Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1291497
Hej. Hittar inga svar på mina frågor i liknande trådar så tar mina frågor rakt av och hoppas någon kan hjälpa.

Köpt en V70-01
Sitter en Hu-603 original enhet,
hittar inga extra tillbehör(förstärkare,cd-växlare osv)
Vill byta till en Eftermarknads stereo (kenwood enkel din) och helst också byta ut alla högtalare samt kasta in steg och låda..

Mina frågor är.
Kan ja ta ut radioenheten rakt av, eller vad bör göras innan?

Finns det risk för felkoder och problem att använda bilen om man kopplar in kenwood med nå konverterar-ISO adapter kablage?

Och byter alla högtalare till nå helt annat (tex, JBL olika tum) går det koppla in dessa på original (plus och minus kablarna)?

Tror de va är allt ja funderade på, tacksam för all hjälp :)

Tappar helt livslusten om jag kör bil och ljudet inte är bra.
Dugligt, är inte heller ett alternativ.:)
#1291515
Ställ frågan I rätt forumdel.

En V70 2001 är en V70N.

Här finns dom experterna:
viewforum.php?f=19

AUM (Stereon) är en can-nod, i can bus systemet, men flertalet har framgångsrikt bytt ut mot eftermarknad.
Den för nog ingen direkt Can-dialog med annan enhet än SWM, (för rattknapparna), men felkoderna kvittar nog. (SWM = Steering Wheel Module)
SWM funkar nog ändå. (Signaler från Ljusomkopplare, Blinkersspak, torkarspak, SRS, rattknappar och ev DSTC)

Du får nog sannolikt inte rattknapparna att lira med den nya stereon.
#1291548
Glöm inte att lossa en batteripol en stund innan du börjar, för om du kopplar loss CCM med spänning på får du felkoder på SRS vilket kräver verkstadsbesök (eller i varje fall någon med diagnosutrustning VIDA eller motsvarande)
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]