Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#1286306
razorfish skrev: tor 13 dec 2018, 21:11
vjohnj skrev:Ja om du kör med dubbat, så låter det mer av självklara skäl
Ja, såklart och det var en dålig jämförelse med sommardäcken. Jag upplever att dubbdäcken är mycket mer högljudda än dubbdäck på mina tidigare bilar. Det är inte bara det ”vanliga” ljudet av dubbarna utan även ett högre och mer resonansfyllt ljud. Däcken har rullat c:a 250 mil sedan de var nya, varav knappt 200 mil i vintras.
ja det är ett extremt högt ljud , jag led när jag hade dom på, har haft dubb i 10 år, aldrig hört något liknande, fick dom bytta, krde ändå dubbfritt men det var däcken som det var fel på ej att det var dubb vs dubbfritt.

Reklamera!
#1289275
DejanXC60 skrev:Låter de inte fruktansvärt mycket? De ska låta 68db en av de tystaste på marknaden !!!! Kan det vara något fel på min bil?
Har Volvo glömt ljudisolera bilen?
Jag säger inte att det inte är fel på dina däck men bara så du och flera får informationen. Ljudnivån som står på alla däck när man köper dom är hur mycket ljud som däcket producerar utanför bilen,d et har alltså inget med hur det låter i bilen.

Sen är denna EU-märkning mycket konstig för den stämmer inte när man kollar tester av däcken. Samt den märkningen om bromssträcka på våt asfalt, står bara hur mycket det skiljer mellan ett A-F klassat däck. Men det står inte hur lång bromssträcka ett klass A däck har.
#1293783
Jasså problemen lever kvar än, nu har jag dock gamla v60 (detta var slutet på 2013)som leverades med continental dubbdäck, när jag inför första vintern tänkte jag slänger på de så dubben får sätta sig sagt å gjort på med de drar ut på motorvägen för att testa, dra åth................vilket j............oljud :-o . DET MÅSTE VARA NÅTT REJÄLT FEL tänkte jag, ungefär som att åka direkt på fälgarna, jag har ju köpt nya däck till mina tidigare bilar och aldrig varit i närheten av detta oljud, vi har en gammal v40 -00 den gick tystare än en splitter ny volvo?! Jag labba med däcktryck fram och tillbaka men ingen skillnad, det blidde att de fick åka av igen och köra på sommardäcken till snön kom, det var alltså hörsel kåpor på annars. När snön kom fick de åka på och de blev lite lenare efter runt 250mil, dock infinner sig fortfarande nått slags resonansljud än trots rätt mycket inslitna däck och nu är däcken 5år, så inga fler conti iallafall, men beror kanske lite på bilen med, med upphängningen som ljud fortplantar sig i.
#1293805
Sjukt hur olika det upplevs ändå. Jag åkte 4 säsonger i v50 och s40 med conti ice contct 1, och upplevde dom som tysta. I ett svagt ögonblick köpte jag hakka 7 till s40in, vilka jag faktiskt tog av och bytte mot contidäcken.
Man undrar om det är bilarna eller öronen som diffar.
#1293859
Holloman skrev:Har även jag pratat med min ÅF och får dem utbytta mot Continental. Det hördes att jag inte var först med att klaga på dem.
Då ska jag skynda mig och ta det med min ÅF också ,,, fåse va de säger, man lider ju i en lyxbil :(

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

För det mesta så hoppar den igång[…]

Fått hem en momentnyckel som mäter 5-70[…]

ljud vid generering

2021 utanför garantin förstås. L&a[…]

Jag svarade i din tidigare tråd också […]