Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1291632
Jag köpte en v40 med ett fel som fick mig att ge upp, jag märkte att motorlampan lyser en stund bara och sen försvinner och mest när den blir varm och fläkten är på gång, jag trodde först att det skulle vara tändstifterna eller generator eller batteri, jag har bytt allt men det blev ingen skillnad alls, kopplade datorn på bilen och fick fram att kamaxel och vevaxelgivare är trasiga, bytt dem också men ingen skillnad igen, kan någon bara säga hur fan ska jag göra jag har lagt x2 pengar på lagning än vad bilen är värd.
Blien startar alltid utan några problem, inga problem alls när jag åker bilen och jag åkte med den 160 mil i en dag och haft inga problem och har allt på, tex värmen,helljus baslådan är på, MEN bilen dör direkt om jag sätter allt det här när bilen är på tomgång, det börjar med motor skakning och sen om jag trycker mer på elhissar alla tillsammams med hel värmen på och helljus då lysser det antispin samt motorlampa, men så länge bilen blir kall, båda lampor släcker och inget händer , kan någon förklara vad är det här för jäkla fel?
#1291817
Hedis62 skrev: lör 12 jan 2019, 06:53 En tanke bara,det är inte så att du har ett jäkla dåligt startbatteri så att det blir lite för mkt för generatorn när du använder mkt ström? Men du kanske redan kollat konditionen på det?
Ju jag har gjort det på båda batteriet och generatorn och båda två var dåliga, generatorn laddade 13,1v och batteriet var skitdåligt
#1291848
RamBer skrev: lör 12 jan 2019, 11:33
Hedis62 skrev: lör 12 jan 2019, 06:53 En tanke bara,det är inte så att du har ett jäkla dåligt startbatteri så att det blir lite för mkt för generatorn när du använder mkt ström? Men du kanske redan kollat konditionen på det?
Ju jag har gjort det på båda batteriet och generatorn och båda två var dåliga, generatorn laddade 13,1v och batteriet var skitdåligt
Ok, du nämner även nåt om "Baslådan" det är inte så att du du har monterat en herrejösses stereo med strömslukande slutsteg? Isåfall kan jag tänka mig att den inte orkar med om du står på tomgång med "allt" påslaget.
#1291924
RamBer skrev: lör 12 jan 2019, 15:56 Nej de är helt vanliga stereo och slutsteg, men jag menar att om jag spelar med baslådan riktigt högt då blir det problem, även om baslådan inte är på , jag kan bara sätta på hela värmen och helljuset är på tex, då blir det problem också
Hur mycket laddar bilen nu när du står på tomgång efter batteribyte och byte av Generator?
Den borde väl eller ska ladda nånstans mellan 14- 14,2 V.
#1292137
Hedis62 skrev: lör 12 jan 2019, 19:59
RamBer skrev: lör 12 jan 2019, 15:56 Nej de är helt vanliga stereo och slutsteg, men jag menar att om jag spelar med baslådan riktigt högt då blir det problem, även om baslådan inte är på , jag kan bara sätta på hela värmen och helljuset är på tex, då blir det problem också
Hur mycket laddar bilen nu när du står på tomgång efter batteribyte och byte av Generator?
Den borde väl eller ska ladda nånstans mellan 14- 14,2 V.
Ja nu laddar den mer än 14v.

31360098 heter länken ifall nån undrar.[…]

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]