Här diskuteras allmänna bilfrågor oavsett märke som inte passar in i övriga forum.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Derank
#1285687
Bonus malus-systemet slår fel och gör det svårt att nå Sveriges klimatmål.

Tvärtom riskerar fler utsläppsfarliga bilar konkurrera ut miljövänligare alternativ. Det menar Bil Swedens vice vd, Jessica Alenius.

”Man behöver ta in andrahandsmarknaden och inte bara fokusera på nybilsförsäljningen."

så bra blev det med bonus malus.......förvånad....nä.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1285710
joel80 skrev: mån 10 dec 2018, 16:26
AndreasThn skrev:
joel80 skrev: sön 09 dec 2018, 23:58 Bonus-malus är självförsörjande. Tas inget av dina skatter. De som fortfarande envisas med att köpa törstiga bensin och dieselbilar betalar för det hela.
Envisas? Du skrev ju själv att det inte finns några alternativ?
Det finns hybrider som är okej i pris.. Där är utbudet redan stort.. Dock är Volvo lite väl dyra med sina T8. :( Men det finns många andra märken där extrakostnader för elmotor hämtas hem skapligt snabbt med billigare skatt och billigare mil.
En model-x kostar på pricken 1 miljon mer än min XC70 och är enda elbilen man kan köpa idag som motsvarar min nuvarande bil, e-tron levereras ju inte ännu. Med de mil jag kör sparar jag ca 15.000 kr per år i drivmedel o skatt om jag kör en model-x.

Det tar då ca 70 år att köra in mellanskillnaden för mig.

Det är inte skapligt snabbt.....
Användarvisningsbild
av joel80
#1285717
Jag skrev "många andra märken". Alltså Inte Tesla.

Är man intresserad av att jämföra mot just Tesla finns https://www.teslakalkylen.com

En Model X är för övrigt rätt mkt större än en XC70. Och sjukt mkt snabbare. :)

Men ekomiskt... Inte speciellt. I allafall inte om man inte kan ta del av t.ex minskat förmånsvärde etc.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1285727
Vilka är de många andra elbilarna/märkena som tex har fyrhjulsdrift och kan dra ett släp på 2000 kg förutom model x och etron?

Och om man måste äga flera bilar parallellt med elbilen för att det ska funka får du ju räkna in dem i kalkylen också då elbilen bara löser en liten del av dina transportbehov till skillnad mot den bil man har idag som fixar samtliga på en gång.
Användarvisningsbild
av AndreasThn
#1285730
joel80 skrev: mån 10 dec 2018, 16:26 Det finns hybrider som är okej i pris.. Där är utbudet redan stort.. Dock är Volvo lite väl dyra med sina T8. :( Men det finns många andra märken där extrakostnader för elmotor hämtas hem skapligt snabbt med billigare skatt och billigare mil.
Och dessa skulle vara? Outlander och Optima mer finns väll inte.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1286945
ABB säjer av hela sin Power Grid division.

https://www.di.se/live/klart-abb-saljer ... l-hitachi/

Undra vad som ligger bakom beslutet att man inte ser någon framtid i förnyelsebart, eldistribution och smarta elnät och kränger av hela klabbet istället? Man har ju redan krängt av ABB High Voltage Cables.

Divisionen Power Grids är världens ledande leverantör av kraft- och automationsprodukter, -system och servicelösningar för hela värdekedjan från kraftgenerering till överföring och distribution av elkraft för att möjliggöra ett starkare, smartare och grönare elnät.

Divisionen erbjuder produkter och lösningar till elnätbolag, industrier, transport- och infrastruktursektorn och fokuserar på att möta behov inom integrering av förnybar energi, den ökande komplexiteten i elnäten, elnätsautomation och mikronät. Divisionen erbjuder också ett komplett erbjudande av konsulttjänster samt service- och förvaltningstjänster baserade på ett livscykelperspektiv.
av MickeM
#1287009
VolvoB20 skrev: mån 17 dec 2018, 10:23 ABB säjer av hela sin Power Grid division.

https://www.di.se/live/klart-abb-saljer ... l-hitachi/

Undra vad som ligger bakom beslutet att man inte ser någon framtid i förnyelsebart, eldistribution och smarta elnät och kränger av hela klabbet istället? Man har ju redan krängt av ABB High Voltage Cables.

Divisionen Power Grids är världens ledande leverantör av kraft- och automationsprodukter, -system och servicelösningar för hela värdekedjan från kraftgenerering till överföring och distribution av elkraft för att möjliggöra ett starkare, smartare och grönare elnät.

Divisionen erbjuder produkter och lösningar till elnätbolag, industrier, transport- och infrastruktursektorn och fokuserar på att möta behov inom integrering av förnybar energi, den ökande komplexiteten i elnäten, elnätsautomation och mikronät. Divisionen erbjuder också ett komplett erbjudande av konsulttjänster samt service- och förvaltningstjänster baserade på ett livscykelperspektiv.

Tja, Hitachi köper ju Power Grid för 11 miljarder dollar, så dom verkar tro på det hela.
ABB ska syssla med Robotar och digitalisering, tydligen....
Ja, jag är ABB (snart Hitachi) anställd.
Användarvisningsbild
av Fisch
#1287049
Hitachi är väl ute efter apparattillverkning i Europa och Sydamerika. Tror inte de är intresserade av anläggningsverksamheten för där finns inga pengar bara risker.
Användarvisningsbild
av joel80
#1287098
Allt man säljer av är alltid saker man inte tror på.. Alltså. Vilken enkel världsbild.
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#1287136
joel80 skrev: tis 18 dec 2018, 00:35 Allt man säljer av är alltid saker man inte tror på.. Alltså. Vilken enkel världsbild. BildBildBild
Har läst på lite nu, det var inte framtidstron som fattades när man sålde, tvärs om.. ... Affären var baserad på företagsstyckaren Christian Gardells Cevian fond. Det är Snabba Cash som gäller för Cevian och inte långsiktig vinst och bra avkastning i framtiden.

Cevian går in hårt i ett stort företag, Styckar ut det lönsamma och kränger det dyrt, cashar in pengarna och drar vidare och lämnar resten av företaget som blir kvar i ett ganska kass läge....

Synd att Sverige minskar sitt ägande och inflytande inom ett så viktigt framtidsområde som elproduktion och smarta grid, där borde det ju finns stor framtidspotnetial.
  • 1
  • 11
  • 12
  • 13
  • 14
  • 15
Nytt avgasrör B234F

Nu står 745-an på bockar igen. Dags f&[…]

nej, det är mer frågan... när du […]

Provar att rådgöra med alla kloka forum[…]

Navigations valet utgråads

Hårdvaran för navigation bör finan[…]