Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1286308
Någon som är bra på dessa dieselvärmare?
På våran bil går den nu inte att starta och den startar inte automatiskt heller under +10 som den ska. Förra vintern så hade den startat när frun skulle åka från jobbet, hade ställt den med timern, så hon trodde att det brann i bilen när hon kom ut för det var ett stort rökmoln runt den.
När hon konstaterat att det inte brann så ringde hon mig och undrade vad hon skulle göra och jag hade inget bra tips utan sa bara att hon kunde köra hem. Sedan när bilen stått och få bli helt kall så provade jag flera gånger att göra direktstart och den gick igång men rykte något otroligt. Lämnad bilen på vanlig service, på Volvoverkstad, och bad dem kolla vad det kunde vara men fick inget konkret svar. Nu går den inte alls utan slår ifrån direkt efter att jag provat direktstart. Jag har förstått att reservdelar till den är dyra och en begagnad ligger ju på 4000-5000:- så jag vill ju inte göra några chansbyten.
#1286410
Troligen sitter det en ARDIC 912D i din bil.

Att den inte startar/slår ifrån kan bero många saker - vissa så triviala som att batterispänningen inte är tillräcklig eller att bränslenivån är för låg.
Skulle kunna vara så att flamvakten sotat igen eller att glödstiftet behöver bytas...

När du provar direktstart:
Du hör att den börjar snurra för att sedan slå ifrån?
Hör du ett tickande ljud från höger sida under bilen (här sitter bränslepumpen till brännaren)?

*Bränslepumpen* matar bränsle så ..ja..den måste funka.
*Elmotorn* som snurar fläkten och turbulatorn.
*Turbulatorn* är snurrande sak som blandar bränsle och luft i brännkammaren - den kan tydligen ibland haverera och då blandas ju inget att förbränna.
*Flamvakten* måste "se" att du har en låga (förbränning) annars så slår den ifrån - den kan sota igen och då luras den.
*Glödstiftet* kan falera och behöva bytas.

Se nedan länkar till information om brännarproblem.

http://hackingvolvo.blogspot.com/2012/1 ... ardic.html
http://forum.vccn.no/showthread.php?543 ... 5bd10b9585

Tackar för input! Yes det ska vara Denso och […]

Står det någonstans på Volvos he[…]

V70N 2004 2,4 140hk. Nybytt kamaxelgivare, bilen g[…]

Hej, jag har en V70 2010 1.6 som i volvo-servicen[…]