Volvo XC60 (18-), V60(19-) och S60 (20-) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Dex
#1285842
De nyare T8 har ju som bekant 303Hk + 87Hk (el) totalt 390Hk och T6:an 310hk.
Innebär detta vid aktiv långkörning mer än 5mil att man har 303Hk om batteriet är tomt på en T8?
Laddar man då tomt batteri vid körning så tar det kanske några Hk till av effekten?
Någon som har en aning om detta?
av iprenen
#1285861
Det beror på vilket körläge du har. T8 är inte optimerad för AWD under längre sträckor i och med dedikerad elmotor bak och begränsat batteri men det löses med en del logik.
Volvo har valt att låta T5 motorn driva bilen om batteriet är "tomt" men den sparar alltid viss mängd batteri för att kunna "hjälpa till" med 87hk när det behövs.
När jag provkörde en V90CC T8 märkte inte jag av att den tog några HK vid laddning av batteriet, däremot märkte man att den drog mer (självklart) när man laddade så antagligen blir det en kompensation av Hk genom ökad förbrukning.
Användarvisningsbild
av joel80
#1285862
Bilen laddar aldrig ur batteriet helt utan du har alltid tillräckligt kvar för om du t.ex behöver AWD. Så snart du då inte han gasen i botten laddar bilen också upp batteriet lite om det är lågt.
Förbrukningen blir väldigt hög om man tvingar AWD-läget när batteriet är lågt, eftersom bilen då ser till att ladda batteriet så snart det finns lite kraft över. (det är inte ofta man använder +300hästar under väldigt långt tid.)
av ansjo
#1285894
iprenen skrev: tis 11 dec 2018, 20:47 Det beror på vilket körläge du har. T8 är inte optimerad för AWD under längre sträckor i och med dedikerad elmotor bak och begränsat batteri men det löses med en del logik.
Volvo har valt att låta T5 motorn driva bilen om batteriet är "tomt" men den sparar alltid viss mängd batteri för att kunna "hjälpa till" med 87hk när det behövs.
När jag provkörde en V90CC T8 märkte inte jag av att den tog några HK vid laddning av batteriet, däremot märkte man att den drog mer (självklart) när man laddade så antagligen blir det en kompensation av Hk genom ökad förbrukning.
V90CC T8?
Användarvisningsbild
av Dex
#1285898
Tack så mycket för de snabba förklarande svaren.
Vilket bra forum vi har. :-)
av ansjo
#1285939
iprenen skrev: ons 12 dec 2018, 06:18 V90 Cross Country. Den kör exakt samma lina så de är direkt jämförbara minus förbrukningen då.
Även T8 ;-) ?
Användarvisningsbild
av XC90_Executive
#1286007
Batteriet kan ta slut. Men behövs awd eller full kraft (t.ex plattan i mattan) kan bilen göra kraft till elmotorn direkt. Så den kan aldrig bli bara framhjulsdriven om det behövs awd och den har alltid 421hk (i mitt fall) när gaspedalen går i botten.
av fragge
#1286022
XC90_Executive skrev:den har alltid 421hk (i mitt fall) när gaspedalen går i botten
Njae, Om man kör väldigt aggressivt under en period kommer batteriet att bli tomt. Eftersom bensinmotorn då måste generera effekten(ca 80 hk om generatorn klarar det) till elmotorn bak direkt kommer denna effekt att försvinna från bensinmotorn. Bilens effekt blir då "bara" 309-320 hk till hjulen (240+80). Bilen kan inte trolla fram effekt från ingenstans när batteriet är tomt.
Så fort man kör som folk igen kommer överskottet från bensinmotorn användas till att fylla på batteriets buffert igen.

Så ja, i normalfall finns det alltid en batteribuffert att ta till vid acceleration, men använder man den för mycket på kort tid kommer den tillfälligt att ta slut.
av iprenen
#1286195
ansjo skrev: ons 12 dec 2018, 07:12
iprenen skrev: ons 12 dec 2018, 06:18 V90 Cross Country. Den kör exakt samma lina så de är direkt jämförbara minus förbrukningen då.
Även T8 ;-) ?
Jajamen, den har även T8 ;)

Tack. Jag är Norrbagge, Appen funkar inte p[…]

Troligen kommer T6 (laddhybrid) och B4 (bensin) ha[…]

I min V70 -16, så har den blandannat slutat […]

Mellangårdssyskonen