Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1291117
@Lövet,
Lövet skrev:
FreddanNo1 skrev:
C.W. skrev: tis 08 jan 2019, 15:46 men hur mycket drar bilen på bensin?
Jag menar vad är då vinsten med att ha laddhybrid?
Enligt Appen Passat GTE Sedan med odubbade vinterdäck, när jag körde med fulladdat med el, totalt 78 km på landsväg/motorväg i genomsnittshastighet 85 km/h, då drog den 0,49 liter bensin/mil, genomsnitt alla 78 km, och då var ändå cirka 2,2 mil på el-drift. Körde då varken lugnt eller hårt, utan mitt i mellan.

såg på VW.se att en Passat TSI vanlig framhjulsdriven drar 0,53 med manuell och 0,54 med automat.

Förstår bara vitsen med GTE om man klarar de flesta av sina bilresor på 3 mil mellan laddningarna
Det går att ha längre räckvidd än så. Vi har runt 30st GTEer i bolaget och de rapporterar mellan 3.8mil och 4.6 mil ren eldrift. Då är det ändå motorväg för de flesta. De som rapporterar 4.6 brukar dock åka snålskjuts bakom lastbilarna. Min chef som har perfekt körcykel har tankat 1 gång på 6 månader...

En vanlig TSI snittar realistiskt runt 0.75 så det är ändå 2dl per mil i besparing givet att man laddar innan start
Ja 3,8 mil kanske är med sommardäck på sommaren. På vintern är luftmotståndet för bilarna högre, kallare luft har högre luftmotstånd. Och vinterdäcken innebär högre motstånd än sommardäck. Dessutom hade jag sätesvärmaren på och stereon på och laddade mobilen. Och jag körde inte lugnt då. Jag körde om och körde på... fast inte hårt direkt.

Nej, inte 2 dl mer numera. 0,53 liter/mil bensin är det för manuell och det stämmer stämmer för blandad körning, eftersom det är mätt med den nya körcykeln WLTP från 1 september 2018 och den är realistisk.
#1291133
FreddanNo1 skrev:Nej, inte 2 dl mer numera. 0,53 liter/mil bensin är det för manuell och det stämmer stämmer för blandad körning, eftersom det är mätt med den nya körcykeln WLTP från 1 september 2018 och den är realistisk.
Alla värden på VWs hemsida är fortfarande NEDC. WLTP värdena på 1.5 TSI Sportscombi är:

Consumption- and emission values WLTP (valid from 2019)
Consumption (combined) 6,8 - 6,3 l/100km
CO2 emissions (combined) 154,0 - 142,0 g/km

Detta är fortfarande lägre än vad medelsvensson kommer ha i snittförbrukning för även WLTP är långsammare och mer gynnsam än "vanlig körning". 0,75 är långt ifrån en dålig gissning för vad de flesta kommer rulla runt med som snitt.
#1291140
Var på Ikea i Västerås. På den parkeringen,vi stod på fanns två laddstolpar och båda var ur funktion. Känns som att det är alldeles för få laddstolpar. Har sett att det är två på en del McDonalds också. På Ikea stod det två Volvo V70. Visserligen var ju laddstolparna ur funktion. Känns som att det behövs fler laddplatser
#1291150
30-40 av totalt vadå? 30-40 säger inet mycket. Här i köpcenterområdet finns det totalt ca 3500 parkeringsplatser, av det är 6 laddstolpar varav 2 är betal och 4 är fria, och de finns utanför ica.
#1291157
Lövet skrev: tis 08 jan 2019, 18:00
FreddanNo1 skrev:Nej, inte 2 dl mer numera. 0,53 liter/mil bensin är det för manuell och det stämmer stämmer för blandad körning, eftersom det är mätt med den nya körcykeln WLTP från 1 september 2018 och den är realistisk.
Alla värden på VWs hemsida är fortfarande NEDC. WLTP värdena på 1.5 TSI Sportscombi är:

Consumption- and emission values WLTP (valid from 2019)
Consumption (combined) 6,8 - 6,3 l/100km
CO2 emissions (combined) 154,0 - 142,0 g/km

Detta är fortfarande lägre än vad medelsvensson kommer ha i snittförbrukning för även WLTP är långsammare och mer gynnsam än "vanlig körning". 0,75 är långt ifrån en dålig gissning för vad de flesta kommer rulla runt med som snitt.
Tyvärr lövet så har du grovt fel. Du har kollat på en föråldrad sida. 2019 års modell har förbättrad bränsleekonomi. Vänta en månad så får du se...
#1291160
snepo skrev:Var på Ikea i Västerås. På den parkeringen,vi stod på fanns två laddstolpar och båda var ur funktion. Känns som att det är alldeles för få laddstolpar. Har sett att det är två på en del McDonalds också. På Ikea stod det två Volvo V70. Visserligen var ju laddstolparna ur funktion. Känns som att det behövs fler laddplatser
Västerås har rätt få stolpar när man parkerar, speciallt centralt... men de har bra med snabbladdare. Bor man så man kan ladda hemma funkar det nog skapligt i Västerås, eller om man lyckats få en av dom platserna som är hyrda med laddbox i garage.
#1291161
FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: tis 08 jan 2019, 18:00
FreddanNo1 skrev:Nej, inte 2 dl mer numera. 0,53 liter/mil bensin är det för manuell och det stämmer stämmer för blandad körning, eftersom det är mätt med den nya körcykeln WLTP från 1 september 2018 och den är realistisk.
Alla värden på VWs hemsida är fortfarande NEDC. WLTP värdena på 1.5 TSI Sportscombi är:

Consumption- and emission values WLTP (valid from 2019)
Consumption (combined) 6,8 - 6,3 l/100km
CO2 emissions (combined) 154,0 - 142,0 g/km

Detta är fortfarande lägre än vad medelsvensson kommer ha i snittförbrukning för även WLTP är långsammare och mer gynnsam än "vanlig körning". 0,75 är långt ifrån en dålig gissning för vad de flesta kommer rulla runt med som snitt.
Tyvärr lövet så har du grovt fel. Du har kollat på en föråldrad sida. 2019 års modell har förbättrad bränsleekonomi. Vänta en månad så får du se...
Nej tyvärr är det är jag som har rätt och du som har fel. Siffrorna kommer från SAMS - Volkswagens eget säljssystem. Det finns inte mera facit än så.
#1291162
Lövet skrev: tis 08 jan 2019, 20:43
FreddanNo1 skrev:
Lövet skrev: tis 08 jan 2019, 18:00

Alla värden på VWs hemsida är fortfarande NEDC. WLTP värdena på 1.5 TSI Sportscombi är:

Consumption- and emission values WLTP (valid from 2019)
Consumption (combined) 6,8 - 6,3 l/100km
CO2 emissions (combined) 154,0 - 142,0 g/km

Detta är fortfarande lägre än vad medelsvensson kommer ha i snittförbrukning för även WLTP är långsammare och mer gynnsam än "vanlig körning". 0,75 är långt ifrån en dålig gissning för vad de flesta kommer rulla runt med som snitt.
Tyvärr lövet så har du grovt fel. Du har kollat på en föråldrad sida. 2019 års modell har förbättrad bränsleekonomi. Vänta en månad så får du se...
Nej det är jag som har rätt och du som har fel. Siffrorna kommer från SAMS - Volkswagens eget säljssystem. Det finns inte mera facit än så.
Vänta en månad så får du de. Lovar du har fel
  • 1
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 20
  • 390
Brainys V60

Hej. Ni som känner mig från för[…]

Vi som beställt nya XC60

När beställde du? Jag lade f&o[…]

Bakfjädrar.

För min del är det lite värre. R-[…]

Alla AC-system läcker. Ofta kan det dr&oum[…]