Volvo S60N (11-17) V60, XC60 (09-17) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av dannesk
#1286305
Lobocut skrev:För AGM och EFB ska du ha denna laddare. Helt optimerad för bilar med start/stopp-teknik, t.ex. AGM- och EFB-batterier https://www.ctek.com/se/products/vehicle/ct5-start-stop Finns även hos volvo återförsäljare https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... kgct40107/
Varför ska man köpa denna laddare som har sämre laddstyrka än MXS 5.0 bara för att det står start/stopp på den, dom har ju bara gjort laddaren simplare? Det är fortfarande samma batterier som sitter i dessa bilar som i övriga.
Tekniken är densamma som i MXS 5.0 som funkar hur bra som helst på AGM och EFB batterier (har separata lägen) på start/stopp bilar dessutom med mer val/funktioner och högre laddström. Använder en själv med snabbkontakt som funkar perfekt.
av klirre
#1286314
Tack för alla svar, lite förtydliganden:

Bilen har gått 2000mil, jag kör ca. 3mil om dagen (1,5 enkel sträcka till jobbet). Kör värmaren ibland när det är frost för att slippa skrapa rutor, så det kan va naturlig urladdning av batteriet. Har nyss flyttat och har inga polare i närheten, verkar inte finnas möjlighet att ladda på jobbet heller, är nyanställd så tänker inte fråga första vintern iaf.

Anledningen till att jag vill ha ett agm-batteri är ur laddsynpunkt eftersom jag inte har garage el liknande att ladda i, slippa bära syrabatteri till 3e våningen osv.

Finns det inga agm-batterier i samma format som EFB med samma kapacitet?

Garantiärende för ett sketet batteri kommer jag inte ge mig på, 20+ mil till närmsta bilia-anläggning gör det enklare att köpa laddare + batteri lokalt.
av Lobocut
#1286324
dannesk skrev: tor 13 dec 2018, 21:36
Lobocut skrev:För AGM och EFB ska du ha denna laddare. Helt optimerad för bilar med start/stopp-teknik, t.ex. AGM- och EFB-batterier https://www.ctek.com/se/products/vehicle/ct5-start-stop Finns även hos volvo återförsäljare https://www.bilia.se/biltillbehor/tekni ... kgct40107/
Varför ska man köpa denna laddare som har sämre laddstyrka än MXS 5.0 bara för att det står start/stopp på den, dom har ju bara gjort laddaren simplare? Det är fortfarande samma batterier som sitter i dessa bilar som i övriga.
Tekniken är densamma som i MXS 5.0 som funkar hur bra som helst på AGM och EFB batterier (har separata lägen) på start/stopp bilar dessutom med mer val/funktioner och högre laddström. Använder en själv med snabbkontakt som funkar perfekt.
Funkar gör det säkert, men är det bra för batteriet? Antagligen inte...
Man ska aldrig snabbladda ett AGM/EFB batteri, vilket du gör med högre laddström. Sedan är det skillnad på start och stopp batteri AGM/EFB och utan start och stopp.
av dannesk
#1286537
Lobocut skrev:Funkar gör det säkert, men är det bra för batteriet? Antagligen inte...
Man ska aldrig snabbladda ett AGM/EFB batteri, vilket du gör med högre laddström. Sedan är det skillnad på start och stopp batteri AGM/EFB och utan start och stopp.
Förstår inte var du får din information ifrån men den stämmer inte så du verkar gissa. Det är exakt samma laddningsförfarande på AGM oavsett start/stopp eller ej, har en själv och i den sitter det ett extrabatteri på 12Ah utöver det vanliga 60Ah i min bil vissa bilar har bara ett som då är av större modell. AGM batterier ska laddas med en högre laddspänning (14,4-14,7V) än vanliga batterier pga högre syravikt och 5A laddning är ingen snabbladdning så det funkar ypperligt. Dessutom är AGM batterier lämpliga att snabbladda så det är ju motstridigt det du skriver. Alla Ctek-laddare kan ladda alla typer av batterier och det finns t.o.m. ett AGM läge på MXS 5-laddaren + plus andra lägen. Den rekommenderade laddningsströmmen är ca 10 % av nominalkapaciteten i ampere så mitt batteri ska då laddas runt 6Ah.

Verkar som anledningen till start/stopp-laddaren bara ska förenkla för användaren så det bara är att koppla in och inte behöva tänka genom att behöva ha val på olika lägen.
https://www.ctek.com/se/utbildning/bilbatterier
av LJN
#1286580
Jag är nästan säker på att du har ett AGM batteri som sitter i som original, sen har borde du ha en garanti att reklamera mot. Låna en Ctek el. liknande laddare och ladda batteriet helt fullt, anslut inte jord från laddaren till batteriets minuspol utan mot någon annan jordpunkt i motorrummet. Om du ansluter mot batteriets minuspol så kan batteriövervakningsfunktionen "BMS" ge fel information.
av klirre
#1286584
LJN skrev: lör 15 dec 2018, 09:59 Jag är nästan säker på att du har ett AGM batteri som sitter i som original, sen har borde du ha en garanti att reklamera mot. Låna en Ctek el. liknande laddare och ladda batteriet helt fullt, anslut inte jord från laddaren till batteriets minuspol utan mot någon annan jordpunkt i motorrummet. Om du ansluter mot batteriets minuspol så kan batteriövervakningsfunktionen "BMS" ge fel information.
Jag laddade batteriet hemma hos päronen för 3-4 veckor sen med ctek laddare, bilen fick stå och bli fulladdad över natten. Anslöt minus till jord som rekommenderades och har inte haft problem förrän häromdagen. Har sen dess kört en vända på motorvägen ett par mil och då slocknade varningen igen.

Enligt instrukltionsboken står det att jag har ett EFB-batteri som startbatteri och AGM till S/S funktionen, minns inte exakt vad som stod på batteriet sist jag laddade. Är det ett AGM skulle jag bli glad, men där var syra i batterilådan så jag är tveksam till det. AGM är väl helt slutna (iaf. optima som jag hanterat).

Som jag redan svarat så har jag säkert garanti, men närmsta Bilia ligger 19 mil bort. Ett batteri kostar inte lika mycket som att köra dit för undersökning etc, jag har bytt en del batterier förr och så jäkla besvärligt är det inte. Skulle problemet kvarstå med nytt batteri kanske nåt annat är fel.
av dannesk
#1286588
Har du ingen annan Volvo ÅF närmare än Bilia? Du har garanti på bilen så kostnaden blir isåfall bränslet för resan.
Har du köpt bilen ny eller har någon annan haft den tidigare som kan ha kört kortkörningar samt använt dieselvärmaren så batteriet tagit stryk? Biltemas AGM batterier är många nöjda med och har 4års garanti och tydligen så är inte Volvos batterier dyrare än Biltemas. Köper du ett större batteri än det som sitter i original som du kanske skulle behöva göra så får du beställa nytt lock på Volvo.

I vilket fall som helst så rekommenderas det att ladda batteriet typ nån gång i månaden ändå för kör man bara dom sträckorna du kör så laddas inte batteriet fullt och det är aldrig en nackdel att hålla batteriet bra laddat.

Vill man hålla koll på batteriets laddningsnivå om man inte kan ladda regelbundet som t.ex. jag gör kanske en sån här kan vara till hjälp, brukar kampanjas ibland för runt 400-450kr:
https://www.ctek.com/products/vehicle/ctx-battery-sense
av klirre
#1286590
Klart jag har annan ÅF närmre, men Bilia gav mig nån maxi-trygg garanti på begagnad bil som inte gäller mer än hos dem. Tror inte jag har nån speciell lycka med att hämta ut batteriet hos nån konkurrent precis.

Bilen har stått hos bilia utan att bli såld från juli till november när de sänkte priset rejält och jag köpte den, så batteriet kan ha tagit stryk om de inte underhållsladdat regelbundet. Har ingen info om föregående ägare mer än att den gått på volvo pv som leasingbil till nån anställd i ett år.

Återkommer problemet igen så kör jag nog till lokala volvofirman och pratar nytt batteri och ev. lock, så får vi se om jag lyckas klura fram en lösning för att ladda utan att släpa upp batteriet i lägenheten. Man känner sig väldigt handikappad mek-mässigt när man går från att ha verkstad och maskinhall på gården hemma till 50 kvadrat på tredje våningen och bilen parkerad på gatan.
Användarvisningsbild
av RichardCardell
#1286592
klirre skrev:Klart jag har annan ÅF närmre, men Bilia gav mig nån maxi-trygg garanti på begagnad bil som inte gäller mer än hos dem. Tror inte jag har nån speciell lycka med att hämta ut batteriet hos nån konkurrent precis.

Bilen har stått hos bilia utan att bli såld från juli till november när de sänkte priset rejält och jag köpte den, så batteriet kan ha tagit stryk om de inte underhållsladdat regelbundet. Har ingen info om föregående ägare mer än att den gått på volvo pv som leasingbil till nån anställd i ett år.

Återkommer problemet igen så kör jag nog till lokala volvofirman och pratar nytt batteri och ev. lock, så får vi se om jag lyckas klura fram en lösning för att ladda utan att släpa upp batteriet i lägenheten. Man känner sig väldigt handikappad mek-mässigt när man går från att ha verkstad och maskinhall på gården hemma till 50 kvadrat på tredje våningen och bilen parkerad på gatan.

Nu är detta enbart spekulationer men köpte en bil hos brabil i somras, fick en sk ”Select” garanti på bilen. När mitt handtag började trilskas så kontaktade jag säljaren som förklarade att garantin var tecknad via volvia och att jag kunde köra till vilken ÅF som helst som var auktoriserad( närmsta brabil för mig är 30mil). Är det inte så att ”maxi-trygg” är ett annat namn för samma garanti tecknad via volvia? Kan vara värt att kolla upp. Borde det inte finnas nybilsgaranti kvar om det är en -18?


Skickat från min iPhone med Tapatalk

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]