Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Reine73
#1287066
Hej!Tittar för närvarande efter en v70 till bra pris(billig) och har märkt att många har div fel koder så tänkte fråga om dom vanligaste.
Enligt säljaren av en v70 så går bilen igenom med "SRS-AIRBAG serv.Snarast"i färddator fönstret,stämmer de?
En annan jag är spekulant på varnar för fel på larm,är det något som hindrar en godkänd bes?
av Rådlös
#1287080
Säljare är nog dom sista jag skulle lita på i ett sådant här fall! Det är bilbesiktningarna som bestämmer. Och om man vet att en bil har ett fellarm eller någon annan tveksamhet skall man bara gå därifrån. En sak är naturligtvis om bilen säljs som ett reparationsobjekt, men då skall det vara fullt redovisat och helst också en rimlig uppskattning av kostnaden. Som då i sin tur sänker genomsnittspriset i motsvarande grad.
av MickeM
#1287221
Faktum är att den KAN gå igenom med SRS varningen som text, så länge inte SRS lampan lyser. (Beroende på individen)
Felet (som SKA fixas) kan vara relativt billigt eller dyrt.
Ofta DIM på modeller av 2002 årgång.
Titta på en annan!

Varningen för larmet är inget bilprovningen bryr sig i, för det är inte trafiksäkerhetsrelaterat alls.
Oftast själva larmsirenen i sig, huvlåset eller en glaskrossensor bak som har dålig kontakt vid pålödda kontaken på rutan.
Mycket vanligt med Larm problem. Inget tvång att fixa alls, men irriterande att släcka varningen vid varje start.

En bil som säljs med fel ska ju vara billigare än normalvärde minus reparationskostnad. (Beroende på fel, givetvis)
Varför ska man annars orka köpa en defekt, om man inte sparar pengar på besväret. (Det är ju tom besvär att lämna in bilen på verkstad) Det dräller ju av Volvo till salu. Vissa tror att det är guld i dom, andra är mer realistiska.
av Reine73
#1287245
Rådlös skrev:Säljare är nog dom sista jag skulle lita på i ett sådant här fall! Det är bilbesiktningarna som bestämmer. Och om man vet att en bil har ett fellarm eller någon annan tveksamhet skall man bara gå därifrån. En sak är naturligtvis om bilen säljs som ett reparationsobjekt, men då skall det vara fullt redovisat och helst också en rimlig uppskattning av kostnaden. Som då i sin tur sänker genomsnittspriset i motsvarande grad.
Tack jag skippade den med SRS varning och den med larmet han bli såld man bra tips att ha med sej.Tack!
Uppföljning mjukvara 2024

Med uppkopplade bilar så tror jag dessvä[…]

Det är vanligt att en gammal turbo fuktar p&a[…]

Bruten fjäder framvagn

Jag kontaktade bilförsäljaren Bilia, dom[…]

XC - Rear axle sensor

Tänker om det kan vara höjdvinkelgivar[…]