Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1291707
Då det mer o mer lutar åt att det inte blir en Volvo härnäst av olika anlednignar(bl.a balansaxelproblems om finns på VEA motorerna) så undrar jag om någon har erfarenhet av t.ex Merceds E-klass ? (Ingen långdragare kring detta då vi är i ett Volvo forum)
av ICEnow
#1291735
[quote=SvenB post_id=1291638 time=1547217909 user_id=21121]
[b]@ ICEnow [/b]Har du ägt någon modern dieselbil? För mig låter det som du beskriver en gammal Peugeot 404 diesel.
[/quote]

Hahahaha, ja det har jag och provkörningen av S90 diesel är bättre än Peugeot 404. Har faktiskt kört 404 pick-up med rattväxel och 60 sekunders glöd när jag jobbade på en gård på 80-talet. Nej jag är allergisk mot oljud i bilar och gillar inte knatter och vibrationer som i S90 diesel. Tycker att bensinbilar alltid har varit bättre.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291737
Köpte en s90 d3 för en månad sedan. Den är registrerad i april -18 och är därför skattebefriad till 2023. Miljöbil. Vore ju lite ironiskt om den kan vara både miljöbil och utstängd från miljözoner samtidigt.

Nästan lite kul.
av Tiimpan
#1291754
Lövet skrev: fre 11 jan 2019, 19:16 Vilket kladd? Jag har åkt diesel i 10 år snart men har nog aldrig varit med om att dieselpumpen är kladdigare än bensinpumpen. Eller är ni i farmartanken och kladdar oskattad diesel?
Oftast läckande pumphandtag på macken. Får ha papper under för annars är det fullt på lacken. Pappret är helt blöt efter tankat 50 liter.
Detta är på en Ingo mack. Även ibland Preem/OKQ8 .
Användarvisningsbild
av snepo
#1291767
mortimer skrev: fre 11 jan 2019, 19:38 Då det mer o mer lutar åt att det inte blir en Volvo härnäst av olika anlednignar(bl.a balansaxelproblems om finns på VEA motorerna) så undrar jag om någon har erfarenhet av t.ex Merceds E-klass ? (Ingen långdragare kring detta då vi är i ett Volvo forum)
Beror på vilka årsmodeller du undrar över. Har haft en E350 och en E280 bensin. Båda 2005. Bästa bilarna jag haft,och jag är inne på min 73:e bil nu. Jaggan jag har nu är också bra,men bara haft den i 1,5 år. Så svårt att säga så mycket om den har bra kvalitet eller inte. Hade en Volvo S80 2,4D 2010 innan Mercorna. Tycker Mercorna var hästlängder bättre än Volvon. Men har sett på MB forum att nyare MB blivit plastigare. Så provköra klämma och känna. Gällande bensineller diesel,finns det nåt som kan slå dieselns bottendrag?,för en vanlig privatåkare
av III
#1291774
Lövet skrev: fre 11 jan 2019, 19:16 Vilket kladd? Jag har åkt diesel i 10 år snart men har nog aldrig varit med om att dieselpumpen är kladdigare än bensinpumpen. Eller är ni i farmartanken och kladdar oskattad diesel?
Inte varit med om ett enda pumphandtag som inte varit kladdigt vare sig jag tankat på st1, ok eller annat. Vissa har ju engåmgshandskar och du slipper man ju kladdet och doften på händerna men st1 har vare sig handskar eller papper som man skulle kunna använda.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1291776
Tankat hos circkleK senaste åren. Har inte märkt nån skillnad på dieselhandtaget och det 98 oktan som sitter 2dm åt höger och som jag använder till sommarbilen.
Har precis börjat använda Tanka (volvokort) och det är lika rent där. Kladdiga pumpar känns 90-tal.
Användarvisningsbild
av Derank
#1291777
det är väl ingen nyhet att diesel är fetare och mer el mindre alla pumphandtag är ju kladdiga, jag har tankat diesel i snart 20år både privat och på jobbet och jag använder fortfarande de där plasthandskarna så fort jag ska tanka diesel.

bensin avdunstar ju efter ett tag, diesel lämnar kar den där feta hinnan och att tanka diesel utan att bli kladdig och stinka orm är ju mer el mindre omöjligt. Nu var det någar år sedan jag tankade bensin och visst kunde de vara kladdigt ochså ibland men det är väl allmänt känt att det är kladdigt att tanka diesel. Det kan då alla i min omgivning hålla med om.
av ansjo
#1291782
Jag tar fram popcornspåsen, är som en sämre tennismatch ju :-D
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]