PV, Duett, P1800, P1900, Amazon, 140, 160 relaterade ämnen men här diskuterar vi även Volvo 903 (Valp) & TP21 (Sugga) samt EPA och A-traktorer

Moderator: Moderatorer

av anteb
#1286578
läcker motorolja runt vattenpumpen på en B20 någon som vet var det läcker och hur man ska laga?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1286664
På dessa motorer är det oftast från ventilkåpan det läcker.
av anteb
#1286704
lennarte skrev: lör 15 dec 2018, 16:57 På dessa motorer är det oftast från ventilkåpan det läcker.
ventilkåpspackningen byte för max 10mån sedan (kork) Har idag lyfte av kåpan och torkade torrt , skruvarna var ganska lös när jag lossade.


ja kan det vara packningen till kåpan som håller filtringen?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1286849
När du lyfter av ventilkåpan så ska du vända på den och men hjälp av en liten kulhammare och ett mothåll knacka "tillbaka" hålen till skruvarna så kanterna till skruvhålen vänds lite uppåt mot skruvskallen. Då blir det lite "fjädring" så skruvarna inte lossnar så lätt och det blir "bra spänn" över större del av kanten på kåpan. Om hålen på kåpan är "nerdragna" så klämmer du packningen bara vid skruvarna. Likaså ska du lägga en korkpackning i blöt i flera timmar (över natten) om den ska täta ordentligt. Då blir den i rätt storlek också, har den legat på lager riktigt länge kan den ha krympt över en cm på längden
Har bilen stått länge så torkar filtringarna ut (både främre och bakre vevaxeltätning) men det ka tätna av sig själv efter ett tag. Finns ersättningstätningar idag (ombyggnad till packbox) som fungerar bättre får bilar som står still längre perioder. Själva packningen till kåpan läcker sällan uppåt. Sedan är det ju samma med dessa gamla motorer som med nya, vevhusventilationen måste fungera
av anteb
#1287003
lennarte skrev: sön 16 dec 2018, 16:37 När du lyfter av ventilkåpan så ska du vända på den och men hjälp av en liten kulhammare och ett mothåll knacka "tillbaka" hålen till skruvarna så kanterna till skruvhålen vänds lite uppåt mot skruvskallen. Då blir det lite "fjädring" så skruvarna inte lossnar så lätt och det blir "bra spänn" över större del av kanten på kåpan. Om hålen på kåpan är "nerdragna" så klämmer du packningen bara vid skruvarna. Likaså ska du lägga en korkpackning i blöt i flera timmar (över natten) om den ska täta ordentligt. Då blir den i rätt storlek också, har den legat på lager riktigt länge kan den ha krympt över en cm på längden
Har bilen stått länge så torkar filtringarna ut (både främre och bakre vevaxeltätning) men det ka tätna av sig själv efter ett tag. Finns ersättningstätningar idag (ombyggnad till packbox) som fungerar bättre får bilar som står still längre perioder. Själva packningen till kåpan läcker sällan uppåt. Sedan är det ju samma med dessa gamla motorer som med nya, vevhusventilationen måste fungera
ok, ja brukar man måsta rengöra slangen och och oljelocket? eller är det mer saker?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1287062
Själva "oljefällan" sitter på vänster sida av motorn, framför fördelaren. Också mer en slang. Den ska gå till insugningsröret och en nippel där. Den nippeln brukar tätna, då fungerar det inte så bra. Om allt fungerar ska det suga in luft i motorn från luftfiltret genom locket på ventilkåpan och suga ut den "dåliga" luften in i insuget
av anteb
#1290602
lennarte skrev: mån 17 dec 2018, 21:27 Själva "oljefällan" sitter på vänster sida av motorn, framför fördelaren. Också mer en slang. Den ska gå till insugningsröret och en nippel där. Den nippeln brukar tätna, då fungerar det inte så bra. Om allt fungerar ska det suga in luft i motorn från luftfiltret genom locket på ventilkåpan och suga ut den "dåliga" luften in i insuget
Oljefällan som sitter fäst på blocket ska den rengöras? eller hur är det med det?
Användarvisningsbild
av lennarte
#1290619
Den går inte att "ta isär", men dränka den i diesel några dagar skadar inte. Som jag skrev, nipplen i insuget brukar tätna. Har för mig att 2 mm borr ska gå igenom.
av anteb
#1294749
lennarte skrev:På dessa motorer är det oftast från ventilkåpan det läcker.
Eller är det filtringen till veven ? packningen till bröstkåpan? oljetrågspackning?

om man har dåligt vacum kan de gör att det blir läckor? har bromsservon som inte är tät
Användarvisningsbild
av lennarte
#1294819
Nackdelen med filttätning är att den kan torka ut om bilen står länge och då läcka när man startar upp den. Fördelen med filttätning är när man kör med bilen suger den åt sig oljan och tätar efter ett tag. Packningen vid kåpan över kamdrivningen brukar inte läcka och är det inte oljig på kamkåpan ovanför remskivan så är det bara ventilkåpspackningen kvar. Om topplockspackningen skulle läcka olja utåt är de på vänster sida (fördelarsidan) där vevhustrycket kan få packningen att "fukta". Oljetrycket går upp till vippbryggan i mittstödet, har jag för mig, (det är ett tag sedan jag hade isär en B20) så det kan inte läcka ut framtill.
Om bromsservon eller slangen dit skulle läcka är de "bara" tomgången som berörs. Packningen till oljetråget är också en korkpackning (som ventilkåpan) och "kräver" fukten från motoroljan för att täta riktigt.
När jag "hade isär" motorn i min Opel Rekord -59 (Volvos B16 motor är ganska lik denna motor) för att byta kamdreven så bytte jag alla packningar (oljetråget, tätningarna fram och bak, "luckan" på sidan, ventilkåpan). Dessa var av kork och filt och oljades in ordentligt (ligga i oljebad över natten). Sedan stod motorn i garaget under ett antal år innan den monterades tillbaka. När motorn var monterad fyllde jag motorn med olja. Hela motorn ända upp till påfyllningen (omkring 15 liter) sedan stod den så några månader. Det läckte ut lite i början men det torkade jag av efter hand. När jag sedan startade upp motorn (med ordinarie 3 liter olja i) så läckte det inte en droppe. Det läckte däremot bensin från bensinpump och förgasare (också korkpackningar) så dessa fick jag tillverka (fick inte tag i nya längre). Det är nu i tid framme vi omkring år 2008 (c:a 15 år efter jag lyfte ur motorn), och efter detta går bilen som en klocka. Motorn går otroligt fint (den har då gått omkring 11000 mil), men det gå inte provköra ordentligt, bromscylindrarna fram (trumbromsar) har rostat fast. Bilen såldes (en tysk köpte den) 2010 efter att varit avställd sedan 1980.

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen