Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av stenudden
#1278034
GLIZ skrev: tor 01 nov 2018, 15:47
stenudden skrev:Hej igen! Bilen har gått .....
Kolla vaccumslangar. Om du har en mappsensor för trycket i insugsröret på den så kan det va den. En av slangarna i insugstöret. På min S80 sitter den bakom kylaren. Kan tydligen sitta på lite olika ställen eller inte finnas.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk
Har kollat vakuumläckage allt verkar som det ska
Användarvisningsbild
av stenudden
#1278036
js1 skrev: tor 01 nov 2018, 15:21 Det sitter väl en givare även på ena kamaxeln, har nåt svagt minne att den kan ge liknande symptom.
Skriver upp detta på min lista för misstänkta bovar. Tack! :)

Rättelse: Kamaxelgivaren som du pratar om är redan bytt då den var trasig då jag köpte bilen för ~ 4 år sedan.

Uppdatering: Inte lagt allt för mycket krut på att fixa bilen, nu lämnat in på verkstad(annan) igen..... Får se om det resulterar i någonting vettigt denna gång.
Användarvisningsbild
av stenudden
#1287233
Fundering! Har mätt motstånd på tempgivaren för kylvätskan och ser att den har kontinuitet samt att motståndet förändras med temperaturen, undrar bara om det kan vara så att den helt enkelt läser av fel trots att den har någon form av signal? Att den har fel motstånd kopplat till temperaturen? Eller hur brukar en felaktig tempgivare bete sig?

Mvh
av MickeM
#1287419
Ta och titta i fördelarlocket.
Är det fuktigt eller oljig?

Det händer att det läcker in fukt/oljekladd från motorn i fördelaren, och då blir allt kvar där.

Dåliga tändspolar brukar visa sig främst när dom blivit varma. Svagare gnista får bilen att tveka vid gaspådrag främst på lågvarv med varm motor.
Kall får spolen starkare ström.
Användarvisningsbild
av stenudden
#1293979
Min över två år långa felsökning är över! :D :party: Efter vidare felsökning och gnuggande av geniknölarna så riktade jag mig tillslut in på bränslesystemet igen, trots korrekt bränsletryck är uppmätt. Då jag ansåg att symptomen jag hade inte stämde överens med verken pump eller tillhörande relä så provade jag byta bränsletrycksregulatorn då jag hittade en begagnad till överkomligt pris. Enligt de verkstäder jag pratat med (inklusive Volvoverkstad) så har de inte trott att det skulle vara bränsletrycksregulatorn, nästan samtliga säger att denna nästan aldrig går sönder. Trots det så provade jag och bilen har gått som ny sedan dess! Mycket nöjd efter all möda.

Har dock ett lite irriterande problem fortfarande, har relativt låg tomgång på bilen då den är nystartad i kallt väder. Jag tvingas sitta kvar i bilen och hålla foten på gasen i kanske 2-3 minuter innan jag ger mig iväg. Annars går tomgången så lågt att hela bilen börjar skaka. Har rengjort spjällhus och tomgångsmotor. Har någon ett annat tips tar jag gärna emot :)

Mvh
XC - Rear axle sensor

Finns en HF,och en HB,endast för höjdjus[…]

"Ringen" är inbyggd i lagret!!

S60-03 oljud från framvagn

Lyft upp bilen, snurra hjulet med en hand på[…]

I nästa nr. av Vi Bilägare, 1 maj -24 nr[…]