Volvo XC90 (15-), S/V90 (16-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
#1285835
Lövet skrev: tis 11 dec 2018, 17:10 Att få nya features kan väl inte vara konstigt att man får betala för? "Uppgraderad programvara" som ingår i servicen är i princip bara buggfixar.
Nja, delar nog inte riktigt den åsikten. Man kan paketera olika tjänster t.ex. att om man utför Volvo originalservice, har serviceavtal, etc, så ingår det som Volvo själva beskriver det.
Fria uppdateringar
Vid en Volvo Originalservice ingår alltid fria uppdateringar av mjukvaran. Det säkerställer bästa möjliga driftsäkerhet och körupplevelse

Sedan kan man ju alltid diskutera vad uppdatering står för men nomenklaturen brukar vara mera än felrättning.
Och man kan sedan erbjuda uppdateringar för xxx kronor de som inte väljer Volvo Originalservice, serviceavtal, etc, och vill få sin bil uppdaterad.
Är ju lite av hur man inom IT-världen säljer system med licensavgifter.
av uniformerad
#1285847
HitTheRoadJack skrev: tis 11 dec 2018, 17:14 Okay men vi som från början valt IntelliSafe har väl löpande tillgång till förbättringar antar jag.
Nej, min uppfattning är att man inte får allt även om man redan från början har IntelliSafe, vi har det, men måste ändå betala extra för det, visserligen är det inga pengar att tala om, men tycker att det är märkligt av Volvo att ta betalt för något som ökar trafiksäkerheten, det ska ju ändå vara Volvos paradgren.
av uniformerad
#1285859
fkullberg skrev: tis 11 dec 2018, 20:33 Är detta bekräftat att det inte uppdateras vid service eller spekulera vi?
Jag ställde frågan till Bra Bil då jag nyligen fått novemberuppdateringen, och deras svar var att det är "uppgraderingstillbehör som inte ingår i t ex serviceuppgradering".
av AndS
#1285943
Kollade lite snabbt på Intellisafe Support Upgrade och det helt beroende vilken modell man har, utrustning och tillverkningsperiod.
"Genom en uppdatering av bilens mjukvara kan upp till fyra av Volvos senare supportsystem aktiveras i din Volvo."
Så det blir inte lätt att ha koll på vilka säkerhetsfunktioner bilarna har framöver, kommer den att försöka bromsa och/eller styra undan vid risk för frontalkollision eller "ops" den funktionen var inte uppdaterad.
Det kan bli ganska intressanta diskussioner gällande Volvos säkerhetstänk om vidareutvecklad/förbättrad programvara för säkerhet som finns i bilen, t.ex. Intellisafe, inte ingår som uppdatering vid service av bilen.
Sedan om det kommer andra "lull-funktioner" som inte påverkar säkerheten är väl mera acceptabelt att ta betalt för om man önskar dem.
av uniformerad
#1285950
AndS skrev: ons 12 dec 2018, 07:37 Kollade lite snabbt på Intellisafe Support Upgrade och det helt beroende vilken modell man har, utrustning och tillverkningsperiod.
"Genom en uppdatering av bilens mjukvara kan upp till fyra av Volvos senare supportsystem aktiveras i din Volvo."
Så det blir inte lätt att ha koll på vilka säkerhetsfunktioner bilarna har framöver, kommer den att försöka bromsa och/eller styra undan vid risk för frontalkollision eller "ops" den funktionen var inte uppdaterad.
Det kan bli ganska intressanta diskussioner gällande Volvos säkerhetstänk om vidareutvecklad/förbättrad programvara för säkerhet som finns i bilen, t.ex. Intellisafe, inte ingår som uppdatering vid service av bilen.
Sedan om det kommer andra "lull-funktioner" som inte påverkar säkerheten är väl mera acceptabelt att ta betalt för om man önskar dem.
Det rimmar ju lite illa med Volvos image om man inte tillhandahåller rena säkerhetsuppdateringar gratis i samband med Service, borde inte vara allt för omständingt att låta dessa ske i samband med årlig service. I samband med etta borde kunden även få en genomgång av vad som är nytt så man faktiskt vet vad man har för system i bilen. Visst, men kan leta runt på nätet för att få informationen, men alla kanske inte har det intresset riktigt.
Användarvisningsbild
av razorfish
#1285960
uniformerad skrev:Jag ställde frågan till Bra Bil då jag nyligen fått novemberuppdateringen, och deras svar var att det är "uppgraderingstillbehör som inte ingår i t ex serviceuppgradering".
Jag har fått samma svar från Bilia efter att ha ställt frågan till dem inför service senare denna vecka; dessa mjukvaror är tillbehör och ingår inte i den mjukvara som uppdateras i samband med service. Dock har de förtvivlat svårt att svara på a) vad det kostar och b) vad som skulle ingå för min bil (som har Intellisafe Surround från fabrik).
Användarvisningsbild
av Ilduce77
#1285961
Jag tycker att det borde vara gratis, men det är ju för att jag helst slipper betala.

Jag förstår att Volvo tar betalt för programvaran. Utvecklingskostnaderna behöver ju täckas, samt att att det är ett vinstdrivande företag.

På nya bilar, där systemen är standard, tar man ut summan i det totala bilpriset. Det har man inte gjort i redan sålda bilar. Bara för att man inte betalar det separat i nya bilar, så innebär det inte att systemen är gratis. Vi betalar även om det inte syns.. Inget är gratis här i världen.. 😊

Det är är ju samma sak när när man kunde köpa till RTTI till förra xc60, men som blev standard i my17.

Det är ju faktiskt en ganska ringa summa, under 1000 kr, för att få en väldigt mycket säkrare bil.

Jag tycker det är fantastiskt att man ens får tillgång till de nya systemen på redan sålda bilar. Det är väl bara tesla som erbjuder något sådant..?

Bilen har ju inte blivit sämre, även om nya bilar blivit bättre, och man har fått det man betalat för.

Jag betalar gärna den engångssumman, även om gratis såklart är gott. 😊
Användarvisningsbild
av razorfish
#1285967
Ilduce77 skrev:Jag tycker att det borde vara gratis, men det är ju för att jag helst slipper betala.

Jag förstår att Volvo tar betalt för programvaran. Utvecklingskostnaderna behöver ju täckas, samt att att det är ett vinstdrivande företag.

På nya bilar, där systemen är standard, tar man ut summan i det totala bilpriset. Det har man inte gjort i redan sålda bilar. Bara för att man inte betalar det separat i nya bilar, så innebär det inte att systemen är gratis. Vi betalar även om det inte syns.. Inget är gratis här i världen.. 😊

Det är är ju samma sak när när man kunde köpa till RTTI till förra xc60, men som blev standard i my17.

Det är ju faktiskt en ganska ringa summa, under 1000 kr, för att få en väldigt mycket säkrare bil.

Jag tycker det är fantastiskt att man ens får tillgång till de nya systemen på redan sålda bilar. Det är väl bara tesla som erbjuder något sådant..?

Bilen har ju inte blivit sämre, även om nya bilar blivit bättre, och man har fått det man betalat för.

Jag betalar gärna den engångssumman, även om gratis såklart är gott. 😊
Jag håller med. Dock kunde det ju vara väldigt mycket tydligare vad det är man betalar för. Jag tror de flesta Volvo-ägare har någon form av susning kring vad Intellisafe är för något på en konceptuell nivå, men exakt vilka komponenter man redan har eller inte har undrar jag om mer än en handfull skulle klara att räkna upp. Lägg på då att flera större återförsäljare - ovan nämns Bra Bil och Bilia - heller inte verkar ha en aning och förvirringen blir total.
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 37
Hylsan i vinkel vx

Hm låter som man måste plocka ner l&a[…]

Var på Biltema och köpte nytt avgassyst[…]

tvillingkort till ditt befintliga abb, det har jag[…]

V90-fälgar på V60

Är det med 255/35-20 ? Har själv en v6[…]