Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1287971
Jag har inget intresse i EL-bilar så det är tokeri för min del. Men folk får köpa vad de vill, men själv skulle jag inte lägga 370k på en eldriven Kia då jag tror man åker bättre och billigare i en 22 år gammal 850 med minimala reparationer, otroligt pålitlig bil som aldrig svikit mig hittills. Jag vill inte byta till en ny bil och råka ut för massa problem. Gillar motorn och ljudet också, få Svensson-bilar levererar ett ljud som en 850 sugfemma. :-D

Köpa elbil av miljömässiga skäl är inget för mig, köper man elbil för miljöns skull så ska man leva som man lär också. Skippa flygresor med mera! Jag lever nog miljövänligare än medel-Svensson ändå trots min gamla bruksbil.

Sedan är det opraktiskt med en elbil, räcker att man använder motorvärmarkabel på vintern, att behöva använda kablar även på sommarn måste vara förbannat drygt. :bored:
#1287973
hur fungerar elbilarna i minus 40 och kalllare då? eller vi tar 30- och kallare, det kan ju vara halva vintern och nån vecka kring/under 40 grader. hur länge kör ni då, hur bra värme har ni? jag hade ju inte litat på nå el då, knappt heller på en nyare diesel som måste ha dieselvärmare för att hålla värmen i 10-. tacka vet jag gamla förkammar dieslar som alltid håller värmen, är det kallt är det bara låta dom stå på tomgång, det drar inte märkbart mer soppa och ha den igång och bilen har ändå värme.
sen vet jag inte hur detta stämmer, men säkerligen inte så långt ifrån och det är att bara tillverka en elbil så skulle du kunnat köpa en ny dieselbil och köra 50 tusen mil innan du kommit upp i samma miljöförstöring som det var att tillverka elbilen
#1287974
osla skrev:hur fungerar elbilarna i minus 40 och kalllare då? eller vi tar 30- och kallare, det kan ju vara halva vintern och nån vecka kring/under 40 grader. hur länge kör ni då, hur bra värme har ni? jag hade ju inte litat på nå el då, knappt heller på en nyare diesel som måste ha dieselvärmare för att hålla värmen i 10-. tacka vet jag gamla förkammar dieslar som alltid håller värmen, är det kallt är det bara låta dom stå på tomgång, det drar inte märkbart mer soppa och ha den igång och bilen har ändå värme
Man undrar ju vart di bor dom har minus 40. Jag har inte upplevt över 33minus på 25år här i Norrland. Det är ju knappt minus längre

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

#1287980
Volvos eldrivna C30 hade ju bränslevärmare som gick på etanol att använda på vintern.
#1287987
joel80 skrev: lör 22 dec 2018, 11:49 Bytt ut V60n mot en Leaf 40kwh nu, laddar med 16A enfas. Kört 87 mil sen i tisdags.
Du har altså fått ut din El-bil nu, och inte någon Garagetråd ännu :-) Vi ska nog, som situationen är, vara glada att Joel och likasinnade är pionjärer. Det betyder nog att vi som behöver dragbil mer än 2 till 3 ggr om året, inte är rika så vi kan köpa en Tesla eller överhuvudtaget ny bil, kan fortsätta köra med våra fossilbilar. Luftkvaliteten kommer stegvis bli bättre, inte minst i städerna, så att alla miljövänner blir glada ändå :-)
#1288013
800serien skrev: lör 22 dec 2018, 15:31 Jag har inget intresse i EL-bilar så det är tokeri för min del. Men folk får köpa vad de vill, men själv skulle jag inte lägga 370k på en eldriven Kia då jag tror man åker bättre och billigare i en 22 år gammal 850 med minimala reparationer, otroligt pålitlig bil som aldrig svikit mig hittills. Jag vill inte byta till en ny bil och råka ut för massa problem. Gillar motorn och ljudet också, få Svensson-bilar levererar ett ljud som en 850 sugfemma. :-D

Köpa elbil av miljömässiga skäl är inget för mig, köper man elbil för miljöns skull så ska man leva som man lär också. Skippa flygresor med mera! Jag lever nog miljövänligare än medel-Svensson ändå trots min gamla bruksbil.

Sedan är det opraktiskt med en elbil, räcker att man använder motorvärmarkabel på vintern, att behöva använda kablar även på sommarn måste vara förbannat drygt. :bored:
Bra i alla fall att det finns pionjärer. Jag tänker som du. Och 2995 per månad som någon här lägger blir 36.000 kr/år för 1500 mil och det tycker jag är dyrt. Säkert till kommer försäkring och det tillkommer kostnader för övermil 12 kr 18000 kr för 1500 mil. Säkert minst totalt 90.000 kr per år med allt, försäkring, service, el, däck m.m. eller minst 6500 kr/månad för en mindre bil.
Jag lägger 32.000 kr på bensin. Totalt max 45.000 kr per år för allt kanske kanske max max 50.000 kr men någon reparation som jag inte klarar själv och det är för en stor bil. I runda slängar halva kostnaden.
#1288023
jag lägger minst ca 10-12k i månaden ( orkar inet räkna exakt ) på att köra min XC60 med amortering, värdeminsning, service, skatt och bränsle, det är ingen ovanlig kostnad för att köra en ny bil.
#1288031
El bilar är nog jättebra så länge man inte behöver resa lite längre.
Man kan ladda billigt hemma och där det är gratis.
Men ska man ladda någon annanstans så blir priset lite högre plus att man får vänta på plats.
Man kan ju ta en fika under tiden säger en del.
Men behöver jag fika så ofta typ varje gång jag ska ladda?
Hybriderna är nog att föredra just nu tror jag.
Men så fort batteriet är på väg att ta slut så slukar motorn bensin.
Kanske till och med lite mer än en vanlig bensindriven bil.
Rätt snart går laddningskapaciteteten ner till 80% på batterierna som anses vara okej.
Vem köper en 5-6 år gammal el eller hybrid bil sen?
Vad blir andrahandsvärdet då?
Hur länge har vi kvar det låga priset på el när vi laddar bilen?
Man måste noga tänka över sin kör situation innan man bestämmer sig för El /Hybrid.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 380

Kombi är alltid bra att ha :-) Man vet aldri[…]

Det är inte bara det. Hela D5T5 består […]

Givare i kylaren hoppar ur

Låter som en rimlig orsak, blir väl til[…]

Jag använde domkraft vid byte på min S4[…]