Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

#1291779
Nu är det så att jag ska kolla i diffen så snart som möjligt och behöver lite råd vad man ska kolla/felsöka.
Problemet är att helt plötsligt så hade höger bakhjul slutat att driva över huvudtaget vett att den gjort det inna när man spunnit i snön, symptomen jag har haft är att det har typ tuggat lite när man spinner som att höger bakhjul vill börja driva samt att den låter illa i en kraftig sväng, inget som märks då det går köra utan problem med bilen. Vad kan ha hänt? Har ingen anning om vad det är för diff men vet att den har drivit fint på båda bakhjulen innan, bilen är en 940 ”95a” 2,3se manuell om nån kan lista ut vad det sitter för diff på en sådan
#1292005
Anliggande broms på höger bak?
Om det låter illa när du svänger kan det ha hänt något i differentialen. Om man kör och "spinner" mycket så (uan different.broms) belastar det dom små kugghjulen i diffen oerhört mycket.
#1292476
En del i 900:a serien var utrustade med sk slungdiff. Den fungerade upp till 7 km/h ( inte helt säker på hastigheten). Har det spunnit på bägge hjulen vid start så är det nog troligt att det sitter en slungdiff, och att den troligtvis gett sig.
XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]

Den eviga däcksfrågan

Varför spacers, det är inte bra för[…]

S80

Söker en S80 2007-2016 Manuell . Välv&ar[…]

Volvo EX40 billigast att serva

Jag har också Care by volvo men har aldrig f[…]