Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PatricF
#1286026
Jag har en V70 -08 och jag märkte att det inte blåste någon luft när jag satte igång värmen i bilen. Sänkte jag till Low så börjar det blåsa kallt överallt men så fort jag höjer några grader så slutar det blåsa.
Man kan känna att det strålar lite värme om man håller handen precis vid utblåset men det händer liksom ingenting.

Sätter jag igång fläkten på framrutan så blåser det för fullt.
Fläkten håller alltså på för fullt men man hör nästan hur ett spjäll stänger sig eller vad man ska säga när man sätter igång värmen. Eller så kanske det kan vara så att någonting har lossnat?

Vad bör man kolla först innan man åker in till en verkstad? Om det då är t.ex något som har lossnat eller fastnat i rören.
av Schmoyoho
#1286040
Om du AC:n på auto så brukar fläkten minska i fart om man drar på värme när bilen är kall, men trycker man på knappen för uppvärmning av framrutan brukar fläkten alltid gå på full fart. Men det kanske inte behövde sägas. Om det inte kommer någon värme varken till höger eller vänster och varken på golv, framruta eller instrumentbräda så är det antagligen spjället/spjällen som styr luften förbi värmeväxlaren. Oklart hur mycket man kommer åt utifrån. Det jag antar man kan göra är väl att läsa felkoder med VIDA och testa köra en kalibrering av spjällmotorerna, den tror jag innefattar även de spjällen, inte bara spjällen för fördelning av luften.
av PatricF
#1286173
Tack för svar.

Jag satt och testade igår och sätter jag igång så det bara kommer på fötterna så blåser det för fullt men så fort jag väljer den i mitten så stängs det nästan helt. Det blåser fortfarande pyttelite men väljer jag bara mitten så funkar det inte.

Det får väl bli att köra till en verkstad och titta.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1286181
Det ska ju inte blåsa vid fötterna om du trycker mitt på gubben. Då ska det blåsa på instrumentpanelen. Något som i sin tur kräver att de munstyckena är öppna, förstås.
av PatricF
#1286246
Kanske jag som förklarade lite dåligt. Självklart menar jag att det blåser från fötterna när jag trycker på fötterna och trycker jag på både fötter och mitten så blåser det mindre från fötter men i mitten händer inte så mycket.
Användarvisningsbild
av apersson850
#1286471
Alltså är det så här, om jag har förstått dig rätt:
  • Fläkten står manuellt inställt på full fart.
  • Bara mitten på gubben är tryckt på.
  • Munstyckena på instrumentbrädan är öppna.
Med värmen inställd på LO blåser det normal i munstyckena på instrumentbrädan.
Med värmen inställd på HI, eller 20°, blåser det inte i munstyckena.
Om du istället trycker på gubben så bara huvudet är intryckt, då blåser det på rutan oavsett hur värmen står.

Intressant. Jag trodde inte ens det skulle vara möjligt. Är det någon som har en ritning på värmepaketet, där man kan se spjäll och luftvägar?
av PatricF
#1286674
Det känns som att det är någon termostat av något slag sin inte fungerar. Har man det på High och trycker på Auto så stängs fläkten av (möjligtvis väldigt lågt varvtal som man inte hör) och då är bilen kall.

Tänkte att jag ska ringa Volvo på måndag och se om dom vet vad som är fel.

Möjligen situajonen blir lite annurlunda n&[…]

Har dratt 1300kg-henger med V60 2015.5 med samme m[…]

Sensus var lite "trög" typ 17-18 me[…]

Ok, comviq var inte behjälpliga med det...