- lör 15 dec 2018, 09:46
#1286578
läcker motorolja runt vattenpumpen på en B20 någon som vet var det läcker och hur man ska laga?
Moderator: Moderatorer
lennarte skrev: ↑sön 16 dec 2018, 16:37 När du lyfter av ventilkåpan så ska du vända på den och men hjälp av en liten kulhammare och ett mothåll knacka "tillbaka" hålen till skruvarna så kanterna till skruvhålen vänds lite uppåt mot skruvskallen. Då blir det lite "fjädring" så skruvarna inte lossnar så lätt och det blir "bra spänn" över större del av kanten på kåpan. Om hålen på kåpan är "nerdragna" så klämmer du packningen bara vid skruvarna. Likaså ska du lägga en korkpackning i blöt i flera timmar (över natten) om den ska täta ordentligt. Då blir den i rätt storlek också, har den legat på lager riktigt länge kan den ha krympt över en cm på längdenok, ja brukar man måsta rengöra slangen och och oljelocket? eller är det mer saker?
Har bilen stått länge så torkar filtringarna ut (både främre och bakre vevaxeltätning) men det ka tätna av sig själv efter ett tag. Finns ersättningstätningar idag (ombyggnad till packbox) som fungerar bättre får bilar som står still längre perioder. Själva packningen till kåpan läcker sällan uppåt. Sedan är det ju samma med dessa gamla motorer som med nya, vevhusventilationen måste fungera
lennarte skrev: ↑mån 17 dec 2018, 21:27 Själva "oljefällan" sitter på vänster sida av motorn, framför fördelaren. Också mer en slang. Den ska gå till insugningsröret och en nippel där. Den nippeln brukar tätna, då fungerar det inte så bra. Om allt fungerar ska det suga in luft i motorn från luftfiltret genom locket på ventilkåpan och suga ut den "dåliga" luften in i insugetOljefällan som sitter fäst på blocket ska den rengöras? eller hur är det med det?
lennarte skrev:På dessa motorer är det oftast från ventilkåpan det läcker.Eller är det filtringen till veven ? packningen till bröstkåpan? oljetrågspackning?
Okej tack ska undersöka detta vidare
Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]