Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

#1287900
Om 3 år hoppas jag att folk kommer skratta ihjäl sig och tycka att E-niro var en skitbil från elbilens barndom som ingen vill ha och har noll värde.

Hoppas att det då finns elbilar som kan motsvara dagen bilar i pris/prestanda/last/drag/awd/laddtid/utrymme.: Dvs inte en Tesla model x för 1.4 mille.

Jag hoppas också att vi har 30-dubblat antalet sol och vindkraftverk och byggd dammar i norrländska älvarna för lagring av sol/vind-elen som ersätter bensin/diesel/kol/kärnkraft
#1287918
När jag skulle byta ut min leasing-V60 mot den nyare varianten hade jag en D3:a eller kanske T5:a i åtanke. När jag började jämföra diverse kostnader blev jag förvånad när jag upptäckte att kostnaden för en T8:a i princip blev densamma som för D3:an och billigare än T5:an, mycket beroende på att jag har eget företag, kan ladda hemma, kan ladda på jobbet 4 mil bort samt ville ha en del utrustning som ingick i T8:ans förmånsvärde.

Mest på kul jämförde jag även med BMW i3 (inget man vill åka långt i men väldigt låg månadskostnad), beg Tesla Model S (dyrare totalkostnad), Model X (svindyr & idiothögt förmånsvärde), Kia Optima Pluginhybrid (jag vill ha betalt för att köra Kia, inte betala för det), VW Passat (billigare men inte så mycket billigare att jag skulle stå ut med en VW).

En iaktagelse i min egen kalkyl var att en V60 T8 i mitt fall kan köras nästan lika mycket på el som en Tesla. Dessutom kan den dra vår husvagn. Så i väntan på bättre elbilserbjudanden är plugin-hybrid perfekt för mig: el för pendling och bensin vid behov.
#1287928
VolvoB20 skrev: lör 22 dec 2018, 02:01 Om 3 år hoppas jag att folk kommer skratta ihjäl sig och tycka att E-niro var en skitbil från elbilens barndom som ingen vill ha och har noll värde.

Hoppas att det då finns elbilar som kan motsvara dagen bilar i pris/prestanda/last/drag/awd/laddtid/utrymme.: Dvs inte en Tesla model x för 1.4 mille.

Jag hoppas också att vi har 30-dubblat antalet sol och vindkraftverk och byggd dammar i norrländska älvarna för lagring av sol/vind-elen som ersätter bensin/diesel/kol/kärnkraft
Jag tänkte inte på att utvecklingen går snabbt. tror också att vi kommer att skratta åt E-niro kanske inte om 3 år, men om 5 år då kommer en E-niro att vara hopplöst ålderdomlig och ligga ute för 70.000 kr och 13.000 mil hos handlaren och ändå vara svårsåld. Och 300.000 kr är som bortblåsta, kanske mer...
lagt pengarna på en Porsche istället hade tryggat andrahandsvärdet och man skulle haft roligt istället
#1287938
Det måste finnas pionjärer som hoppar på det nya tåget, skulle inte dessa finnas så blev det ju inga innovationer. Att sedan flertalet är som mig dvs väntar gör ju inta att man ska ondgöra sig över pionjärernas pengaförlust.
Sedan det här med laddning och säkring , frågan är ju om den som bor i villa och ska ladda tänker på att det ska även gå att köra andra strömkrävande saker i hushållet även om bilen laddar.
Det funkar med 16A och ladda över natt men ska man även ha igång övrig utrustning så säger det lätt fjopp i säkringsskåpet.
#1287946
vjohnj skrev:Fast ärligt om du ska kunna ladda en el-bil snabbt hemma så måste du upp i säkring = Dyrt abonnemang 16Amp kommer inte att fungera.
Samt installation av laddutrustning är inte gratis äv om staten ger bidrag.
Fniss.. Då är jag väl lite som humlan som inte vet att den inte kan flyga. Bytt ut V60n mot en Leaf 40kwh nu, laddar med 16A enfas. Kört 87 mil sen i tisdags.

Och väldigt vilka tjocka barn man måste ha om man har problem med lastvikten på 414kg... :D

Det finns saker som än så länge inte finns i utbudet, som vettigt pris på en elbil med dragkrok. Men det kommer ju såklart det också.

Inom ca 6 år (till 2025) kommer det vara rätt svårt att köpa en ny bensin eller dieselbil. Mer än 50% av nybilsförsäljningen kommer då vara elbilar.

Vi är uppe i 12% laddbara nu.. Varav rena elbilar ligger på kring 4% men där det är den delen som ökar snabbast. Hybriderna blir nog en liten parantes i bilars historia sen.


Kostnadsmässigt.. Jag betalar 2995kr/mån för privatleasing. Allt utom försäkring och ström ingår. 1500mil på ett år.. 12kr per övermil. Jag kommer troligen köra massor med övermil, men 12kr per mil plus max 2kr el är sjukt billigt.

På första veckan har jag sparat in en tank på ca 45-50l. Min V60 hybrid kostade över 5000kr i leasingavgift, plus bränsle, plus att det då också var ca 90000kr i första förhöjda avgift. Mer lastutrymme och dragkrok... Men det här funkar bra det också, eftersom vi har två bilar i familjen. Elbilen kommer lätt bli förstabil, och så är den andra äldre V60n andrabil för när man behöver dra nått eller lasta mycket.
#1287954
Lucif3r skrev: fre 21 dec 2018, 21:26
JEriksson skrev:Om man nu har en gravid dam hemma så ser man väl till att man ställer bilen på laddning när man kommer hem.
Skulle vända på detta också om du har en fossilbil, du kan även ha dåligt med bränsle i tanken som gör att det inte räcker till sjukhuset.
... Men om damen måste in 5-10min efter man klivit innanför dörren då?
Visst måste man tanka fossilbilar, men det är ju inte tal om timmar för full tank. Skvätta i några liter tar knappt en minut - vilket mycket väl kan vara en minut för mycket men... Vill nog ändå påstå att man har större chans att hinna fram i tid med fossilbil+liten tankning än en nästan urladdad elbil.


Det finns för- och nackdelar, bortsett från miljön, med både fossil och eldrivning, och det beror mycket på hur eller vart man bor och när, hur, och varför man måste ha tillgång till bilen.
För mig som bor i byn gud inte ens vet existerar så har elbilar en låååååång väg att gå innan det skulle fungera för mig. Skulle jag bo i någon storstad med tillgång till dom där laddstolparna skulle situationen säkerligen se annorlunda ut... Inte för att jag skulle vilja ha en elbil ändå, men det är en helt annan 5a :p
Visste att denna kommentar skulle komma om att man behövde åka iväg direkt...
Det går att vända detta hur man vill, är man emot eller för så hittar man sina motargument.
Som jag även skrev, elbil passar inte alla, lika som att en fossilbil inte fungerar för vissa.

Sen att det går fortare att tanka upp en fossil om man är stressad är jag medveten om, men om då tar fel slang i stressen blir man kvar på macken lik förbannat. Detta med att ta fel slang vid tankning vet jag stämmer, har en bekant som är både tekniskt kunnig samt även mekaniker som gjorde fel för att han var stressad och tankarna på annat håll. Så det kan även hända den bäste.
#1287958
vjohnj skrev:
joel80 skrev:Fniss.. Då är jag väl lite som humlan som inte vet att den inte kan flyga. Bytt ut V60n mot en Leaf 40kwh nu, laddar med 16A enfas. Kört 87 mil sen i tisdags.
Med snabbladdare?
De flesta mil är från hemmaladdad och jobbparkeringsladdad ström, men jag har stannat ett par gånger på snabbladdare, lite för att få testa också. :D
Ena gången behövde jag några extra mil då jag bara hunnit ladda 5h på jobbet under dagen och saknade några mil för att ta mig hem. Då körde jag alltså ca 35 mil på en dag. Gävle - Stockholm och sen tillbaka till Gävle. Stannade ca 10 min i Uppsala på Clevers snabbladdare vid Shell... Eller det blev nog ca 12 minuter då jag gick in och lånade toaletten, och hade tillräckligt när jag kom ut. Fick i ca 9 kWh, ungefär 5 mil på den tiden. Kör jag motorvägsfart (orkar inte med att ligga i 90-100km/h som vissa elbilsbilister...) så drar den knappt 2kwh/mil nu under vintern. Har testat att ligga lite över.. kör jag 125-130 istället för 110-115 så drar det runt 2,2kwh/mil. Då jag har ruunt 5-6 mil med 120kmh på väg mellan Gävle - Stockholm så blir det ibland en liten bit som jag ligger närmre det. Är det inte taskigt väder klarar jag mig fram trots det, men i regn/blåst eller väldigt kallt får jag ta det lite lugnare om jag inte vill stanna och ladda.
Jag fick tag på en 12-månaders privatleasing, vilket jag tyckte var rätt perfekt då jag egentligen väntar in nån elbil med lite längre räckvidd, (Leafen har 40kWh, en E-Niro eller Kona har 64kWh.. det skulle passa bättre.) som förhoppningsvis blir enklare att få tag på om ett år. Kanske, kanske har Volvo något på gång då också. :)

När jag laddar hemma med 16A får jag alltså i ca 3,6kWh per timme. Så runt 2 mil i timmen alltså. Tror det är rätt få som inte skulle klara sin dagliga körning på att kunna fylla på 2 mil per timme under natten.
#1287959
Gelis skrev:Det måste finnas pionjärer som hoppar på det nya tåget, skulle inte dessa finnas så blev det ju inga innovationer. Att sedan flertalet är som mig dvs väntar gör ju inta att man ska ondgöra sig över pionjärernas pengaförlust.
Sedan det här med laddning och säkring , frågan är ju om den som bor i villa och ska ladda tänker på att det ska även gå att köra andra strömkrävande saker i hushållet även om bilen laddar.
Det funkar med 16A och ladda över natt men ska man även ha igång övrig utrustning så säger det lätt fjopp i säkringsskåpet.
I januari får jag min Easee laddbox från Tibber levererad, samt deras effektvakt som sätts på huvudsäkringarna, och kommunicerar med boxen. Då kan jag dra upp laddningen till max 20A (vilket är min huvudsäkring i huset) och så sköter laddboxen att dra ner laddningen om jag har andra saker i huset som tillfälligt drar igång och drar mycket.
Laddboxen går också att ställa på att "smartladda" så att jag ställer den på en tid då den ska vara klar på morgonen (t.ex 7:30) och då ser den till att ladda upp till det innan dess, men styr laddningen mot elpris och effekt-efterfrågan i nätet, vilket gör att leverantören kan styra inte bara effekt utan även frekvens i nätet, vilket ju ger dem extrapengar, och gör att jag då får halva elpriset på all laddning som görs med det läget.
Vill jag frångå det om jag t.ex kommer hem med låg nivå och tänker att jag ska iväg snart kan jag trycka på en touch-knapp på laddaren så startar den direkt istället för att köra smartladdning. Då betalar jag vanligt elpris.
#1287960
Ok. Men frågan var 16amp med snabbladdare. Det går inte ihop av vad jag läst.
Men huvudsäkring är ju nu förtiden ett mindre bekymmer, eftersom elbolagen har ändrat sina taxor på säkringar. Förr var det kanska så dyrt att säkra upp.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 380

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]