Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av LpBp
#1286991
Min v70xc 1998 gick inte igenom besiktningen pga glapp i H stpindelled.
Hur åtgärdar man detta? är det bara att byta ut länkarmen sen så är det klart eller kan man köpa en spindelled separat och byta , krävs det en hjulinställning också efter man är klar?
Är inte van med att skruva på just framvagnen så därför är jag tvungen att fråga här
av LpBp
#1287004
Satan också trodde jag skulle komma billigt undan men icke.
Tack för era svar nu blir det kolla forumet på hur man gör borde va samma procedur som på en helt vanlig 850 eller en tidig v70, eller är det annorlunda på min XC?
skiljer även länkarmarna också eller är det bara köpa samma länkarm som en 850 har?
av MickeM
#1287007
Principen är lika på alla 850 och V70I.
XC eller ej, har ingen betydelse i sig, men det finns två olika länkarmar.
Infästningen i subframe skiljer, men det handlar bara om rätt del.
Tillvägagångssättet är väldigt lika.

Dra inte isär inre drivknuten för långt, för då ramlar kulorna ur sina platser.
Så dra inte fjäderbenet utåt, när den är loss nere.
av LpBp
#1287010
MickeM skrev: mån 17 dec 2018, 17:52 Principen är lika på alla 850 och V70I.
XC eller ej, har ingen betydelse i sig, men det finns två olika länkarmar.
Infästningen i subframe skiljer, men det handlar bara om rätt del.
Tillvägagångssättet är väldigt lika.

Dra inte isär inre drivknuten för långt, för då ramlar kulorna ur sina platser.
Så dra inte fjäderbenet utåt, när den är loss nere.
Okej tack för infon! då blir det kolla hur min ser ut sen åka till biltema ock köpa en likadan men behöver jag göra en hjulinställning efter jag bytt länkarmen? eller man kanske kan komma undan med det med att man byter ut båda länkarmarna på bilen så dem är samma modell på båda sidor om det nu skulle behövas en hjulinställning?
av MickeM
#1287012
Hjulinställning. ..
Det seriösa svaret är: Ja, kort och gott.
Är det seriöst att byta båda om bilen är fräsch i övrigt?
O-ja.

Byter många länkarm utan att göra hjulinställning?
Ja.

Kan det leda till snedslitna däck, trots att bilen går ok efter vägen?
Ja.

Kan det gå alldeles utmärkt utan hjulinställning?
Ja.

Bilen är gammal och sliten, kan det gå typ 3mån och sedan få man tex glapp styrled, så den måste justeras om igen?
Ja.

Sådan är verkligheten. ....
av LpBp
#1287025
jag kollade nyss vad för typ av länkarm jag har och jag har den modelln där det går fyra bultar genomn en balk som fäst i länkarmen en sån här https://vparts.se/se/v70/volvo-v70-1997 ... hoger.html
Men nu hur tusan ska jag få av bultarna när det nästan inte ens får plats med verktyg för att skruva ur bultarna pga av oljefilter och oljetråg ligger så nära dem? Finns det någon guide på hur man gör? Behövs det ens att man lossar bultarna helt eller räcker det med att dra lös dem så att dem inte längre är gängad i länkarmen?
av MickeM
#1287944
Du måste inte ta loss skruvarna.
Om du monterar nya skruv, behöver du maka på motorn lite.
Om det är väldigt dåligt med plats, ska du nog se över motorfästet vid vevaxelremskivan, så den inte är paj.
av LpBp
#1290399
MickeM skrev: lör 22 dec 2018, 11:32 Du måste inte ta loss skruvarna.
Om du monterar nya skruv, behöver du maka på motorn lite.
Om det är väldigt dåligt med plats, ska du nog se över motorfästet vid vevaxelremskivan, så den inte är paj.
Liten uppdatering bytte ut passagerar sidans länkarm, fick lossa på motorfästet och lyfta motorn lite för att byta och få ur bultarna men nu till ett nytt problem som jag tror jag fått pga länkarms bytet, hjulet verkar ha fått mer camber så att däckets utsida börjar slitas(alltså kanten på däcket) men cambern bör väll inte ha ändrats på sig för att man bytte länkarm eller påverkas cambern så mycket med en ny länkarm?

Edit Kan ju även vara så att min toe är helt åt skogen också

Hittade även en video på hur man byter en fyrbultad länkarm så delar med mig av den om det är någon annan som tänker byta men vill ha en video på hur man gör, spola fram till runt 3min där börjar han att förklara sen spola fram till slutet för att se återmonteringen
Associationsleken, är ni med? ;-P

Stockholm

Möjligt men inte troligt. Flimrande ledlampa […]

Hojhoj. Min nyfikenhet får mig att frå[…]

Hajsan. Det som styr skyltavläsningen(TSI) sa[…]