Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1289289
Cotag skrev: lör 29 dec 2018, 22:59
III skrev: sön 23 dec 2018, 11:11 Jag har från en källa fått höra att ljudet kommer av felaktigt spel (oklart vilket). Man byter balansaxelpaketet för säkerhetsskull för man är fortfarande osäker på om det uppstår skador på balansaxelpaketet. Enl denna källa skulle det räcka att justera spelet och att det kanske blir åtgärden framöver utan byte men analyserna är inte klara. Huruvida detta är korrekt eller inte vågar jag inte svara på men det kanske är förklaringen till att inte alla låter och att man inte har utvecklat något nyare balansaxelpaket. Så fall skulle man kunna undra varför det är tyst från början för att sedan bli missljud.
Skulle inte förvåna mig om det är så. Skulle ljudet dyka upp igen på min (nu efter byte) så blir det till att rycka sumpen och kolla läget.
Är din källa volvomek?
Bättre upp, Volvo. Samma person säger att i grund och botten är motorn bättre och robustare än femmorna. Att det visserligen varit vissa mindre problem i början men över tid kommer den vara bättre.
Vi får väl se hur det blir med det över tid.
#1289298
Man kan ju hoppas Volvo läser trådar på jr och tar till sig, problemet med detta är ju att det tagit alldeles för lång tid, och noll info, över 2år sedan jag upptäckte det.
Ibland undrar jag om de testat bilar och vetat om felet och tänkt åtgärdar det efter hand, och tiden har inte funnits att vänta, lanseringen måste genomföras.
Eller så testar man inte motorerna fullt ut. Det här är skit knepigt.
#1289374
III skrev: sön 30 dec 2018, 09:44
Cotag skrev: lör 29 dec 2018, 22:59
III skrev: sön 23 dec 2018, 11:11 Jag har från en källa fått höra att ljudet kommer av felaktigt spel (oklart vilket). Man byter balansaxelpaketet för säkerhetsskull för man är fortfarande osäker på om det uppstår skador på balansaxelpaketet. Enl denna källa skulle det räcka att justera spelet och att det kanske blir åtgärden framöver utan byte men analyserna är inte klara. Huruvida detta är korrekt eller inte vågar jag inte svara på men det kanske är förklaringen till att inte alla låter och att man inte har utvecklat något nyare balansaxelpaket. Så fall skulle man kunna undra varför det är tyst från början för att sedan bli missljud.
Skulle inte förvåna mig om det är så. Skulle ljudet dyka upp igen på min (nu efter byte) så blir det till att rycka sumpen och kolla läget.
Är din källa volvomek?
Bättre upp, Volvo. Samma person säger att i grund och botten är motorn bättre och robustare än femmorna. Att det visserligen varit vissa mindre problem i början men över tid kommer den vara bättre.
Vi får väl se hur det blir med det över tid.
Källans "över tid kommer den vara bättre"-resonemang haltar något när det blir inrapporterat bilar i tråden med årets modell och 3000 mil på mätaren med ylande balansaxelpaket.
VEAn har ju funnits på marknaden runt 5 år nu..
Skulle detta fel vara av enklare karaktär att åtgärda så borde det väl vara gjort nu, tänker jag.
#1289376
Cotag skrev: sön 30 dec 2018, 17:27
III skrev: sön 30 dec 2018, 09:44
Cotag skrev: lör 29 dec 2018, 22:59
Skulle inte förvåna mig om det är så. Skulle ljudet dyka upp igen på min (nu efter byte) så blir det till att rycka sumpen och kolla läget.
Är din källa volvomek?
Bättre upp, Volvo. Samma person säger att i grund och botten är motorn bättre och robustare än femmorna. Att det visserligen varit vissa mindre problem i början men över tid kommer den vara bättre.
Vi får väl se hur det blir med det över tid.
Källans "över tid kommer den vara bättre"-resonemang haltar något när det blir inrapporterat bilar i tråden med årets modell och 3000 mil på mätaren med ylande balansaxelpaket.
VEAn har ju funnits på marknaden runt 5 år nu..
Skulle detta fel vara av enklare karaktär att åtgärda så borde det väl vara gjort nu, tänker jag.
Håller med. Har ju skrivits om spruckna block också. Fast det har ju funnits på både femmor och rödblock.
Hoppas ju lite att han har rätt men resonemanget har helt klart fått sig en knäck.
#1289456
Vad kostar der att byta ett sånt här paket, ungefär? Jag har tappat sugen lite för att köpa en nyare volvo pga detta känner jag.
#1289533
Spelade in oljudet en kallstart i carporten, tycker inte inspelningen får med det riktigt.
Men så här kan det låta inget vackert motorljud.
Angående frågan ovanför så har jag läst runt 12500kr byte av axel.

Passar på att önska er ett GOTT NYTT ÅR! :-)

[url]
#1289544
MartinS skrev: mån 31 dec 2018, 08:11 Vad kostar der att byta ett sånt här paket, ungefär? Jag har tappat sugen lite för att köpa en nyare volvo pga detta känner jag.
12500 fick jag som prisförslag, tror mig sett priser på bara paketet för under 5-6000, så minst hälften är arbetskostnad.
Vid prisförslag gjordes det f.ö väldigt klart från Bilia att det inte fanns någon goodwill att hämta från Volvos sida på min fullservade V60-14 med 13500 mil på mätaren.
#1289545
x74 skrev: mån 31 dec 2018, 18:43 Spelade in oljudet en kallstart i carporten, tycker inte inspelningen får med det riktigt.
Men så här kan det låta inget vackert motorljud.
Angående frågan ovanför så har jag läst runt 12500kr byte av axel.

Passar på att önska er ett GOTT NYTT ÅR! :-)

[url]
Äsch vad du är känslig. :-D
Gott nytt år!
#1289547
Ja jag är väl det :-) har lärt mig ska man åka Volvo för man inte vara känslig för missljud, vibrationer, vägbuller, vindbrus. Hehe men det tog 25år så länge har jag vart Volvo trogen. Jag har väl förhoppningar att de löser uppgiften, och jag kommer då köra bilen länge och inte byta upp mig, hade de tankarna förut byta vart 3-4 år, men inga fler nya Volvo.
  • 1
  • 22
  • 23
  • 24
  • 25
  • 26
  • 129

Japp, då kan du ta ut felkoder på t&au[…]

Bussningar länkarm duett

Det finns verkstadshandböcker på PV-klu[…]

Rekommenderar att vänta med mjukvara 3.0, den[…]

Har du ungefär samma uppskattad räckvidd[…]