Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1289272
Hej forumet,

Inför ankomsten av min V60 T8 har jag börjat titta runt lite efter laddbox. Då jag har timmätning av el och styr en del av hushållets förbrukning med avseende på billiga/dyra timmar skulle jag vilja göra samma sak med laddningen av bilen.

Enklaste lösning är förstås att ladda bilen på natten vilket bara kräver någon form av timer. Finns detta inbyggt i bilen / VoC eller krävs dylik funktionalitet i laddboxen?

Tibber´s laddbox laddar ju när det är som billigast med avseende på timpris och GARO´s laddbox har både ingång för extern styrning och stöd för schemaläggning via app.

Finns det några mer intressanta alternativ på marknaden som klarar detta? Hur gör ni andra?
#1289278
Följer !
Jag tvekar på om jag ens vill ha laddbox så denna tråd kan ju bli intressant.

Framtidssäkra vet jag inte om man gör genom att köp en box idag. Mycket lär ju hända på den marknaden närmaste 2 åren precis som med bilarna


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1289293
Jag har beställt Tibbers box och kommer även köra dem som elleverantör.
Ska få den levererad i mitten av januari om dom håller leveranstiden. :)
Får rapportera lite hur det går.

Med Tibber-appen kan du redan idag till viss del styra laddningen i Volvon. Den går att koppla till VOC så att du kan ställa en tid då du senast vill att bilen ska vara fulladdad så sköter appen det sen. :)
Jag körde det på min V60 TE tills jag sålde den nu innan jul. Funkade utmärkt.. Alltså även om jag inte var kund hos Tibber än eller hade boxen.
#1289294
joel80 skrev:Jag har beställt Tibbers box och kommer även köra dem som elleverantör.
Ska få den levererad i mitten av januari om dom håller leveranstiden. :)
Får rapportera lite hur det går.

Med Tibber-appen kan du redan idag till viss del styra laddningen i Volvon. Den går att koppla till VOC så att du kan ställa en tid då du senast vill att bilen ska vara fulladdad så sköter appen det sen. :)
Jag körde det på min V60 TE tills jag sålde den nu innan jul. Funkade utmärkt.. Alltså även om jag inte var kund hos Tibber än eller hade boxen.
Intressant med appen. Kan man via VoC hålla koll på hur mycket man laddat eller bara via tibber?


Skickat från min iPhone med Tapatalk
#1289353
joel80 skrev: sön 30 dec 2018, 11:38 Vet inte riktigt vad den tar informationen ifrån.
Storebror ser dig Joel :-)
#1289404
Nu har jag kollat i lite installationsmanualer och alla laddboxar jag sett hittills har haft en kopplingsplint för att spärra laddningen så då är det ju lätt gjort att styra laddningen till vissa tider via relä eller timer.

Tibbers box verkar dock vara prisvärd.
#1289873
Efter att ha chattat lite med Daniel på Tibber var valet lätt. Det blev en Tibber Easee-box + byte till Tibber som leverantör. De har ju redan ett öppet API och kommer dessutom att inkludera laddboxfunktioner där också.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 7

Ingen såg det komma när hela huset &[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?