Volvo 700, 900, S/V90 (95-98) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...t.e.x B230A, K, E, F och så vidare....

Moderator: Moderatorer

av sicnarf
#1291702
Min Volvo 745 av 91 års model fick sin Regina Tändspole förstörd. Jag tog isär den trasiga spolen och den bestod av 2 delar. En rund del som innehöll koppar lindningen säkert. Detta vilade på en platt metallmassa som innehöll säkert lite tändgrejer. Det var säkert något inuti denna del som gick sönder för mig. På nätet har jag läst att dåliga tändkablar kan förstöra en tändspole. Därför har jag bestämt mig för nya tändkablar. Köpte Biltemas silikon kablar och hoppas de är ok. Måste man koppla ifrån batteriet vid byte av kablar?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1291794
Rex/Regina har en tändspole med tändspolen hopbyggd med tändmodul/slutsteg så du har bytt ut det mesta i tändsystemet nu. Om dåliga tändkablar kan förstöra den vet jag inte, gnistan går ju alltid den lättaste vägen. Däremot vet jag att kvaliteten på Amerikanska "grejer" inte är i klass med Tyska. Dock var Bendix (som tillverkade Rex/Regina) väl mer kända för bromsar. Dom var t.ex först med ABS (Chryser 1971)

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...