftfickor och att man undviker att trampa bromsen i botten(gamla huvudcylindrar kan ha korrosionsskador längst in).

Instämmer helt i MickeM:s analys av ABS felet. Mitt råd är att köpa Biltemas Volvospecifika felkodläsare 15-1369, kostar 999 Kr och kolla vad den säger

Lycka till, en T5 är aldrig fel :-)
Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]