Volvo S60, S80, V70N (00-08), XC70 (00-08), XC90 (03-14) relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Mabuse
#1284789
De senaste två veckorna har den bensindrivna kupévärmaren inte funkat som den ska. Jag hoppas att någon kan förklara vad som hänt och hur man fixar det. "Volvo" original-brännare till en s60 årsmodell 2004. Enligt uppgifter annanstans: Eberspächer Nordic (tidigare Ardic/Volvo Flygmotor) 912-B

Scenario:

Det är minusgrader ute, och jag har ställt timern på 16:00.

När jag kommer ut till bilen hör jag att värmaren går. Inte bara fläkten utan brännaren också.
Men det är fortfarande frost på övre halvan av vindrutan.
Jag sätter mig i bilen, och kupén är kall. Stolen och inredningen är kall.
Kupé-fläkten går inte.
Vrider på tändningen och startar motorn: full värme i motorn. Fläkten drar igång och blåser varm luft i kupén.

Hade bara fläkten gått hade jag haft bra värme i bilen... lite konvektions-värme sipprar ut från ventilerna.

Jag har provat med lite olika inställningar på ACC:n. Olika temperaturer, inklusive max på värmen. Fläkt-inställningen på automatiskt och manuellt inställt, innan jag stänger av bilen när den parkerades.

Helgen för två veckor sedan fungerade värmen som det skulle, då var det nästan bastu-varmt i bilen när jag skulle hem från biografen.

Vad är fel?
Eller har jag missat något i inställningen av värmaren?
Senast redigerad av 2 Mabuse, redigerad totalt 0 gång.
#1285920
Värmaren sänder bara signal så fort vattnet kommer upp i ca 50C, signalen aktiverar ett relä som startar kupefläkten. Var säkringen sitter på volvosar vet jag inte, men förmodligen i närheten av battrikablarna i motorrummet. Värmaren kan alltså fungera som vanligt, bara utan att kupefläkten startar.
#1285936
Nja, det går inga sådana kablar som går till nåt relä och det finns ingen säkring ... riktigt så primitivt är det ju inte i dessa gamla bilar ens.

Värmaren styrs av en liten box som heter CPM, denna pratar LIN-bus med CEM som i sin tur pratar CAN med värmereglaget CCM.

Det är programvaran som i CEM som bestämmer när fläkten startar och signalen är CAN. Hur du ställer dina fläkt och värmereglage på CCM spelar ingen roll alls! Hur dessa körs bestäms av programmet enbart.

Du behöver att läsa ut felkoder, det kan ligga en förklaring till detta i CPM/CEM eventuellt! Använd felkodsläsare som kan läsa allt på Volvo, inte någon generell ODB2-läsare. De duger inte.
Användarvisningsbild
av Mabuse
#1286960
När jag kom till bilen i fredags ca 10 min före inställd tid så gick fläkten som den skulle, men det hade inte hunnit bli genomvarmt i kupén.

Om man skaffar VIDA/DICE, går det att ställa in hur fläkten ska gå, och vilka temperaturer klimatanläggningen ska sikta på?
#1292518
Hade bilen på service förra veckan. Bad Rejmes titta på varför värmaren inte fungerade som den skulle. De sa att det inte fanns några felkoder, och att värmaren fungerade som den skulle.

Vilket ju knappast kan stämma eftersom det inte blir varmt i kupén. Mitt förtroende för Volvo-verkstäderna har eroderats av en massa misstag de senaste 3-4 åren. Har bara blivit rätt hälften av gångerna jag lämnat in bilen.
#1293028
De här värmarna verkar ha egna liv ibland, min har till för någon vecka sedan fungerat utan problem men har nu börjat spöka.
Ibland är det samma fenomen som för trådskaparen, dvs kupéfläkten går inte igång men själva motorn är uppvärmd och startar man kupéfläkten manuellt så kommer det skön värme direkt!
Nu senaste gångerna så har värmaren inte startat alls via timern trots att alla förutsättningar för start finns, direktvärme fungerar dock om man testar detta i direkt anslutning till att den inte startat via timern.
Finns inga felkoder, allt verkar fungerar om man kör det via vida/dice. Tips?
#1293088
Om det är mitt batteri du funderar över så är det nog bara nåt gammalt, fungerar ypperligt för övrigt!

Jag läste ur bilen och det fanns felkoder på värmaren, har släckt dessa nu och dessutom testkört värmaren via vida/dice och allt fungerar.
Kan det vara så enkelt att den sätter felkod på att den inte kan starta pga att det är för lite bränsle? För jag vet att det var vid några tillfällen kanske det var lite lite soppa på bilen, vet inte var gränsen för detta går?

Byte till sommarhjul med nya däck på. […]

Kina

Okej tack ska undersöka detta vidare

Möjligt att dom försökt bryta rattl[…]