- tis 08 jan 2019, 17:07
#1291117
@Lövet,
Nej, inte 2 dl mer numera. 0,53 liter/mil bensin är det för manuell och det stämmer stämmer för blandad körning, eftersom det är mätt med den nya körcykeln WLTP från 1 september 2018 och den är realistisk.
Lövet skrev:Ja 3,8 mil kanske är med sommardäck på sommaren. På vintern är luftmotståndet för bilarna högre, kallare luft har högre luftmotstånd. Och vinterdäcken innebär högre motstånd än sommardäck. Dessutom hade jag sätesvärmaren på och stereon på och laddade mobilen. Och jag körde inte lugnt då. Jag körde om och körde på... fast inte hårt direkt.FreddanNo1 skrev:Det går att ha längre räckvidd än så. Vi har runt 30st GTEer i bolaget och de rapporterar mellan 3.8mil och 4.6 mil ren eldrift. Då är det ändå motorväg för de flesta. De som rapporterar 4.6 brukar dock åka snålskjuts bakom lastbilarna. Min chef som har perfekt körcykel har tankat 1 gång på 6 månader...C.W. skrev: ↑tis 08 jan 2019, 15:46 men hur mycket drar bilen på bensin?Enligt Appen Passat GTE Sedan med odubbade vinterdäck, när jag körde med fulladdat med el, totalt 78 km på landsväg/motorväg i genomsnittshastighet 85 km/h, då drog den 0,49 liter bensin/mil, genomsnitt alla 78 km, och då var ändå cirka 2,2 mil på el-drift. Körde då varken lugnt eller hårt, utan mitt i mellan.
Jag menar vad är då vinsten med att ha laddhybrid?
såg på VW.se att en Passat TSI vanlig framhjulsdriven drar 0,53 med manuell och 0,54 med automat.
Förstår bara vitsen med GTE om man klarar de flesta av sina bilresor på 3 mil mellan laddningarna
En vanlig TSI snittar realistiskt runt 0.75 så det är ändå 2dl per mil i besparing givet att man laddar innan start
Nej, inte 2 dl mer numera. 0,53 liter/mil bensin är det för manuell och det stämmer stämmer för blandad körning, eftersom det är mätt med den nya körcykeln WLTP från 1 september 2018 och den är realistisk.