Volvo XC40 (18-), C40 (22-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Rhythmeen
#1288540
Har nu kört ca 500 mil med min XC40 T3 med manuell låda och tänkte dela med mig av min upplevelse. Överlag är jag väldigt positivt inställd. Men som alltid finns det plus och minus.
Tidigare körde jag en Volvo V60 D3 2016.
Motorn gör sitt jobb bra, men det är förstås ingen racer. Den är tyst och har hygglig kraft vid normal körning. Men jag upplever den som lite törstig jämfört med D3. Om jag anstränger mig ordentligt kan jag komma ner mot 0,65l/mil på en 70-väg utan trafik. Men jag ser att jag oftast ligger på 0,82l/mil vid blandad körning. Ett problem jag har är att motorn kan hacka till vid gaspådrag. Det händer kanske en gång per vecka (jag kör bil varje dag). Ska be verkstaden kika på detta efter nyår.
Växellådan känns ok, varken ris eller ros. Hade inte valt manuell låda om inte dottern skulle ta körkort nu.
Kupén är förvånansvärt rymlig och jag som är 189cm lång trivs väldigt bra med körställning och stolar. Är extremt kräsen och har mycket problem med min rygg i många bilar. Men jag klarar av att köra 35 mil i ett sträck utan problem tack vare den lite mer upprätta körställningen. Och extra plus att det finns bra med utrymme bakom mig i baksätet trots min längd.
Ljudnivån är låg trots 19” fälgarna och körstabiliteten är mycket god. Generellt upplever jag bilen som väldigt komfortabel.
Det har gjorts avkall på stereo och ljud. Ångrar att jag inte gjorde tillval med Harmon Kardon stereon. Ett måste för er som vill ha bra ljud i bilen. Helt klart ett steg ner från min förra V60. Halvljuset är riktigt bra, men tyvärr är helljuset rätt dåligt jämfört med min förra V60. Extra LED-ramp rekommenderas starkt om du kör mycket på sträckor utan viltstängsel. Volvo on Call fungerar bra vilket det inte alls gjorde på förra V60. Inga falska meddelanden om olåst bil och schemaläggning av bränslevärmare funkar varje gång. Bagageutrymmet är ok, men inte mer. Får dock in min stora golfbag och golfvagn utan att behöva fälla säten, men bara om jag plockar ur drivern från bagen och lägger den diagonalt för sig själv. Sammanfattningsvis känns det som att jag fått rätt mycket bil för pengarna.
#1288576
Intressant, har alltid varit nyfiken på hur nya trecylindriga motorn skulle vara, speciellt med manuell låda. Det där problemet, att motorn hackar till vid gaspådrag, vad menas med det? Att bilen rycker till eller att den bara allmänt beter sig konstigt när man gasar?
#1288626
Tack för din info!
#1288647
SamuelH. När jag gasar på vid tex en motorvägspåfart, så är det som att motorn varvar upp som sen ska, men vid ca 2600 rpm så är det som att ett övervarvningsskydd slår till och begränsar ökningen av varvtalet för ca en sekund och sen släpper det. Vid några tillfällen har det kommit tidigare i varvtalsregistret men då har det nästan känts som att motorn helt missar tändningen och det blir ett kraftigt tapp på energi. Det sistnämnda riktigt obehagligt. Men vi får se vad verkstaden säger efter nyår.
Användarvisningsbild
av olsin
#1288661
Vad har du för framlyktor? Aktiva (eller vad det nu heter)?
#1288714
Om det är de aktiva kurvljusen du tänker på så har jag inte dessa. Det hade jag dock på förra bilen. Har tänkt mycket på om detta spelar nån roll. På kurviga vägar så spelar det relativt stor roll. Men jag ser sämre även på raka vägar. Så det är inte bara pga avsaknad av aktiva kurvljus utan jag tror att det har med designen att göra eftersom man har lagt till ”Tors Hamnare”.
Användarvisningsbild
av olsin
#1289115
Jag har en XC90 med Aktiv LED-belysning och den har väldigt bra ljus. Har hyrt en XC40 för att testa en månad och den har "endast" LED-belysning och den har märkbart sämre ljus. Frågan är om Dynamisk LED-belysning på XC40 har samma strålkastare och funktion som den Aktiva LED-belysningen på XC90 har eller om det är en snikvariant.
#1289321
Bra fråga. Jag hade som mål att komma ner till under 330.000kr för bilen och en av de saker jag valde bort var just de aktiva/dynamiska LED-ljusen och nöjde mig med standard LED-ljus med Tors Hammare designen. Trodde inte att det skulle spela så stor roll, men det kanske gör det. Bra för andra att tänka på om man står inför ett köp.
Användarvisningsbild
av iigloo
#1289386
olsin skrev: lör 29 dec 2018, 14:20 Jag har en XC90 med Aktiv LED-belysning och den har väldigt bra ljus. Har hyrt en XC40 för att testa en månad och den har "endast" LED-belysning och den har märkbart sämre ljus. Frågan är om Dynamisk LED-belysning på XC40 har samma strålkastare och funktion som den Aktiva LED-belysningen på XC90 har eller om det är en snikvariant.
XC40 har egna lysen. Inte samma som på någon annan Volvo.
Dynamiska och vanliga ser likadana ut.
Weber 32dir på en b20

Okej, har en enkel su hs6a nu. Den fungerar fint, […]

V70 -03, bensin, manuell,140 HK, 23 000 mil. Motor[…]

Yttertemperatur mätare

Hade detta på min V60 CC MY19, visade -20 n&[…]

Visa din semesterbil(d)

Förra veckan rullade bilen från Sverige[…]