Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av smen64
#1285163
Jag antar att det är bäst att börja med det lättaste,kolla kablar och stift för ibland går den risigt runt 2000 varv obelastad och kanske byta den främre Lambdasonden.
av MickeM
#1285306
Några tändkablar finns inte.
Dom försvann redan 1999.

Nu är det direktverkande tändspole på varje tändstift.

Erfarenheten säger att när ENDAST Lamdavärdet är högt, är det extra luft tillfört i avgaserna efter reglersonden.

Men nu varnar bilen också för reningen, samt går dåligt.
Därmed inte exakt enl den praxisen.

Skulle den ta in luft före reglersonden, skulle man få en annan felkod.

Radera alla felkoder och se vilka som återkommer, så man focuserar på rätt kod/er.
En billig OBD scanner läser/släcker koder i motorstyrdonet.
Felkoderna från en sådan scanner är inte i Volvo format, utan i ISO-standard, så man får inte ta dom för 100% exakt, men dom pekar åt rätt håll.
Stor hjälp.

Avgasläckan har du fall anledning att fixa oavsett, men den är sannolikt inte enda felkällan.
av Andis
#1285334
Luftläckage framför en lambdasond är inte bra alls åtgärda det först av allt innan du fortsätter. Luften som kommer på lamnbdasonden gör att den tror motorn går fel och försöker kompensera för det.

Vilket kan leda till felaktig dosering av bränsle som i oturliga fall kan förstöra motorn och om inte annat ge uphov till dålig gång.

Högt lambda värde får en bil som går magert men kan lika bra bli högt av luft som kommer med in i avgaserna. Men inte alla bra med läckor före lambdasonderna åtgärda snabbt
av smen64
#1287818
Läckaget framför lambda sonden är fixat en fortfarande samma fel,har testat med en ny tändspole och flyttat runt men den går fortfarande orent runt 2500 varv och är väldigt svår att hålla stabilt runt det varvtalet,ibland ökar varvet när jag lättar på gasen,bilen går också ryckigt när man kör den..Har ju larm 9150 trottle unit så jag försökte plocka ner den men jag kan inte få kabeln fri för den går mellan startmotorn och blocket,måste man verkligen lossa startmotorfästet för att få kabeln fri.
av Andis
#1287825
Ja då låter det som du får byta det med. 2001 har för mig dom haft en del fel på spjällhusen och det är dyrt. Men har för mig det finns en firma i Göteborg som reparerar spjällhus.
EX30 2025 ändringar

Lite nytt redan på kommande årsmodell&[…]

Jag testa car.info för skojs skull och sö[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske? Ja jag gick fr&ar[…]

Weber 32dir på en b20

Har du en B20B ska det sitta dubbla SU, annars &au[…]