Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av mikebike
#1286124
T44 skrev:Hej! Finns det några XC90 D4 AWD MY2018 med adbluetillsats? Syns det i bilregistret?
Det bör synas på lägre effekt?
av duttowisch
#1286304
Personligen tycker jag det är så jäkla lågt av Volvo att säga att dom är Euro6 klassade trots dom bara spyr ut NOX utan adblue. Nu har dom äntligen kommit med det men som sagt tokigt att det tagit sådan tid. 2015 kom ju Euro6 klassningen. Det är alla biltillverkare som fuskar med avgasreningen som gjort att dieselbilarna fått så dåligt rykte. Sedan kan jag tycka att staten borde följa upp det bättre också.
Adblue är ju en enkel sak att få rätt på avgasreningen. Inte är det dyrt att tanka heller.
av T44
#1286350
Yes, utan adblue verkar det inte bli någon bra nox-rening att tala om. Det visste säkert Volvo så dåligt slarva med miljön för att spara in komponentkostnad. Min bil kommer mest rulla landsväg i glesbygd där nox inte är största bekymret, men som bilköpare kan man bli bekymrad för tidiga euro6 får dåligt rykte med tiden. Men jag köpte i alla fall :)

XC90 D5 verkar fått adblue under MY18, D4 inte alls, då modellen som nämnts läggs ner.
Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1286370
En tidig Euro6 har NOx-rening men den är passiv med fälla och regenerering. Adblue är mycket effektivare men visst fungerar den andra metoden. Tillräckligt bra för att uppfylla Euro6.
En Euro6-bil har betydligt bättre NOx-rening än en Euro5.

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]