Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1291590
Lite att tänka på .....

Min erfarenhet är att man behöver få ett skriftligt utlåtande av en oberoende person att bilen är behäftad med ett fel som påverkar trafiksäkerheten. Brukar vara enkelt att få dem att säga det muntligt till dig, men svårt att få dem skiva det på ett papper och underteckna detta så man kan använda det i rätten.

Hur rostiga är skivorna egentligen tex? Går det bort vid hård körning och ger det utslag vid besiktningens bromsprovning med sämre verkan på vissa hjul tex ?

Se till att ha torrt på fötterna och noga dokumenterat när du går vidare.
av Alexas
#1291606
VolvoB20 skrev:Lite att tänka på .....

Min erfarenhet är att man behöver få ett skriftligt utlåtande av en oberoende person att bilen är behäftad med ett fel som påverkar trafiksäkerheten. Brukar vara enkelt att få dem att säga det muntligt till dig, men svårt att få dem skiva det på ett papper och underteckna detta så man kan använda det i rätten.

Hur rostiga är skivorna egentligen tex? Går det bort vid hård körning och ger det utslag vid besiktningens bromsprovning med sämre verkan på vissa hjul tex ?

Se till att ha torrt på fötterna och noga dokumenterat när du går vidare.
Nu har försäljaren svarat att han ska kontakta verkstaden där bilens finns. Har pratat med verkstaden och servicerådgivaren där som själv tittat på bromsskivorna och enligt både denne och teknikern råder det ingen som helst tvekan om att skivorna är så rostiga så att de bör bytas omedelbart. Dvs, om de inte byts ut så garanterar inte verkstaden att de fungerar som de ska. Vilket de också ska meddela försäljaren när han ringer.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1291617
Alexas skrev: fre 11 jan 2019, 13:23
VolvoB20 skrev:Lite att tänka på .....

Min erfarenhet är att man behöver få ett skriftligt utlåtande av en oberoende person att bilen är behäftad med ett fel som påverkar trafiksäkerheten. Brukar vara enkelt att få dem att säga det muntligt till dig, men svårt att få dem skiva det på ett papper och underteckna detta så man kan använda det i rätten.

Hur rostiga är skivorna egentligen tex? Går det bort vid hård körning och ger det utslag vid besiktningens bromsprovning med sämre verkan på vissa hjul tex ?

Se till att ha torrt på fötterna och noga dokumenterat när du går vidare.
Nu har försäljaren svarat att han ska kontakta verkstaden där bilens finns. Har pratat med verkstaden och servicerådgivaren där som själv tittat på bromsskivorna och enligt både denne och teknikern råder det ingen som helst tvekan om att skivorna är så rostiga så att de bör bytas omedelbart. Dvs, om de inte byts ut så garanterar inte verkstaden att de fungerar som de ska. Vilket de också ska meddela försäljaren när han ringer.
Gött, då borde det lösa sig lite enkelt....
av Lövet
#1291629
Om han faktiskt ringer...Det här brukar inte vara de mest prioriterade ärendena för försäljare eftersom de inte får någon provision. Så ligg på!

Det finns för övrigt inte en chans att en auktoriserad Skoda handlare får sälja begagnade bilar med sönderrostade bromsskivor för generalagenten.
av Alexas
#1291649
Update:

De har haft kontakt. Försäljaren (Din bil) vill ha bilder innan ett byte godkänns till min Skoda verkstad. Fair kan jag ju tycka.

Det framkom i deras korrespondens också att de inte bara är rostiga utan de är mycket spåriga också. Tar ojämnt.

Bör jag kanske byta belägg samtidigt?

Till saken hör att jag hört bilen "skrapa" när jag bromsar. Främst de första inbromsningarna på morgonen. Jag har inte funderat mer på det. Tänkte att "jaja det är ju en Skoda". Men nu slår det mig att det säkert är bromsskivorna som gör att det låter.

Undra om jag bör kräva både nya skivor och belägg eftersom skivorna är spåriga också?
Användarvisningsbild
av Cotag
#1291652
I min värld bytar man såklart belägg i samband med att skivorna byts, men eftersom det handlar om garantiåtagande så så förvånar det inte om man tycker annorlunda..
Hur går det med åtgärd på felkoderna EGR-systemet?
av Alexas
#1291657
Cotag skrev: fre 11 jan 2019, 16:27 I min värld bytar man såklart belägg i samband med att skivorna byts, men eftersom det handlar om garantiåtagande så så förvånar det inte om man tycker annorlunda..
Hur går det med åtgärd på felkoderna EGR-systemet?
Har ingen status på det än. Felsökning pågår.

Trött på den där bilen redan. Och Skodas bemötande kring det hela. Jag har haft reklamationsärenden tidigare på bilar. Visst har de argumenterat för sin sak och så. Men inte såhär. På min XC70 tickade ventillyftarna. Efter diskussion med försäljaren gjordes hela jobbet gratis. Och då va ändå bilen 10 år gammal och hade gått 18600 mil när jag köpte den...

Bromsar som är kassa efter köp är ju liksom en riktigt basal sak som inte borde leda till ngn diskussion alls.
av Lövet
#1291678
SBergdahl skrev:Ingen seriös verkstad går väl med på att byta skivor men inte belägg?
Nej de ska följa anvisningar från tillverkaren och det skulle förvåna mig extremt om de tillåter byte av skivor men inte belägg. Småpengar i sammanhanget också. Eller så finns kanske en angiven tjocklek beläggen ska ha?
av Alexas
#1291680
Ja vi får väll se hur detta utvecklar sig.

Ingen som har en XC70 att byta mot? :D

Superben må vara stor, rymlig och mer modern. Men den känns inte öht välbyggd. Kanske jag är påverkad nu av det faktum att min bil har mycket bekymmer men min gamla XC70 kändes betydligt mer välbyggd och robust.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7
Tät vevhusventilation?

Absolut inte vanligt. Kan inte minnas att jag bytt[…]

Har en dansk V60 MY2020 Early. Skrev där[…]

Var det inte någon återkallelse p&arin[…]

Candid connections: Platform for casual relationsh[…]