Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1291163
FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: tis 08 jan 2019, 20:43
FreddanNo1 skrev:
Tyvärr lövet så har du grovt fel. Du har kollat på en föråldrad sida. 2019 års modell har förbättrad bränsleekonomi. Vänta en månad så får du se...
Nej det är jag som har rätt och du som har fel. Siffrorna kommer från SAMS - Volkswagens eget säljssystem. Det finns inte mera facit än så.
Vänta en månad så får du de. Lovar du har fel
Det är som sagt Volkswagens egna siffror från SAMS.
#1291195
Lövet skrev:
FreddanNo1 skrev:Nej, inte 2 dl mer numera. 0,53 liter/mil bensin är det för manuell och det stämmer stämmer för blandad körning, eftersom det är mätt med den nya körcykeln WLTP från 1 september 2018 och den är realistisk.
Alla värden på VWs hemsida är fortfarande NEDC. WLTP värdena på 1.5 TSI Sportscombi är:

Consumption- and emission values WLTP (valid from 2019)
Consumption (combined) 6,8 - 6,3 l/100km
CO2 emissions (combined) 154,0 - 142,0 g/km

Detta är fortfarande lägre än vad medelsvensson kommer ha i snittförbrukning för även WLTP är långsammare och mer gynnsam än "vanlig körning". 0,75 är långt ifrån en dålig gissning för vad de flesta kommer rulla runt med som snitt.
Jag gjorde en sökning på spritmonitor.de, sökte Passater från 2014 och framåt.

De 99 Passat GTE jag hittade hade en snittförbrukning på 0,44.

249 st bensinare, snittförbrukning 0,77

206 Adblue-dieslar, snitt 0,7




V60 D4 MY2019
#1291286
Vår nya Passat TSI som min fru kör mest förbrukar runt 5 l per 100 km blandat. Ibland lite under och ibland lite över. Elektrisk motorvärmare. inte mycket att bråka om. Min S90 förbrukar klart mer omkring 7 l per 100 km bensin, men det är en starkare och tyngre bil också.
#1291312
ICEnow
Färddatorsiffror eller räknat vid pump?


Hur mycket adblue gör en diesel med det av med egentligen? Blir det nån speciell kostnad per mil att räkna med eller är det så pass lite så spolarvätska kostar mer? :)
#1291316
joel80 skrev: ons 09 jan 2019, 18:11 ICEnow
Färddatorsiffror eller räknat vid pump?


Hur mycket adblue gör en diesel med det av med egentligen? Blir det nån speciell kostnad per mil att räkna med eller är det så pass lite så spolarvätska kostar mer? :)
Hon trodde inte på färddatorn art den stämde så vi klockade med telefonens GPS och tankade fullt, så det stämde faktiskt. Men för bensinbil behövs inte AD blue. Tror AD blue kostar i pump på CirkleK 6 kronor litern. Full tank 10 liter räcker 1000 mil.
#1291327
joel80 skrev: ons 09 jan 2019, 18:11 ICEnow
Färddatorsiffror eller räknat vid pump?


Hur mycket adblue gör en diesel med det av med egentligen? Blir det nån speciell kostnad per mil att räkna med eller är det så pass lite så spolarvätska kostar mer? :)
Jag har tankat adblue 3ggr på 3200 mil och det är runt 800 mil kvar. Betalat runt 80kr per gång så ja det är spolarvätskepengar.
#1291966
Elbil eller inte är frågan?
Man kan ju ta en extra fika under tiden man laddar batteriet och det får svalna av.
Eller är det bara en stadskörningsbil?
#1291967
Hahahaha... Så alla bilar man inte kan hålla 240km/h en längre stund med är stadsbilar för dig?

Det finns videos på att man kan hålla kring 200km/h en längre tid utan att batteriet överhettas.. Men visst.. För alla som baserar sitt bilval på att man under längre tid måste kunna blåsa på en bra bit över 200km/h så passar det inte. Men har man dom preferenserna är det väldigt mångs bilar som inte funkar.

Jag som inte har råd med en Tesla måste göra ännu större "uppoffringar". Min Leaf ska ha en toppfart på bara kring 170km/h.. Jag har aldrig haft behov at det och testat.. Men gud så begränsad jag känner mig.. Eller inte alls.
Upp till 140 som jag kört har den riktigt bra tryck.. Väldigt få som faktiskt behöver så mycket mer än så, även på bilar som inte bara kör i stan.
#1291973
Elbil= Stadsbil är inte frågan egentligen.
Men jag tycker att lägger man så mycket pengar på bilar så vill man ha den till att fungera i alla situationer.
Vill jag köra 220-240km/h på autobahn en stund så ska bilen klara av det utan att tackla av.
Kör man här hemma bara så duger det med en D2 diesel kanske.
Ganska snabb 0-70km/h
Tror den klarar 120km/h utan problem och 0,39l/mil.
Skulle jag snåla så hade jag köpt en ex V40 D2 och sparat en massa pengar på det.
Men vi har alla olika krav på våra bilar.
Smaken är som baken.... :-)
#1291974
Lövet skrev: Jag har tankat adblue 3ggr på 3200 mil och det är runt 800 mil kvar. Betalat runt 80kr per gång så ja det är spolarvätskepengar.
Har fortfarande inte tankat Adblue, efter 2600 mil, och har omkring 400 mil kvar enligt bilen.


V60 D4 MY2019
  • 1
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 21
  • 390
S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]

Efter en del fundering fick det bli Goodyear Effic[…]

Klokt. Ja rensade med ett ut ett mindre växt[…]