Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Fjonsson
#1285953
Ja. Min plan var att själv byta olja nu direkt så jag vet läget och sen serva i vår. Blev lite förvånad när bilen vill in redan i februari.
Antar att oljan åldras mindre i en ny motor som inte används. Gissar att den stått i transit från februari-april. Men visst, lite förändras den väl.

Det blir bra. Då slipper jag kladda med det själv och får färsk olja nu.
av stevvee
#1285954
Fjonsson skrev:Ja. Min plan var att själv byta olja nu direkt så jag vet läget och sen serva i vår. Blev lite förvånad när bilen vill in redan i februari.
Antar att oljan åldras mindre i en ny motor som inte används. Gissar att den stått i transit från februari-april. Men visst, lite förändras den väl.

Det blir bra. Då slipper jag kladda med det själv och får färsk olja nu.
Oljan är ju troligtvis inte heller från när bilen är tillverkad utan från när motorn är byggd. Så oljan kan vara 1 1/2 år gammal.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av stevvee
#1285957
Fjonsson skrev:Ja. Min plan var att själv byta olja nu direkt så jag vet läget och sen serva i vår. Blev lite förvånad när bilen vill in redan i februari.
Antar att oljan åldras mindre i en ny motor som inte används. Gissar att den stått i transit från februari-april. Men visst, lite förändras den väl.

Det blir bra. Då slipper jag kladda med det själv och får färsk olja nu.
Oljan suger åt sig fukt såklart och oljan är ju troligtvis från när motorn är byggd och inte när bilen är byggd.


Skickat från min iPhone med Tapatalk
av Lockis
#1286176
Derank skrev: ons 12 dec 2018, 05:23 Då den är uttagen 1804 är den aldrig servad
Aha, TS skrev 2017 i sin post så blev lite förvirrad :)

EDIT: Glöm allt jag sagt. Såg inte att det var en återupplivad tråd från Februari :)
Storlek på Skivor/bromsar?

Står på oken, men då får d[…]

Däckbuller 19"

Ska de levereras med acusticmärkning? Hu[…]

Oljud Drivlina xc60 -14 *film*

Så skulle inte jag vicka 😔. Men vad är[…]

Den mutter du har ska dras tast med moment. Dina l[…]