Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PetEri
Är på jakt efter en 4wd bil. Trivs med Volvo men tvekar över deras 4wd..

1. Som jag förstått det, så ska XC70 från modellår 03 ha fått haldex. Kan man lita på att samtliga -03 och nyare har haldex eller kan det även finnas enstaka exemplar som har det äldre visco systemet av årsmodell-03?

2. Törs man köpa en Volvo med haldex, om bilen är typ 15-16 år gammal och har gått 20-35K? Det verkar inte helt ovanligt med haldex relaterade (kostsamma) problem. Min känsla är att det nog är bättre att satsa på ett annat bilmärke om man vill åka 4wd?
Användarvisningsbild
av TommyP86
Haldex är snarare både driftsäkert, enkelt och bättre än många andra lösningar. På den tiden var det i princip bara vag som hade en bra, och sen kom haldex med sin lösning.
På de årsmodellerna är det vanligt med vinkelväxelproblem, eller snarare hylsan. Kolla så fyrhjulsdriften fungerar.
Är bilen my03 har den haldex.
Står det v70xc på luckan är det visco, står det xc70 är det haldex.
My03 har även nya järnmärket på rattemblemet, de äldre har gamla svarta loggan.

Men vad ska du ha den till? Fickparkera i snövallar eller dra biltransport bredvid vägen?
av III
Nja. Generellt är det mera underhållsbehov på bilar med fyrhjulsdrift. De flesta personbilar med fyrhjulsdrift har samma eller liknande konstruktioner så tveksamt det skulle fungera märkbart bättre på andra fabrikat utom möjligen på bilar med klassiska fyrhjulsdriftssystem typ terrängbilar men även de systemen drabbas av ökade underhållsbehov. Det är oavsett behovs av någon form av fördelningslåda, extra drivaxlar och kardanaxel. Gamla system var i regel bakhjulsdrivna och med en spak koppade man in framhjulen, ofta med diffspärrar. Bra i terrängen men tveksam väghållning. Modernare personbilar har oftast framhjulsdrift med någon form av inkoppling av bakhjulen, ex viskokoppling eller halsen. Allt sköts automatiskt och kan kopplas ihop med antisladd. Bra för vanliga bilförare såklart. Men det blir ömtåligare. Drar mera bensin (eller diesel), dyrare i inköp och reparationer. Så vill man vara ekonomisk måsten man börja med att ställa sig frågan behöver jag fyrhjulsdrift eller bara vill ha. Behöver man så får man kanske ta de extra kostnaderna det innebär och kan innebära om det går sönder. Visserligen får man planera körningen lite mera med tvåhjulsdrift om det är mycket snö men själv har jag bara behövt hjälp loss en gång på tjugo år. Men bor man otillgängligt eller är jägare så kan det nog vara snudd på nödvändigt ibland. Eller drar hästsläp året runt i snö och lera. Fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i betydligt flera olyckor ( ca 25% flera)för man kanske inte märker att det är halt innan man ska bromsa. Kan köra om trots snö och moddsträngar.
av glock40sw
Har haft över 17 helt problemfria år med Volvos fyrhjulsystem. Först XC70 (V70XC) med Visco , och sedan XC90 med Haldex.

Redan Visco var mycket bättre än sin rykte, den klarade halka ,moddsträngar och djup snö utan krusiduller.

Eftersom jag inte hade behov att dra hästsläp på leriga åkrar, eller tunga båtar med trailer från sandstränder , räckte till mig att bilen gick som tåg oavsett vägunderlaget.

Vad sen kommer till XC90 ,skulle jag inte köpa en bil bara med 2 hjulsdrift.
av PetEri
TommyP86 skrev: sön 30 dec 2018, 09:32 Haldex är snarare både driftsäkert, enkelt och bättre än många andra lösningar. På den tiden var det i princip bara vag som hade en bra, och sen kom haldex med sin lösning.
På de årsmodellerna är det vanligt med vinkelväxelproblem, eller snarare hylsan. Kolla så fyrhjulsdriften fungerar.
Är bilen my03 har den haldex.
Står det v70xc på luckan är det visco, står det xc70 är det haldex.
My03 har även nya järnmärket på rattemblemet, de äldre har gamla svarta loggan.

Men vad ska du ha den till? Fickparkera i snövallar eller dra biltransport bredvid vägen?
Vet inte riktigt vilka lösningar du tänker på när du säger ”bättre än många andra lösningar”.. Jag jobbar på auktoriserad VW/Skoda verkstad och är inte helt imponerad av Haldex.
Jag bor på landsbygden, när jag ska till jobbet tidigt på morgonen och det har snöat på natten, då får jag köra oplogat en bra bit. Det är en av flera anledningar till att jag aldrig kommer köra något annat än 4WD på vintern! Kör normalt sett Quattro men är lite jobb på den bilen så behöver nåt annat 4WD att åka i.
av PetEri
III skrev: sön 30 dec 2018, 09:41 Nja. Generellt är det mera underhållsbehov på bilar med fyrhjulsdrift. De flesta personbilar med fyrhjulsdrift har samma eller liknande konstruktioner så tveksamt det skulle fungera märkbart bättre på andra fabrikat utom möjligen på bilar med klassiska fyrhjulsdriftssystem typ terrängbilar men även de systemen drabbas av ökade underhållsbehov. Det är oavsett behovs av någon form av fördelningslåda, extra drivaxlar och kardanaxel. Gamla system var i regel bakhjulsdrivna och med en spak koppade man in framhjulen, ofta med diffspärrar. Bra i terrängen men tveksam väghållning. Modernare personbilar har oftast framhjulsdrift med någon form av inkoppling av bakhjulen, ex viskokoppling eller halsen. Allt sköts automatiskt och kan kopplas ihop med antisladd. Bra för vanliga bilförare såklart. Men det blir ömtåligare. Drar mera bensin (eller diesel), dyrare i inköp och reparationer. Så vill man vara ekonomisk måsten man börja med att ställa sig frågan behöver jag fyrhjulsdrift eller bara vill ha. Behöver man så får man kanske ta de extra kostnaderna det innebär och kan innebära om det går sönder. Visserligen får man planera körningen lite mera med tvåhjulsdrift om det är mycket snö men själv har jag bara behövt hjälp loss en gång på tjugo år. Men bor man otillgängligt eller är jägare så kan det nog vara snudd på nödvändigt ibland. Eller drar hästsläp året runt i snö och lera. Fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i betydligt flera olyckor ( ca 25% flera)för man kanske inte märker att det är halt innan man ska bromsa. Kan köra om trots snö och moddsträngar.
Jag behöver 4wd tveklöst. Och min åsikt är att det finns flera tillverkare som har system som är bättre än Haldex. Jag trivs totalt sett bra med Volvo men när det kommer till Awd modeller så känns det inte helt stabilt..
av III
PetEri skrev: mån 31 dec 2018, 00:00
III skrev: sön 30 dec 2018, 09:41 Nja. Generellt är det mera underhållsbehov på bilar med fyrhjulsdrift. De flesta personbilar med fyrhjulsdrift har samma eller liknande konstruktioner så tveksamt det skulle fungera märkbart bättre på andra fabrikat utom möjligen på bilar med klassiska fyrhjulsdriftssystem typ terrängbilar men även de systemen drabbas av ökade underhållsbehov. Det är oavsett behovs av någon form av fördelningslåda, extra drivaxlar och kardanaxel. Gamla system var i regel bakhjulsdrivna och med en spak koppade man in framhjulen, ofta med diffspärrar. Bra i terrängen men tveksam väghållning. Modernare personbilar har oftast framhjulsdrift med någon form av inkoppling av bakhjulen, ex viskokoppling eller halsen. Allt sköts automatiskt och kan kopplas ihop med antisladd. Bra för vanliga bilförare såklart. Men det blir ömtåligare. Drar mera bensin (eller diesel), dyrare i inköp och reparationer. Så vill man vara ekonomisk måsten man börja med att ställa sig frågan behöver jag fyrhjulsdrift eller bara vill ha. Behöver man så får man kanske ta de extra kostnaderna det innebär och kan innebära om det går sönder. Visserligen får man planera körningen lite mera med tvåhjulsdrift om det är mycket snö men själv har jag bara behövt hjälp loss en gång på tjugo år. Men bor man otillgängligt eller är jägare så kan det nog vara snudd på nödvändigt ibland. Eller drar hästsläp året runt i snö och lera. Fyrhjulsdrivna bilar är inblandade i betydligt flera olyckor ( ca 25% flera)för man kanske inte märker att det är halt innan man ska bromsa. Kan köra om trots snö och moddsträngar.
Jag behöver 4wd tveklöst. Och min åsikt är att det finns flera tillverkare som har system som är bättre än Haldex. Jag trivs totalt sett bra med Volvo men när det kommer till Awd modeller så känns det inte helt stabilt..
Behöver man awd ska man självklart ha det. Många har det utan behov och då är det ju onödiga pengar och miljöpåverkan.
Haldex kom ju som en absolut lösning på fyrhjulsdriften och tusan så mycket bättre än allt annat. Och visst var det användarvänligt men långt ifrån skottsäkert. Kan tycka det borde kunnat bli driftsäkrare. Samma eller motsvarande används ju av andra tillverkare. Vet i tusan om de är så mycket bättre men det kanske finns bättre lösningar. Tycker ofta man hör om problem med fyrhjulsdrift.
av PetEri
III skrev: mån 31 dec 2018, 09:33
PetEri skrev: mån 31 dec 2018, 00:00
Behöver man awd ska man självklart ha det. Många har det utan behov och då är det ju onödiga pengar och miljöpåverkan.
Haldex kom ju som en absolut lösning på fyrhjulsdriften och tusan så mycket bättre än allt annat. Och visst var det användarvänligt men långt ifrån skottsäkert. Kan tycka det borde kunnat bli driftsäkrare. Samma eller motsvarande används ju av andra tillverkare. Vet i tusan om de är så mycket bättre men det kanske finns bättre lösningar. Tycker ofta man hör om problem med fyrhjulsdrift.
Har du hört talas om någon Subaru eller Quattro (med torsen diff) som har 4wd problem? Det har inte jag.. :-)
Användarvisningsbild
av snepo
PetEri skrev:
Subaru Range rover eller?
Bensinpriser v2

https://www.tn.se/naringsliv/46698/analytikern-pri[…]

Är det skruvhål för att fä[…]

Vakuumslang

Jag gjorde en snabb sökning och reservdelslis[…]

Kolvringar etc b4b

Ok,tack.Slipat ventiler dom håller tätt[…]