Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av uniformerad
#1287255
DejanXC60 skrev: tis 18 dec 2018, 21:00
uniformerad skrev: tis 18 dec 2018, 20:58
DejanXC60 skrev: tis 18 dec 2018, 20:54

Jag hoppas verkligen det också, men grejen är att ingen kan bekräfta detta
Nej, ingen verkar ju kunna göra det, inte vi själva, verkstaden eller ens Volvo verkar kunna bekräfta vad uppdateringen de facto innebär.
Vågar man prova i verkligheten? :-o
:-o :-o Nja.....
av AndS
#1287295
Tja, även om det finns installerat har du ju inga 100% garantier för att det alltid ingriper och bromsar, sannolikheten är att 100% att det finns händelser där det inte aktiveras. Så fungerar det i 80% av alla tänkbara scenarior har det blivit en stor säkerhetsförbättring även om det inte klarar de resterande 20%. Volvo visade ju för pressen hur det automatiska bromssystemet fungerade :-)
av uniformerad
#1287300
AndS skrev: ons 19 dec 2018, 06:43 Tja, även om det finns installerat har du ju inga 100% garantier för att det alltid ingriper och bromsar, sannolikheten är att 100% att det finns händelser där det inte aktiveras. Så fungerar det i 80% av alla tänkbara scenarior har det blivit en stor säkerhetsförbättring även om det inte klarar de resterande 20%. Volvo visade ju för pressen hur det automatiska bromssystemet fungerade :-)
Rätt nöjd om något av systemen fungerar när jag väl behöver dem.
av AndS
#1287322
Precis, alla systemen samverkar ju på ett eller annat sätt och antal olika situationer blir ju närmast "oändligt" så att åka ut och testa ger inte så mycket för man vet nog inte alltid vilken/vilka funktion/er som aktiveras.
av least
#1287325
OT: När jag pratade med Volvos kundsupport fick jag känslan av att de tar detta på allvar.
Men, det är inte "fabriken" som man pratar med, utan kundsupporten, som ligger i Volvos svenska försäljningsbolag.
Detta betyder att oavsett vad de tycker, så är även de i händerna på VCC.

Tillbehehörswebben ligger på det svenska försäljningsbolaget, de lägger ut nya saker när dessa finns tillgängliga.
Men, och detta är ett stort men, TACDIS som innehåller själva mjukvaran för bilarna uppdateras av VCC.

Och här är anledningen till att ingen kan ge klara besked om vad som igår i uppgraderingen och vilka bilar som kan få denna:
Ingen utöver Volvo centralt har insyn i vad som finns tillgängligt i TACDIS. Vi vanliga dödliga har inga kontaktvägar till Volvo centralt.
Samma sak gäller verkstäderna, även deras kontaktpunkt bakåt är Volvo Sveriges försäljningsbolag.
av AndS
#1287328
Volvo bör nog tänka igenom vad som kunderna uppfattar och förväntar sig få uppdaterat enligt deras reklam för service hos Volvo och utifrån marknadsföring av säkerhet.
Att börja sälja uppdatering av säkerhetsfunktioner som "tillbehör" och som "endast" är uppdatering/komplettering av befintlig programvara, dvs utifrån befintlig hårdvara, nja hal is är man ute på nu men det kanske beror på vintern och kylan att man halkat snett. ;-)
Här gäller det att värdera sitt varumärke bättre och använda det som argument "Volvo uppdaterar alltid bilarnas säkerhetssystem vid originalservice, vilket innebär att du får en bättre och säkrare bil efter besök hos din Volvoverkstad".
av least
#1287341
Ännu krångligare blir det när man i serviceavtalet nämner att mjukvaruuppdateringar ingår.
Hur ska jag som kund veta att vissa saker ingår, men andra ska jag köpa till?

avtal.png
avtal.png (23.08 KiB) Visad 323 gånger
av uniformerad
#1287365
least skrev: ons 19 dec 2018, 12:19 Ännu krångligare blir det när man i serviceavtalet nämner att mjukvaruuppdateringar ingår.
Hur ska jag som kund veta att vissa saker ingår, men andra ska jag köpa till?


avtal.png
I serviceavtalet ingår endast ordinarie mjukvaruuppdatering, med andra ord ingen ny programvara utöver den bilen levererades med. Undantag finn iofs men långt ifrån allt ingår.
av uniformerad
#1287368
least skrev: ons 19 dec 2018, 14:58 Och hur definieras detta?
Hårdvaran i bilen finns redan.
Det finns ingen definition, men å andra sidan står det uppdatering i serviceavtalet, inte uppgradering, vilket den här tråden handlar om. Att vi alla sedan är överens om att det är ett märkligt beslut av Volvo att inte göra denna uppgradering gratis i samband med ordinarie service är en annan sak.
  • 1
  • 15
  • 16
  • 17
  • 18
  • 19
  • 37
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]