- sön 06 jan 2019, 20:30
#1290767
Jag har problem med felkod P0011 (P0011 Insugskamaxellägestiming (A) - för tidig (bank 1))
V70 - 140 Hk, Modellår: 2006, Motorkod: B5244S2
Testat byta VVT-solenoid med oljekanalerna, den här (https://vparts.se/se/search/?q=15090207)
Ingen skillnad.
Testat försöka återskapa problemet. Om jag förstått rätt så ska det här VVT-drevet justera timingen för att optimera förbränning eller effekt. Vid varvtal över 2500(nåt, vet ej exakt) så justeras läget för högre effekt och vid tomgång eller varvtal under 2xxx (nåt okänt) så ska justeringen gå tillbaka så att det blir optimal timing för förbränning.
Är motorn varm (dvs temperaturindikeringspilen står rakt upp) så sätts felkoden som pending om man accelererar och sedan sänker varvtalet. Antar att VVT-drevet justeras till effekt-läget och inte går tillbaka till orginalläget. Resettar man felkoden så kommer den tillbaka direkt. Efter ett antal körningar så tänds motorlampan.
Görs detta med icke fullt varmmotor (och då inte helt varm olja) så sätts inte felkoden.
Bilen har inga som helst andra symptom. Perfekt tomgång.
Min teori är att det är inre läckage i VVT-drevet, men att läckaget inte är jättestort. Då oljan är kall och har högre viskositet så fungerar drevet eftersom det lilla inre läckaget tätas.
Anledningen till att jag postar här är för att jag vill vara relativt säker på att jag uteslutit allt annat. Byta VVT-drev är inte direkt billigt.
Är det någon som vet om det finns OBD2-läsare där man kan testa sätta VVT-solenoiden i olika lägen och läsa av läget? Min Enerfy-OBD kan det då inte.
Vad ska jag göra?
V70 - 140 Hk, Modellår: 2006, Motorkod: B5244S2
Testat byta VVT-solenoid med oljekanalerna, den här (https://vparts.se/se/search/?q=15090207)
Ingen skillnad.
Testat försöka återskapa problemet. Om jag förstått rätt så ska det här VVT-drevet justera timingen för att optimera förbränning eller effekt. Vid varvtal över 2500(nåt, vet ej exakt) så justeras läget för högre effekt och vid tomgång eller varvtal under 2xxx (nåt okänt) så ska justeringen gå tillbaka så att det blir optimal timing för förbränning.
Är motorn varm (dvs temperaturindikeringspilen står rakt upp) så sätts felkoden som pending om man accelererar och sedan sänker varvtalet. Antar att VVT-drevet justeras till effekt-läget och inte går tillbaka till orginalläget. Resettar man felkoden så kommer den tillbaka direkt. Efter ett antal körningar så tänds motorlampan.
Görs detta med icke fullt varmmotor (och då inte helt varm olja) så sätts inte felkoden.
Bilen har inga som helst andra symptom. Perfekt tomgång.
Min teori är att det är inre läckage i VVT-drevet, men att läckaget inte är jättestort. Då oljan är kall och har högre viskositet så fungerar drevet eftersom det lilla inre läckaget tätas.
Anledningen till att jag postar här är för att jag vill vara relativt säker på att jag uteslutit allt annat. Byta VVT-drev är inte direkt billigt.
Är det någon som vet om det finns OBD2-läsare där man kan testa sätta VVT-solenoiden i olika lägen och läsa av läget? Min Enerfy-OBD kan det då inte.
Vad ska jag göra?