NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1291367
Som jag ser det, det som låter mest logiskt för mig, är att du gör en riktig adaptering efter konstens alla regler och gärna några kilometer extra eller några minuter till för att vara riktigt säker.
Det är ju som Volvos beskrivning säger, Lambdasondens signaler till styrdatorn som ger den informationen som styrdatorn går på när det gäller blandning luft/bränsle. Sedan är det ju så också att vid kallstart fungerar inte Lambdasonden förrän den har blivit varm. Det är ett förinställt "startläge" som jobbar där. Kanske ett grovt "höftskott" men man kan kanske tänka sig att det har blivit rubbat på något sätt? Det kanske gick bra under den varma årstiden, men nu är det kallt. Då vill den inte, kanske (?)
Så gör en generös adapteringsrunda. Om inget blir bättre, åk till Volvoverkstaden. Skriv ner på ett papper (Använd datorn så att det blir klart läsbart) vad du själv har kollat och åtgärdat. Annars är risken den att verkstaden rycker på axlarna och säger "Vi (deras dator) hittar inga fel. XXX kronor i felsökningsavgift. Tack och adjö!"
Det finns många sådana trådar här på forumet där det har gått till så här.
Dom har alltså inte gjort någon grundlig "manuell" felsökning. Dom har bara låtit datorn berätta om det finns några felkoder.
#1291431
Enligt min PST ska man köra som ni beskriver här i tråden, men om man måste stanna innan adapteringen är klar, så ska man öppna tanklocket under några minuter med motorn avslagen och börja om med adapteringen. Detta gällde min 2,5FT och borde väl fungera på samma sätt med denna motorn?
#1291577
Jag kan tillägga här att detta med adaptering är inget speciellt för Volvo. Jag råkar ha lite "insyn" i en Renault med E85-motor. Eco Flex tror jag dom heter? Även i deras instruktionsböcker framgår det att man skall Adaptera om man byter bränsle.
Det fanns fler E85-bilar, VolksWagen med Audi och Skoda. Dacia torde vara likvärdig med Renault. Pegeuot fanns också. Och naturligtvis ett antal USA-bilar, men det var "privatimport". Men vi räknar Volvo och Ford som likvärdiga. Och SAAB som nu är borta med sina BioPower.
Ni som eventuellt kan läsa några andra fabrikats instruktionsböcker, vad säger dom i boken om att byta bränsle?

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]

Hej Jag har en v70 MY 2011. Jag har märkt at[…]

Det låter som att temperaturgivaren inte ski[…]