Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kvillebäck
#1291653
Många moderna motorer har tunnare olja än äldre så om man skall jämföra så bör man jämföra motorer som går på lika oljor.

De tunnare oljorna behövs bland annat för att smörja lager med mindre spel än tidigare.

Dock tycker jag det är bedrövligt om man behöver fylla mellan oljebytena.
av III
#1291659
Men om man får fylla en liter på tusen mil är det väl knappast bedrövligt. Snarare normalt. Mindre än många får fylla oavsett tillverkare. Min förra bil med femman fick ha en skvätt ca två- tre månader innan service, den fick det som blev kvar i en flaska efter servicen. Det räckte den tiden.
av Lobocut
#1291756
Om det skulle vara normalt så skulle det vara samma mängd olja som måste fyllas på samma motorer efter samma antal mil. Men nu är det ju inte så, vissa kan få fylla på och andra inte, även fast det är samma motor.
Användarvisningsbild
av Derank
#1291778
ad är det du inte vill förstå? du begriper väl att tusen motorer i samma motorfamilj självklart inet kan förbruka exakt samma mängd olja el slitas på exakt samma sätt..........
av dannesk
#1291800
Lobocut skrev:Om det skulle vara normalt så skulle det vara samma mängd olja som måste fyllas på samma motorer efter samma antal mil. Men nu är det ju inte så, vissa kan få fylla på och andra inte, även fast det är samma motor.
Finns ingen motor som är exakt likadan även om det är samma motortyp. Som det förklarats tidigare i tråden så finns det tillverkningstoleranser på alla ingående delar, olika körstilar, olika slitage beroende på hur motorn körts osv. som kan påverka detta.
Har du ett motorblock som cylinderväggarna ligger på nära max tolerans på diametern och någon kolv/kolvar med ringar som ligger nära min tolerans på diametern så kommer denna motor säkerligen dra lite mer olja än en motor med omvänt förhållande och allt är inom acceptansen för tillverkningen.
av frippe64
#1291867
En oljeförbrukning på 1 liter/1000 mil är normal, så har det varit under dom 35 år som jag haft bil.
Vad som är märkligt är att Volvohandlaren i Växjö inte har talat om det för trådskaparen.
Användarvisningsbild
av x74
#1291876
Jag har haft tur iallafall med olje förbrukningen, ingen av mina bilar har dragit så pass mycket att det krävts påfyllning mellan service (1700 mil). Och då har jag ägt bilar med 30k mil på mätarn.
Användarvisningsbild
av Derank
#1291884
Min 850 drog nästan 2liter mellan servisarna och jag fyllde aldrig på heller på 9år.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Polering sedan 2k lack EX: LÄNK-->https:/[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Yttertemperatur mätare

Bytte sensorn i förmiddags. Avhjälpte ty[…]