Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1287230
Ett ”problem” som jag har funderat över ett tag är varför jag måste kompensera upp värmen när jag åker snabbare. Jag har märkt detta både med en tidigare V50 1,8f my09 samt nuvarande xc70 D4 my16.

Om jag startar färden på småvägar eller inne i stan kanske jag ligger på 19° men när jag ökar upp mot motorvägsfart måste jag höja till, säg, 21° för att få samma känsla i kupén. Vad beror detta på?

Jag förstår nedkylningen av vind men 19° är ju 19° oavsett så bilen borde ju kompensera med mer värme för att uppnå det.

Detta är ju ingen stor grej alls utan bara något jag stört mig lite på.
#1287248
Kan vara så att det inte har med hastigheten att göra. Min förra V60-14 ändrade också temperaturen efter ca en kvarts körning, fick höja ca två grader för det skulle upplevas lika. På den var det ett känt fenomen. Om jag minns rätt fick den en ”strumpa” på en givare och ny mjukvara. Blev bra efter det. Kanske samma fenomen på din.
#1287257
Min s80 skickar värme i mängder vid uppvärmning, sen efter ca 15-20 min så upplevs det som svalt i kupen och man får höja. Helt övertygad om att det har med givarna att göra. Läs kommenaren ovan, där har du säkerligen det enda att göra.
#1287267
Intressant, kanske är det så att jag sett ett samband där inget fanns. Skulle vara rätt skönt om det gick att åtgärda så får väl ta upp det nästa gång bilen är hos bilia. Du vet inget mer om strumpan eller uppdateringen?
#1287326
Tyvärr. Klagade under garantitiden på att jag upplevde att jag gick öka värmen inne efter en kvart- tjugo minuter. När jag hämtade bilen fick jag berättat att det fanns en fix på detta från Volvo och det var någon form av ”strumpa” som teknikern kallade det samt en ny mjukvara till klimatanläggningen. Strumpan monterades tydligen på tempgivaren för kupétempen. Efter det så fungerade klimatanläggningen utan att jag behövde justera upp värmen efter en stunds körning. Detta gällde en V60-14. Har ingen aning om detta fix finns till andra modeller. Kanske någon hör som vet, eller kolla med volvo om de kan hitta det.
#1287337
III skrev: ons 19 dec 2018, 10:45 Tyvärr. Klagade under garantitiden på att jag upplevde att jag gick öka värmen inne efter en kvart- tjugo minuter. När jag hämtade bilen fick jag berättat att det fanns en fix på detta från Volvo och det var någon form av ”strumpa” som teknikern kallade det samt en ny mjukvara till klimatanläggningen. Strumpan monterades tydligen på tempgivaren för kupétempen. Efter det så fungerade klimatanläggningen utan att jag behövde justera upp värmen efter en stunds körning. Detta gällde en V60-14. Har ingen aning om detta fix finns till andra modeller. Kanske någon hör som vet, eller kolla med volvo om de kan hitta det.
Tack för svar.
#1287385
apersson850 skrev: ons 19 dec 2018, 12:01 Jag tycker inte jag känner mycket av det i någon av våra XC70. Däremot åkte jag 100 mil på två dagar med en XC60, och där kändes det lite mer påtagligt. Runt nollan ute.
Ok. För mig är det påtagligt så att efter en viss tid/när man kommit upp i fart, så behöver man skruva upp någon grad. Inte hela världen men lite märkligt.

Skulle ju kunna vara så att den överkompenserar för att nå inställd temperatur inledningsvis och att det då upplevs varmare.
#1289823
Jag har samma fenomen i min 2009 v70 på långkörningar. Dessutom är det svalare på vänster kroppssida för föraren och höger kroppssida för passageraren.

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]

Nya E-klass AllTerrain kanske?

Jag har svårt att hålla med om att e[…]

Slutsteg original

Slutsteget, som är aktivt, sitter på ba[…]