Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Knatch skrev:
ThomasNygards skrev:
Knatch skrev: ...
Man kan också adaptera om växellådan och då får man köra utifrån en viss körcykel. Men även om du nollar både adaption och oljeräknare så tar det inte många kilometer innan lådan "fattar" ditt körsätt och växlar antingen silkeslent eller kastar i växlarna fort som fan.
När vi pratar nu pratar adaption. Är man tvungen att köra adaptionscykel om man nollar adaptionen, eller kan man köra vanligt? Kommer lådan växla som skit undertiden, kanske?
Hur lång tid tar det för lådan att adaptera själv till den nya oljan utan nollställning? Görs det över huvud taget?
jag sket faktiskt i adaptionscykeln och körde jäävligt mjuk för att lära min låda att bete sig. Jag kör för övrigt bara mjukt och lugnt så efter säg 100km så började växlarna sitta som dom ska med ett jubel från mig varenda gång :-D :-D
nolla allt och kör som folk så är min erfarenhet att det blir bra.
jag gjorde denna procedur under januari månad förra året och då var det mellan 5-10 minusgrader ute.
Mitt enda problem var tidigare mellan växel 3 och 4. Det blev faktiskt bättre men inte helt hundra
Ok. Jag nollade bara räknaren. Blev mycket bättre, vid kall låda växlar den perfekt mellan alla växlar. Vid riktigt varm låda, så känner man ett ryck fortfarande, mellan 3an och 4an. Inte alls som innan, men tillräckligt för att man skall märka det. Ibland även mellan 5an och 6an.
Kanske skall testa med en reset då, hmm.

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

exakt så gjorde mig med. Kall låda växlade helt perfekt men varm låda ryckte lite.
Nu kanske jag är ute och cyklar men lägger din låda i neutralen vid rödljus?
Min 04a gjorde så och det tog nån sekund från att jag släppte bromsen tills dess att lådan slängde i växeln med ett ryck. Lät som att jag tappade bakaxeln :-D
Efter en uppdatering för växellådan gjorts hos volvo så togs den funktionen bort och växel 1 låg alltid i även vid rödljus med bromsen nere
Knatch skrev:exakt så gjorde mig med. Kall låda växlade helt perfekt men varm låda ryckte lite.
Nu kanske jag är ute och cyklar men lägger din låda i neutralen vid rödljus?
Min 04a gjorde så och det tog nån sekund från att jag släppte bromsen tills dess att lådan slängde i växeln med ett ryck. Lät som att jag tappade bakaxeln :-D
Efter en uppdatering för växellådan gjorts hos volvo så togs den funktionen bort och växel 1 låg alltid i även vid rödljus med bromsen nere
Men du menar att du blivit av med rycket efter adaption, alltså?

Min 1a ligger i vid rödljus. Är en -06a jag har, kanske uppdaterad, kanske så från fabrik?

Skickat från min ONEPLUS A5010 via Tapatalk

ja då har du uppdaterad programvara med 1an alltid i.
Ja jag blev av med alla ryck efter att jag nollställde adaptionen.
Jag har förstått det som att lådan klarar av att växla silkeslent mellan 3-4 men det beror på hur hårt du trycker ner gasen.
Är jag för klen med gasen så kommer rycket precis som att den tvekar om den ska växla eller inte. Jag lärde mig känna igen det där och hade aldrig mer problem med växlingen. Men satt jag bredvid när någon annan körde min bil så kändes det. Det är nog snarare en bugg i programvaran än maskinellt
Jag bytte oljan på volvo i somras och har inte fått några problem från den! Tydligen var det en ny låda sedan 2015 i bilen från förrförra ägaren.
Det jag undrar nu bara är ungefär när bör jag byta oljan på den igen hos volvo? verkar som de flesta byter vid 3.2 - 4.8K mil. hur ser man på oljan när det är dags, är det bara så fort den inte är röd längre eller bör den lukta dåligt också eller har det gått för långt då?
marimbalanguage skrev: mån 24 dec 2018, 17:31 Om den har gått länge utan oljebyte kan en adaption behöva göras, så den lär sig växla igen.
Och nej, du kan inte skada lådan med ett oljebyte, men är lådan redan dålig kan en del brister uppenbaras.
Adaption görs ENDAST om du bytt delar i lådan.

Efter lite googlande är det så jag t&au[…]

Är det bara privatpersoner som ska pungsl&ar[…]

snö

Svarar till mig själv. Det går fort nu.[…]

XC60 MY27

MY26 hade räckvidd ren eldrift (blandad k&oum[…]