...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1286565
Micce1980 skrev:
Derank skrev:Det kan väl inte vara ett jätteproblem att någon ligger i mittfilen. Kör om el ligg kvar.
Får dock oftast göra fyra filbyten då vilket spontant känns onödigt ;-)

Minns när vi hyrde bil i usa första gången, trodde de blivit tokiga men nej då de kör bara om på båda sidor på motorvägen. Det går bra med men där är det dock tillåtet
Borde gå lika bra i Sverige Och Så. Själv kör jag då om på insidan om någon ligger i tex 80 i mittfilen på en 110 väg.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

Användarvisningsbild
av GustavE
#1290139
StringerBell skrev: tis 04 dec 2018, 23:59 Jag tror de flesta drar sig för att ligga i högerfilen eftersom man inte får vara i fred där. Antingen är det någon från anslutande påfart som ska in och då behöver man lämna plats för denne; eller så omvandlas högerfilen till avfart så man måste gå till vänster ändå. Men i de flesta fall handlar det nog om att mittenfilen håller det tempo de flesta vill köra i.
Här är förklaringen till att, i övrigt laglydiga, Svenssons ligger i mittenfilen. Ofta Kia, Hyundai, Skoda mm som det stod i något inlägg. Vilka har ofta såna bilar? Jo hederliga, försiktiga människor, som inte vill göra en fluga förnär. Om trafiken bara bestod av dessa skulle den troligen vara mycket säkrare än om trafiken bara bestod av helljusblinkande -och hytta med näven-trafikanter.

Dom senaste gångerna jag passerat Stockholm på E4 norrut har det varit lite trafik och jag har tagit det lugnt och kört i skyltad hastighet. Jag har då lagt mig i högerfilen i Södertälje och sen försökt räkna hur många gånger jag får byta till vänster igen för att högerfilen blir en avfart. Har tappat räkningen varje gång, för det är så många gånger. Sveriges största väg, genom Sveriges största stad, landets huvudstad och dom kan inte låta högerfilen vara orörd, herregud vilken U-landsvarning!

Det är alltså samhällets fel, inte dom hederliga stackarna som ligger där. Politikerna är dom skyldiga som vanligt! Dom har bestämt att endast 25 miljarder ska gå till vägarna av dom 100-tals miljarder vägtrafiken betalar i skatter.
Användarvisningsbild
av joel80
#1290143
I Tyskland försvinner oftast vänsterfilen.. Tyvärr känns det lite farligare då det ibland gär jävligt fort i vänsterfilen och diverse hetsförare ska hinna om dom där sista bilarna i mittfilen som kör om lastbilar i högerfilen innan vänsterfilen försvinner... Och så går det som det går.

Men det blir enklare att ligga i högerfilen....
Användarvisningsbild
av EbbevonVolvo
#1290145
Körde upp för Hallandsåsen i sydlig riktning i förrgår. Tre filer, lite trafik , inte en långtradare i sikte.
En Danskjä*** i mittfilen. Där låg han i runt 80 (110 gäller). Alla som körde om gjorde det till vänster och gick sedan längst till höger. Inte reagerade han inte, utan låg kvar i mittfilen.
Jag kom ikapp honom precis när vänsterfilen upphörde och det blev tvåfiligt. Inte reagerade han inte, utan låg kvar i "sin" fil. Jag fick bromsa, tuta och blinka, för att han skulle flytta sig. DÅ BROMSAR DANSKJÄV*** NER TILL 50 km/h. Blev en kö på bakom mig. Efter 300 meter går han över i högerfilen. Ser helt oförstående ut när jag sedan kör om hans Citroën Xsara, full med barn. :-/

Tur att ingen körde om till höger, eller så skulle vi alla kanske ha gjort det. Poliser ser man bara på TV numera...
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1290151
joel80 skrev: fre 04 jan 2019, 02:27 I Tyskland försvinner oftast vänsterfilen.. Tyvärr känns det lite farligare då det ibland gär jävligt fort i vänsterfilen och diverse hetsförare ska hinna om dom där sista bilarna i mittfilen som kör om lastbilar i högerfilen innan vänsterfilen försvinner... Och så går det som det går.

Men det blir enklare att ligga i högerfilen....
Men på autobahn försvinner ju inte vänsterfilen plötsligt samtidigt som det är fri fart. Oftast är det 80 där det händer.
Användarvisningsbild
av SvenB
#1290204
Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt. ;-)
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1290205
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt. ;-)
Så är det förmodligen. I det landet går invånarna inte ens mot röd gubbe...
Senaste turerna (Stockholm-Kalmar-Stockholm-Malmö-Stockholm) resulterade i att jag såg 3 polisbilar totalt (alla på samma ställe mellan Värnamo och Jönköping), inte mycket att hänga i gran...
Södertäljepolisen gjorde ett tappert försök att hålla ordning och bötfälla folk på sträckan Södertälje-Hallunda men det blev väl för övermäktigt..
Användarvisningsbild
av SBergdahl
#1290207
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt. ;-)
Det som påpekades ovan att högerfilen i princip aldrig försvinner i t ex Tyskland bidrar säkert. Visst det är inte hela världen att behöva byta fil men det hjälper ju inte till att skapa rätt beteende. De flesta tänker inte efter så noga, då behöver trafikmiljön uppmuntra till att göra rätt. Det är ett genomgående tema, det ska bli rätt även för den late som inte tänker så noga annars är utformningen inte bra.
Användarvisningsbild
av fjohan82
#1290210
SBergdahl skrev: fre 04 jan 2019, 12:38
SvenB skrev: fre 04 jan 2019, 12:28 Jag repeterar det jag skrivit förut. Varför fungerar det i andra länder, exempelvis i Tyskland? Men det beror kanske på att polisen är aktivare att bötfälla de som inte håller så långt till höger som möjligt. ;-)
Det som påpekades ovan att högerfilen i princip aldrig försvinner i t ex Tyskland bidrar säkert. Visst det är inte hela världen att behöva byta fil men det hjälper ju inte till att skapa rätt beteende. De flesta tänker inte efter så noga, då behöver trafikmiljön uppmuntra till att göra rätt. Det är ett genomgående tema, det ska bli rätt även för den late som inte tänker så noga annars är utformningen inte bra.
Både ja och nej. Bygga vägar för att folk inte tänker när de kör bil är inte en optimal lösning...
Jag skulle hellre se att man får göra en ny uppkörning (och kanske uppskrivning) med vissa jämna intervall för att hålla liv i den teoretiska biten (bl.a. nya vägmärken och fordonets placering) och inte bara vrida på ratten, det kan man göra även som 10-åring.
  • 1
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 13

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]