Volvo S/V40 relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av KisaBe
#1285360
Elektronik i bilar är nog bra, när det fungerar. :-) Fel och felkoderna som jag fick försvann när jag skiftade plats på tändspolarna och multispray i kabelanslutningarna. Så tändningsmissarna slutade så länge som antispinn är urkopplad. Kollade och rengjorde ABS-kransarna för bakhjulen men det påverkade inget så nu ska jag inhandla nya kransar till framhjulen för felet borde ju ligga där, trots att jag inte får någon felkod från ABS eller DSA. Jag kan tänka mig att en felkod sätts bara om de är något elektroniskt fel och inte om någon ABS-krans har blivit rostskadad eller liknade fel. Det är ju fortfarande så att DSA är inkopplad automatiskt när man startar men stänger av när jag kommer upp i ca 60-70 km/tim.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1285524
Rosten gör att ringarna spricker och ger felvärden, gör man rent från rost kan man klämma i hop ringen och svetsa en svets loppa vid sidan av ringen, håller i flera år!!
(Bökigt att byta ut till en ny ring, mycket jobb!)
av KisaBe
#1286283
Jag har nu tagit bort ABS-kransen på höger framhjul och den var helt igenrostad så förmodligen ser det ut likadant på vänster sida. Men, det dök upp ett problem. Jag har ju en V40 2.0 T 2004 som har kransar fram som har dia 72 mm och 43 kuggar. Dessa har Volvo slutat tillverka och jag har gått bet på att hitta det hos någon av de som säljer piratdelar också. Kollade med min verkstad som jag brukar anlita för annat som jag inte klarar och de kunde få fram från någon leverantör men till ett pris av drygt 500:-/st, vilket jag tycker är alldeles för högt när Biltema säljer till andra bilar för 80:-/st. Hittade istället ett tyskt företag som säljer kompletta nya drivknutar med ABS-krans för 375:-/st, 910:- för två inkl frakt så det får bli det istället.
Användarvisningsbild
av Hedis62
#1286337
Det var ju lite skillnad i pris eller inte så lite heller när du får dem komplett med nya drivknutar :-D
Vilken firma beställde du ifrån? Bra att veta för jag har en känsla av att jag kommer att behöva byta snart.
av KisaBe
#1286814
Det är lite underligt att vara Volvoägare. Jag beställde från Autodoc som är placerat i Berlin. De hade 3-4 olika fabrikat till Volvo och det var också lika många olika priser. Jag valde den billigaste då jag räknar med att de håller bilens kvarvarande livslängd och ska också sälja den bilen inom en snar framtid.
Användarvisningsbild
av andersbe
#1287038
Betala dyrt när man kan göra det billig som sackt ovan och det funkar utmärkt, har du ingen svets be en svarte nisse!! :ninja:
av KisaBe
#1288330
Slutrapport angående dessa mina problem. Det var ABS-kransarna fram som orsakade dessa felsymptom, inte någon VVT-ventil eller kamaxeldrev. Då det är en -04 Classic Turbo jag har så lyckades jag inte få tag i bara kransarna, Volvo hade slutat tillverka lösa sådana och jag hittade inte några pirat heller med rätt dimension så det blev nya drivknutar istället vilka jag fann på ett företag i Tyskland, 910:- för två hemma i garaget. Med den erfarenheten kan man väl säga att Volvos dator med felkodläsare inte är världens bästa, den pekade ju på trasig tändspole, alternativt VVT-ventil, alternativt kamaxeldrev för VVT. Då jag fortfarande kommer att åka Volvo, (XC60), så får man ju ta eventuella felkoder med en nypa salt.V40 är till salu.
Användarvisningsbild
av Derank
#1288425
Problemet med dagens mekaniker är att de kan inte felsöka manuellt.

Skickat från min SM-A520F via Tapatalk

@Albireo , På -05:a måste man vä[…]

Strålkastarglas (plast) fix

Hur har det gått?

Framhjulslager V50

Ford Focus / Volvo C30/s40/V50 (och C70?) är […]

Har ett dimljus som är ngt för högt[…]