Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mortimer
#1290522
Hej
Jag går mellan varven i köptankar av en begagnad V90 men lite rådlös om vad jag ska välja för motor. Vad är det som gäller idag när man köper bil med tanke skatter, dieselpris och andrahandsvärdet ? Vad köper ni själva idag ?
Skiljer ju en del i pris till dieselns fördel samt att utbudet är större bland dieslarna
/M
av Xanthopteryx
#1290523
VI köpte diesel och skulle lätt ta det igen.

Men!
VIlket körmönster har du?
Femminutersresor? Bara stadskrypning? Landsväg? Motorväg? Blandat hej vilt? Gasglad? Gillar ekonomisk och miljömässig körning? ...
Användarvisningsbild
av Perra83
#1290526
Ska du inte åka rally så köp en diesel. Iofs är inte en D5 kitslö. Ingen av Volvos motorer låter särskilt spännande längre.
av troubleshooter
#1290528
Hmm, tror att du antagligen inte kommer bli klokare i slutet på den här tråden ;-)

Jag kör själv diesel sedan ett antal år och ska byta bil om något år eller så och för mig lär det bli en diesel igen om inte hybridbilen har kommit upp i en nivå som jag tycker är rimligt (någonstans mellan 10-15 mil på en laddning) gärna i kombination med diesel :-D , skattemässigt skiljer det väl inte så mycket bensin och diesel på relativt nya bilar , när det gäller andrahandsvärdet så finns det risker med både bensin och diesel, värt att tänka på generellt är att andrahands marknaden är större än Stockholm, Göteborg och Malmö där man hotar ned miljözoner oavsett om man köper en diesel eller bensin bil. Gå på vad du själv känner att du vil leva med, lyssna mindre på andra :-)
Senast redigerad av 1 troubleshooter, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1290529
Som sagt så är ditt körmönster viktigast, skulle jag säga.
Jag gillar karaktären hos en diesel bättre och de drar oftast mindre bränsle. Detta kan vara bra till V90 som har en liten bränsletank i förhållande till sin storlek. Skulle förmodligen välja en diesel igen, en bensinare med flera hundra hk som har en tank på 55-60-liter är ingen höjdare.
Jag har en V60 D4 med Polestar, går bra att ligga på Autobahn i 240 (på mätaren) med den.
Behöver du AWD eller räcker FWD?
Ut och provkör, kläm och känn på de olika alternativen :-)

Sen har jag en ny favoritbil, men den saluförs inte i Sverige.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1290539
mortimer skrev: lör 05 jan 2019, 21:53 Favoritbilen... e det Tessla'n för runt 1.5mille ?
Haha nej, en japanare.
Nissan Patrol med 5,6l V8. Blev kär i den när jag var i Förenade Arabemiraten. :-)
Vilket motorljud! :-)
5,2m lång, 1,95m hög, tjänstevikt på 2,8 ton, en bränsletank på 140 liter.
100 blås når den efter 6,5 sekunder.
https://www.dubicars.com/2019-nissan-pa ... 59623.html
Användarvisningsbild
av TommyP86
#1290578
Du måste provköra en ford f150 raptor v8. Typ 2014 med nya brädan.
Efter det känns allt lite...halvfabrikat.

Ontopic, kör båda och ta ett beslut. Jag är enormt glad att jag valde bensin senast, men hade säkert kunnat sova med en diesel också. Kör lite för mkt för att åka bensin egentligen, men det är småpengar om man räknar på det. Köp det som känns bäst.
Användarvisningsbild
av popeye65
#1290606
Tjena.

Jag har en V90 D3 som tjänstebil.
Har nästan kört 6000 mil på ett år och kan inte säga att jag är annat än att jag är mer än nöjd med min bil.
Den ligger på en snittförbrukning på mellan 0,56 och 0,58 /l diesel per mil och då kör jag inte snällt ;-)
Skatten är 1520:- /år
Det är en 2018 års modell.
Jag hade alla dagar i veckan valt en diesel, du kan inte jämföra Volvos "gamla" 5 cyl. dieslar mot deras nya 4 cyl. det är en helt annan generation motorer.
Drog husvagnen i somras och min V90 drog 1 liter med husvagnen på kroken.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Städat i min V70 D3 my-11. Köpte en V90[…]

Borta länge från forumet. Har nyss k&o[…]

Hjälp

Behöver byta denna.hur får man loss den[…]

Framhjulslager V50

Jag har köpt 2st framlager på Biltema m[…]