NYA Volvo C30, S40, V50 & C70 relaterade ämnen... OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av amelgazic
#1286172
Hej till alla, det är mitt första tråd i forumet.
Jag har köpt en Volvo V50 2.0 D summum från 2010 som har gått 21000 mil. Bilen är servad på Volvo regelbundet inklusive partikelfilter vid 19000 mil, 2 ägare totalt.
Jag vill så gärna glädjas åt köpet men efter att jag läst allt om just 2.0 D är jag mer orolig än glad.
Är det verkligen en skit bil? Är det verkligen så att man måste tillsätta additiv varje gång man tankar?
Ge mig så mycket information som ni bar kan men framför allt vill jag höra om konkreta saker, inte rykten!
Tack
av Lövet
#1286208
amelgazic skrev:Hej till alla, det är mitt första tråd i forumet.
Jag har köpt en Volvo V50 2.0 D summum från 2010 som har gått 21000 mil. Bilen är servad på Volvo regelbundet inklusive partikelfilter vid 19000 mil, 2 ägare totalt.
Jag vill så gärna glädjas åt köpet men efter att jag läst allt om just 2.0 D är jag mer orolig än glad.
Är det verkligen en skit bil? Är det verkligen så att man måste tillsätta additiv varje gång man tankar?
Ge mig så mycket information som ni bar kan men framför allt vill jag höra om konkreta saker, inte rykten!
Tack
Additiv fylls på var 6000e mil. Partikelfilter ska bytas var 12000e mil så där kan din bil inte varit servad enligt plan. Sen kanske filtret håller ett tag till. Viktigt dock att inte fuska med additiv eller filterbyte på din bil. 99% av alla problem med den bilen beror på slarvig service.

Tråden hos Vibilägare är inte samma typ av additiv utan verkar vara någon slags dieselstabilisator som behövs på grund av biodiesel. Om du kör normalmycket kommer det inte vara ett problem. Låt bli diesel från traktor eller lastbilspumpar också.
#1286269
Partikelfiltret byttes först vid 19000 mil, vet inte riktigt varför de väntat så länge på Volvo?
Det med kamremsbyte vid 24000 mil först är det som förvånar också? Skall göra det i början på nästa år eller vågar man vänta tills 10 år eller 24000 mil?
#1286276
amelgazic skrev:Partikelfiltret byttes först vid 19000 mil, vet inte riktigt varför de väntat så länge på Volvo?
Det med kamremsbyte vid 24000 mil först är det som förvånar också? Skall göra det i början på nästa år eller vågar man vänta tills 10 år eller 24000 mil?
På min D2 (D4162T) är intervallet ändrat till 14000mil.

Jag syftar på resonemanget som somliga sl&a[…]

Kan det vara fel på vevaxelgivaren? Lå[…]

Först måste du ta bort den beiga plaste[…]

Tänk den dag det kunde bli så att bilti[…]