Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av razorfish
#1286285
Här står lite mer utförligt om Intellisafe i 90-serien:

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/231059

Den är från i juni i år men tar upp en del kring de fyra funktioner som nämns i uppdateringen. Det finns även en äldre variant, från mars 2017, där det står lite om vad som ingår i vilka versioner av Intellisafe (Assist/Surround) och för olika modeller:

https://www.media.volvocars.com/global/ ... oad/205101

Kan vara intressant läsning, tänkte jag.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1286290
Ni som uppdaterat, hur ser er checklista ut när ni uppdaterat?

Dök det upp fler system som räknas upp i checklistan när ni startar bilen?
Bilagor
SmartSelect_20181213-210735_Video Player.jpg
SmartSelect_20181213-210735_Video Player.jpg (56.16 KiB) Visad 521 gånger
av uniformerad
#1286310
Ilduce77 skrev: tor 13 dec 2018, 21:10 Ni som uppdaterat, hur ser er checklista ut när ni uppdaterat?

Dök det upp fler system som räknas upp i checklistan när ni startar bilen?
Nej, inget nytt dök upp i checklistan eller någon annanstans heller.
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1286333
Nu kanske jag svarar på något helt annat.. 😊

Någonstans har det nog kostat pengar att ta fram funktionerna och testa dem ordentligt, så man vågar släppa ut bilar med systemen på vägarna.

En och annan testbil har kanske fått sätta livet till också. Så det är nog förenat med en del kostnader att ta fram dessa system.

Det är lätt att tycka att det borde ingå bara för att det rör sig om mjukvara och "bara är att ladda in". Ingen hade krävt att Volvo skulle byta ut framstolarna gratis om det kom en säkrare variant.

Även mjukvara kostar pengar och inget är gratis.

Stt bilen uppdateras vid service är ju en reklamsak och och vi får garanterat betala för den också, men det märker vi inte eftersom det är inbakat i servicekostnaden och utslaget på alla produkter som ingår i servicen.

Det skulle man ju såklart kunna göra med dessa nya system också, men någonstans har nog någon räknat på om det ger mer att ta betalt för det, eller höja priset på servicen och kommit fram till att höjd servicekostnad avskräcker fler köpare än det lockar nya köpare med gratis säkerhetssystem.

Inte i några biltester i någon biltidning listar de servicekostnaden och poängterar att det ingår fria uppdateringar av bilens programvara, utan bara den faktiska kostnaden.

Det är vad jag tror i alla fall.. 😊
Senast redigerad av 1 Ilduce77, redigerad totalt 0 gånger.
av least
#1286335
Så är det. Men om Volvo månar om sin image så ser de till att byta namn på Intellisafe till 2.0 när nya saker tillkommer. Men jag tror inte priset handlar om mjukvaran, det är ett paket som gör att verkstaden får betalt för sin tid.

Och våra bilar har samma hårdvara som de som rullar ut idag.
av uniformerad
#1286347
Hur som helst, det är ju trevligt att alla kan få tillgång till nya funktioner, men det skulle ju underlätta om man visste vad man har i sin bil, och vad man kan få, och att man slapp leta upp informationen själv.
Som någon tidigare nämnde, hur svårt kan det vara att man vid en service får erbjudande om det senaste, och samtidigt får veta vad man har för system i bilen, gärna utskrivet. Sedan kan man själv ta beslut om man vill ha de nya funktionerna eller inte, får man betala för arbetstid och kanske även för programvaran må så vara, det viktigaste måste ju vara att man kan få veta vad som finns i bilen?
av AndS
#1286353
Arbetstiden är väl i princip noll? Bilen ska ju ändå kopplas upp för uppdatering vid service och sedan sköttes nedladdning/uppdatering med automatik utifrån vilken bil det var om jag förstod inlägget riktigt, dvs att man inte kunde se vad bilen hade och skulle få nedladdat.
Programuppdateringar är inget konstigt, vi får det nästan dagligen i våra IT-prylar och som noterats gör man på verkstad inga tester så det påverkar inte säkerheten utifrån den aspekten.
Har dryga 40 års erfarenhet från data/IT-området och Volvos uppdateringshantering liknar mera DOS-uppdatering som gjordes på 80-talet. ;-)
  • 1
  • 8
  • 9
  • 10
  • 11
  • 12
  • 37

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen

finns det någon säkring till elbackspeg[…]