Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 8551995
#1288721
Hej
Jag har en 855 1995 144 hk 10 vent automat.

Den oranga pilen som indikerar problem med Växellägesgivaren har börjat att blinka ibland samt att bilen då så klart går in i felsäkert läge (endast 3:ans växel). Efter lite research har jag förstått att jag sannolikt behöver byta denna givare. Felkoden indikerar just detta, går bra att radera koden och sedan köra som vanligt igen. Dock är detta ganska irriterande eftersom man aldrig vet när det skall hända vilket kan sätta en i en trist situation.
Frågan till er alla är då: skulle ni starta åtgärd på min bil med att byta givaren eller rekommenderar ni någon annan åtgärd först?
Samt undrar jag även om man vågar satsa på denna givaren https://www.skruvat.se/Switch-automatis ... 13415.aspx# som inte är orginal eller är det bara Volvos eget som gäller i detta fallet?
Tack på förhand och god fortsättning!
Användarvisningsbild
av Marlboroman
#1288749
Jag hade satt mig i bilen och gått fram och tillbaka mellan dem olika växellägena många gånger för att försöka gnugga ren kontaktytorna invändigt i givaren först och främst.
av 8551995
#1288753
Har gjort det en del redan kanske lossnar på sikt. Bilen har stått stilla mycket på senare tid så det kan ju påverka en del. Men den skall fungera även när det är kallt eller har stått stilla.
Känner du till något annat som kan ge samma problem förutom givaren?
av volvo94
#1289087
Vad får du för felkodf?

Slå på o av tändningen 5-10 ggr så borde pilen slockna.
Lossa en batterikabel.
Nolla koden med där du fått fram koden (diagnostikdosan eller vad den kallas i motorrummet) eller har du din inne i bilen.
Tre sätt att släcka koden.
av 8551995
#1289581
volvo94 skrev: lör 29 dec 2018, 11:41 Vad får du för felkodf?

Slå på o av tändningen 5-10 ggr så borde pilen slockna.
Lossa en batterikabel.
Nolla koden med där du fått fram koden (diagnostikdosan eller vad den kallas i motorrummet) eller har du din inne i bilen.
Tre sätt att släcka koden.
Går bra att släcka felkoden men den kommer tillbaks.
Vi som beställt nya XC60

På väg till handlaren! XC60 Recharge[…]

Hej igen. Bilen som det gäller är d&arin[…]

Missljud i bilen

Lyft upp och känn om det är något […]

Ojämn Tomgång.

Felkoder? Inställning av gasspjäll och s[…]